• امروز : شنبه, ۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
1
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

ساخت مَسکن التیامی برای درد مستاجران

  • کد خبر : 218804
  • ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۱۸
ساخت مَسکن التیامی برای درد مستاجران
این روزها، اجاره‌نشینی در صدر مشکلات مردم قرار گرفته و در رشد تورم نیز نقش بسزایی دارد.

به‌گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ این روزها، اجاره‌نشینی در صدر مشکلات مردم قرار گرفته و در رشد تورم نیز نقش بسزایی دارد.

این مسئله تقریبا در مقام اول مشکلات مردم قرار گرفته که یادگار دولتی غرب‌زده و خود فروخته‌ایست که در غرب‌زدگی، غرب‌پرستی و وادادگی گوی سبقت را از همگان ربوده و روی سیاه اکثر غرب‌زدگان را با عملکرد ضعیف خود سفید کرده بود.

وزیرش که وظیفه ساخت مسکن را به عهده داشت با افتخار می‌گفت مفتخرم حتی یک واحد هم نساخته‌ام و مسکن مهر که در حد خود توانست مشکل مسکن بسیاری از اقشار ضعیف و کم‌درآمد را حل کند را تعطیل کرد که با این کار،  امید عده‌ای زیادی از مردم را ناامید کرد.

لازم بود که سیستم قضائی کشور بعنوان مدعی‌العموم تمامی مسؤلان آن دوره را که مرتکب ترک فعل شده‌ و مسبب اصلی وضع موجود هستند را دادگاهی کرده تا درس عبرتی برای همه کسانی که می‌خواهند خود را در معرض انتخاب مردم شریف ایران بگذارند، بدانند وعده‌های انتخاباتی که به مردم می‌دهند، ضمانت اجرایی داشته و در صورت عدم اجرای آن، باید نسبت به مردم پاسخگو باشند، نه اینکه وقیحانه هرازچندگاهی نمک روی زخم کهنه مردم بپاشند.

در هر صورت در حال حاضر  با این وضعیت وخیم اقتصادی، عده‌ای زیادی از مردم ایران دیگر امیدی به خرید خانه نداشته مگر اینکه دولت بعدی مانند دولت جمهور شهید‌مان، مجاهدانه بدنبال ساخت مسکن برای اقشار ضعیف کم‌درآمد باشد.

البته طبق وعده‌های رهبر انقلاب که وعده‌ای‌ست قطعی و روش،ن ملت ایران دیگر نزدیک قلعه هستند و روز به روز به سعادت مادی و معنوی نزدیک‌تر می‌شوند و دیگر به آن روزهای ضعف و وادادگی باز نخواهیم گشت.

ولی در حال حاضر تا کشور در بخش مسکن به یک ثبات و پایداری قابل قبول برسد دولت و مجلس باید به فکر راهکارهایی کوتاه مدت برای کم کردن فشار از روی اقشار ضعیف و کم درآمد باشند، چرا که نمی‌شود با این تصور که باید معضل مسکن را بصورت ریشه‌ای حل کرده اما وضعیت اسف‌بار اجاره‌بها را نادیده بگیریم و همه چیز را به آینده حواله دهیم.

ایجاد کارگروه برای کاهش اجاره‌بها

صالحی‌امیر در گفتگو باخبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ در خصوص میزان اجاره‌بها و سودجویی برخی از صاحبخانه‌ها و مشاورین املاکی اظهار کرد: کارگروهی را برای تعیین و بررسی میزان اجاره‌بها در سطح شهر، ایجاد کرده‌ایم که این کارگروه‌ها از بنگاه‌هایی معاملات ملکی سطح شهر بازدید می‌کنند.

وی با بیان اینکه در زمینه بررسی بنگاه‌های املاکی جزو استان‌ها پیشرو در کشور هستیم، ادامه داد: در سال گذشته در سطح استان نزدیک به ۱۰ هزار بازدید، از این بنگاه‌های معاملاتی انجام شده است.

مدیر کل اداره کل و رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان همدان خاطرنشان کرد: برخی از این بنگاه‌های معاملاتی جرایم متعددی را مرتکب شده‌ بودند که تحت نظر تعزیرات، صنعت معدن و راه و شهرسازی بررسی شده و جلوی سودجویی آنها گرفته شد.

صالحی‌امیر با اشاره به قانون ساماندهی اجاره‌بها، بیان کرد: این قانون اخیراً توسط  رئیس‌جمهور شهید اعلام شد که آن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی در پایان تاکید کرد: برای کاهش اجاره‌بها، خانه‌های خالی هم شناسایی شده‌اند که اگر اجرایی شود دست شورای مسکن استان برای کاهش اجاره‌بها بازخواهد شد.

ارائه راهکارهایی برای کاهش نرخ اجاره‌بها

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی در گفتگو باخبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ در خصوص گرانی سرسام‌آور اجاره‌بها در استان، اظهار کرد: قرار بود برای کاهش اجاره بها، طرحی را وزارت راه و شهرسازی، اجرا کند.

او افزود: باید با ارائه راهکارهایی بتوانند اجاره‌بها را تا حدودی کم کرده و این مسئله اجتماعی را به معنای واقعی کنترل کنند.

نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به افزایش ۲۵درصدی اجاره‌بها در ابتدای سال، افزود: هر ساله در این فصل افزایش ۲۵درصدی اجاره‌بها مطرح می‌شود، ولی متاسفانه خیلی این قانون اجرا نشده و گاهی مواقع ما شاهد افزایش تصاعدی اجاره‌بها هستیم.

لزوم افزایش نظارت در حوزه مسکن

آیت‌الله شعبانی موثقی با تاکید بر لزوم افزایش نظارت در حوزه مسکن و نرخ اجاره‌بها، تصریح کرد: متاسفانه برخی از  صاحب‌خانه‌ها مبلغ اجاره را خیلی فراتر از نرخ مصوب، تعیین کرده که این مسئله اجتماعی واقعاً نیازمند نظارت شدید است.

او با اشاره به وضعیت ناگهانی دولت و شهادت رئیس جمهور، عنوان کرد: مجموعه راه و شهرسازی برای مهار این گرانی‌ها قانونی و آئین‌نامه‌هایی را آماده کرده بوده که متاسفانه با این شرایط پیش‌رو باید صبر کرد تا دولت جدید، روی کار آمده و در این راستا کاری را انجام بدهد.

نماینده ولی فقیه در همدان در ادامه خاطرنشان کرد: ما فعلاً به مسائل نظارت و اینکه دولت چه اقداماتی باید انجام دهد کاری نداریم حرف بنده با مردم فهیم است که بدانند بالاخره ما همسایه هم هستیم، همشهری هم هستیم، مسلمان هستیم پس نیاز است در این شرایط بد اقتصادی، هوای همدیگر را بیشتر داشته باشیم.

آیت‌الله شعبانی موثقی افزود: نیاز است صاحب‌خانه‌ها به مستاجران توجه بیشتری کرده، مستاجری که درآمد آنچنانی ندارد اما مجبور است اجاره‌بها پرداخت کند.

او در پایان یاداور شد: ما قبول داریم که در این شرایط بد اقتصادی، گرانی و تورم غوغا می‌کند اما با همدلی باید همه این مسائل را تحمل کرده و به همدیگر رحم کنیم.

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ در حال حاضر همین اقشار ضعیف، به قول امام عزیزمان این پابرهنه‌ها، تنها حامی انقلاب هستند، پای انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت ایستاده‌اند و چهل و اندی سال است که در همه عرصه‌ها با وجود فشارهای سیاسی و تحریم‌های ظالمانه اقتصادی دست از حمایت این نظام مقدس اسلامی برنداشته‌اند.

شاید لازم باشد همه ادارات دولتی مانند دهه ۶۰ و ۷۰ دوباره برای کارمندان فاقد مسکن خود جدا از برنامه کلی دولت، شروع به ساخت مسکن کنند و یا تمامی واحد‌های مسکونی خود را که بلااستفاده مانده است را وارد چرخه کنند و با قیمت بسیار ارزان‌تر طبق اولویت و با تحقیق میدانی به خانواده‌های فاقد مسکنی بدهند که توان حتی اجاره مسکن را نیز ندارد.

در این قسمت، بخش فرسوده شهری هم می‌تواند دوباره با تسهیلات ارزان قیمت و همچنین تسهیل کردن فضای ساخت از سوی ادارات دولتی و شهرداری‌ها به سرعت وارد چرخه شود.

بخش دیگر که در این عرصه راهگشاست مهاجرت معکوس می‌باشد که دولت اثر گذارترین عنصر در این بخش می‌باشد.

انتهای خبر/ سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=218804
  • دیدگاه‌ها برای ساخت مَسکن التیامی برای درد مستاجران بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.