• امروز : سه شنبه, ۱۰ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 1 October - 2024
0
وقتی سود انگور شیرین به کام دلالان می‌رود؛

زهرکامی به نام ارزان‌فروشی

  • کد خبر : 224599
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۵۴
زهرکامی به نام ارزان‌فروشی
قصه پرغصه کشاورزان و باغداران شهرستان ملایر با برداشت محصول آغاز می‌شود و هنگام فروش محصول سبزه که با زحمات و مشقات فراوان به‌دست‌آمده به یکباره قیمت سبزه سقوط آزاد می‌کند و گاهی حتی به نصف قیمت پیش از فصل برداشت محصولات می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ یک‌بار دیگر فصل برداشت خوشه‌های طلایی از تاکستان‌های زرخیز شهرستان ملایر فرا رسید و باغداران ملایری که یدک‌کش جهانی‌شدن انگور خود هستند در اواخر از تابستان برداشت این محصول را آغاز می‌کنند.

عمده محصول انگور شهرستان ملایر به کشمش و سبزه تبدیل و معمولاً به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

برای خشک‌کردن کشمش و یا به‌دست‌آوردن سبزه روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از دود گوگرد و دیگری استفاده از روغن سبزه و کربنات پتاسیم است.

باغداران ملایری پس از برداشت محصولات انگور تلاش‌های فراوانی برای تبدیل آن به کشمش انجام می‌دهند و معمولاً از هر ۵ کیلو انگور یک کیلو سبزه به دست می‌آید.

قصه پر غصه کشاورزان و باغداران شهرستان ملایر با برداشت محصول آغاز می‌شود و هنگام فروش محصول سبزه که با زحمات و مشقات فراوان به‌دست‌آمده به یکباره قیمت سبزه سقوط آزاد می‌کند و گاهی حتی به نصف قیمت پیش از فصل برداشت محصولات می‌رسد.

امسال نیز وضعیت برداشت محصولات انگور ملایر و تبدیل آن به سبزه و کشمش و قیمت فروش آن باعث گلایه باغداران شده است.

* هزینه‌های تولید گزاف است

علی جعفری یکی از باغداران ملایری که در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: محصول انگور با زحمات فراوان به دست می‌آید هزینه‌های فراوانی تا رسیدن فصل برداشت به ما تحمیل می‌شود.

این باغدار ملایری عنوان کرد: از هزینه بالای کودهای کشاورزی گرفته تا هزینه کارگران و هزینه پتاسیم و روغن کربنات برای کشاورز کمرشکن است.

وی افزود: امسال هزینه روزانه هر کارگر تا نزدیک به یک میلیون تومان بود و روغن سبزه و کربنات پتاسیم نیز قیمتی افزایشی با سال گذشته داشت.

* سبزه مفت خریداری می‌شود

جعفری بیان کرد: پیش از آغاز فصل برداشت محصول انگور و تولید سبزه و کشمش قیمت این محصول نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان بوده؛ اما حالا که محصول تازه و درجه یک به‌دست‌آمده است قیمت آن تا ۶۷ هزار تومان نیز پایین آمده است امکان پایین آمدن بیشتر آن وجود دارد.

وی افزود: با این قیمت سبزه و هزینه‌هایی که برای تولید آن انجام می‌شود باید گفت به‌نوعی آن را رایگان و مفت می‌فروشیم.

این باغدار ملایری عنوان کرد: کارخانه‌داران و دلالان واسط معمولاً قیمت این محصول را تعیین می‌کنند و در فصل برداشت همواره شاهد کاهش قیمت سبزه و کشمش هستیم.

* آریایی‌نژاد: قیمت محصولات کشاورزی در فصل برداشت یک معضل اساسی است

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان انگور بیان کرد: بحث قیمت‌گذاری محصولات تولید کشاورزان باغداران یک معضل اساسی در فصل برداشت در کشور است.

احمد آریایی‌نژاد بیان کرد: متأسفانه در زمان ثمردهی تولیدکننده ضعیف می‌شود و کسانی که خریدار هستند یا به‌نوعی نقدینگی جمع کرده‌اند با اتحاد خود نرخ را تعیین کرده و کشاورز و باغدار به سود آن‌چنانی نمی‌رسد.

* تعاونی تولیدکنندگان راه برون‌رفت از قیمت‌گذاری

وی گفت: راه‌حل رفع این مشکل این است که تولیدکنندگان کشاورزان و یا باغداران با احداث یک تعاونی به دنبال فروش محصولات خود باشند.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: این تعاونی باید متشکل از خود تولیدکنندگان باشد نه اینکه اعضایی برای حضور در آن سفارش شوند.

وی گفت: باغداران و کشاورزان با تمامی مشکلات، آفت، خشکسالی و هزینه‌های گزاف محصولی را تولید می‌کنند و در فصل برداشت معمولاً کشاورز به دلیل بدهی‌ها مجبور به فروش محصولات خود است و به همین دلیل باید گاهی باقیمت پایین آن را به فروش برسانند.

* اقتصاد ما بیمار است

آریایی‌نژاد تأکید کرد: چرا امروزه جوانان ما به دنبال کار کشاورزی و در کل تولیدی کمتر می‌دانند و بیشتر به دنبال واسطه‌گری و کارهای دلالی هستند و این به دلیل سود پایین کار تولید است.

وی با بیان این که اقتصاد ما بیمار است، تصریح کرد: در این اقتصاد کسانی که زحمت نکشیده درآمد بیشتری از تولیدکنندگان دارند.

آزادی‌خواه: قیمت سبزه و کشمش منطقی نیست

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: کشمش و سبزه چون محصول استراتژیک نبوده و در واقع مشمول قیمت تضمینی خرید تضمینی دولت در هیچ سالی نشده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احد آزادی‌خواه بیان کرد: در دوره هی مختلف مجلس تلاش‌ها و اقدامات فراوانی برای رفع حل این مشکل شده است.
وی بیان کرد: قیمت سبزه و کشمش منطقی نیست و باید به دنبال راهکاری مناسب برای آن بود و در جلسات کمیسیون کشاورزی توجه خاصی به این امر شده است.

* خرید حمایتی راهکار مناسب قیمت‌گذاری سبزه و کشمش

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه‌ای در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با سازمان تعاون روستایی، معاونت باغبانی و معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه بودجه برای اتخاذ راهکار مناسب برای قیمت‌گذاری سبزه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات برای قیمت‌گذاری سبزه عنوان کرد: حداقل کار برای این امر بحث خرید حمایتی است که بهترین راهکار است.

آزادی‌خواه بیان کرد: در صورت تصویب طرح خرید حمایتی سازمان تعاون روستایی خرید حمایتی را انجام دهد تا باغداران دچار زیان نشوند.

وی با بیان اینکه جلساتی برای این طرح با وزیر جهاد کشاورزی و معاون باغبانی برگزار شده است، تصریح کرد: جلسه‌ای نیز با کارخانه‌داران و انجمن صادرکنندگان کشمش برگزار شده و به دنبال حقوق باغداران هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ مشکل قیمت کشمش و سبزه مختص امسال نبوده و هر سال شاهد این مطالبه کشاورزان و باغداران ملایری هستیم.

همه ساله باغداران ملایری عقیده دارند که محصول آنها به قیمت پایین به فروش می‌رسد و باتوجه‌به هزینه‌های انجام شده در طول سال و بدهی‌ها باغداران مجبور به فروش محصل خود هستند.

این امر فقط مختص قیمت کشمش و انگور نبوده و معمولاً تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و باغداری در فصل برداشت با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

دلالان و خریداران نیز دراین‌بین با کاهش قیمت به دنبال سود بیشتر خود هستند و به‌نوعی سود زحمات کشاورزان در جیب دلالان می‌رود.

محمد گل محمدی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=224599

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.