به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ سوم ماه رجب مصادف با سالروز شهادت امام هادی علیهالسلام دهمین پیشوای شیعیان است.
یکی از ایراداتی که در آموزههای فعلی دینی در سالهای أخیر به وجود آمده است عدم پرداختن به اهمیت و جایگاه ویژه امامان معصوم است.
پرداختن به زندگی ائمه و واکاوی مسیر زندگی آنها توسط مراجعی مثل آموزش و پرورش و مبلغان دین که باید برای مردم و علیالخصوص نسل جدید انجام شود ابتر مانده است.
پرداختن به شرح حال و زندگی امامان معصوم به ایام محرم که مختص شهادت امام حسین (ع) است و در دیگر مواقع به امامان دیگری مثل حضرت علی (ع) و یا امام رضا (ع) آنهم در حد روضه خوانی و یا ذکر چند حدیث معطوف شده است و واکاوی و بیان زندگی ائمه اطهار در بین مردم توسط مبلغان و آموزش و پرورش مغفول مانده است.
قطعاً یکی از امامانی که از پرداختن به زندگی ایشان غفلت شده است، حضرت امام هادی (ع)است.
ذهنیت سازی در مورد امامان معصوم در بین آموزشها و آموزهها به مردم چنین است که امامان معصوم در خفقان سیاسی برههای را زندگی کرده و توسط حاکم ملعون زمان به شهادت رسیدند و در نهایت آخرین امام نیز برای در امان ماندن از مَکر دشمنان به غیبت کبری رفتند.
اما چیزی که از آن غفلت شده است پرداختن به کنشگریهای اجتماعی و سیاسی ائمه معصومین علیالخصوص بعد از واقعه عاشورا است که تاریخ مهمی در اسلام توسط ائمه معصومین رقم خورده است.
از امام سجاد (ع)تا امام حسن عسگری(ع)، شبکه سازی شیعه توسط امامان و تربیت شیعیان از اقدامات بسیار مهم بود که در زمان امام هادی (ع) شبکه سری شیعه در اوج قدرت خود اقدامات مهمی را انجام میدهد.
در زمانی که اسلام به ایران آمد و ایرانیان اسلام را قبول کردند، علیرغم محبت و علاقه ایرانیها به اهل بیت (ع) قالب مذهب اهالی ایران مذهبی اهل تسنن بود، با اینکه به امامان معصوم همچون حضرت علی (ع) علاقه خاصی داشتند و در دوران سبع و لعن امیرالمومنین در منبرها توسط بخشنامه خلفا به استانداران، حتی در استان سیستان ایران که از دورترین نقاط ایران بود، حاضر به پرداخت سنگین مالیات شدند اما لعن به امیرالمومنین را اجرا نکردند.
شبکهسازی ائمه معصومین در جمعآوری وجوهات شرعی و تبلیغ دین در زمانی که اگر میدانستند فردی علوی است آنرا بهشدت اذیت و یا به قتل میرساندند، طوری انجام شد که بسیاری از استانهای ایران در زمان ائمه به دست حضرات معصومین به مذهب تشیع روی آوردند.
دستگاه خلفای عباسی در برابر این شبکهسازی بزرگ و گسترده و در عین حال مخفی ائمه دچار ضعف و استیصال شده بود تا جایی که تصمیم گرفت سرشبکه، یعنی امام هادی (ع)را تربیت کند.
امام هادی (ع) از کودکی تحت تعلیم معلمان و دشمنان اهل بیت (ع) بودند تا به زعم دستگاه حکومتی وقت، تربیت امام شیعه را با روش خود بهدست بگیرند.
در تواریخ آمده است که معلم عنود و دشمن اهل بیت که وظیفه آموزش امام را بر عهده داشت ظرف کمتر از یکماه به مذهب تشیع گرویده و به امامت ایشان شهادت میدهد.
و در سخنانی اعتراف میکند که در هر علمی که خواستم وارد شوم کودک هاشمی از من فرسنگها جلوتر بود و او یک کودک نیست بلکه نماینده خداوند در روی زمین است.
شبکه شیعه بهقدری در زمان امام هادی (ع) گسترده و قدرتمند بود که وکلا و نمایندگان حضرت در سراسر بلاد اسلامی مشغول به تبلیغ تشیع بودند بهنحوی که افراد بسیار زیادی را به مذهب شیعه دعوت کردند.
یکی از راهکارهای خلفای عباسی، ترور شخصیتی ائمه معصومین مخصوصاً امام هادی بود که با استفاده از عُلمای جعلی و ساختن احادیث و روایات دروغین و تحریف دین از زبان ائمه اطهار (ع) اینکار را انجام میدادند که امام هادی(ع)در مناظرات و مجالس مباحثات، اقدام به خنثیسازی حرکات دشمن میکردند.
فعالیتهای امام هادی (ع) در شبکه سازی و گسترش تشییع و تربیت وکلا و نمایندگان منجر شد تا علما و فقهای بزرگی در اسلام تربیت یابند.
شخصیت امام هادی (ع)همانند دیگر ائمه معصومین بسیار ابعاد مختلف و بزرگی دارد که پرداختن به آن بسیار زمان زیادی میبرد که در کتاب انسان ۲۵۰ ساله تا حدودی به آن پرداخته شده است.
اما لازمه جامعه کنونی آشنایی نسل فعلی با شخصیت بزرگ و بلندمرتبهای همچون امام هادی (ع)است که در دوران زندگی خود اتفاقات بزرگی را رقم زدند و پرداختن به شخصیت ایشان در امور مختلف اجتماعی و سیاسی و فرهنگی، نسخه شفابخش زندگی کنونی است و بسیاری از معضلات را برطرف میکند.
حامد عیوضی
انتهای خبر/