• امروز : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 7 October - 2024
0
گزارشی از وضعیت نامناسب راه‌آهن نهاوند؛

راه‌آهن نهاوند زمینه‌ساز توسعه ولی مغفول مانده

  • کد خبر : 225008
  • 16 مهر 1403 - 8:35
راه‌آهن نهاوند زمینه‌ساز توسعه ولی مغفول مانده
باوجود افتتاح راه‌آهن در نهاوند ولی مردم شهرستان گلایه‌های زیادی از عدم خدمات‌دهی مناسب دارند و اعتقاد دارند اقدامی که می‌توانست نهاوند را به سمت توسعه سوق دهد ولی با داشتن مشکلات فراوان ایستگاه راه‌آهن عملاً این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش پایگاه خبری «عصر همدان» وجود راه‌آهن از ضروریات توسعه هر منطقه است و مطالبه به‌حق مردم استفاده از مزایای این امکان برای انجام سفرها و حمل‌ونقل بار و دیگر بخش‌های این خدمت است.
بخشی از راه‌آهن غرب کشور که از اراک و ملایر می‌گذرد از شهرستان نهاوند هم عبور می‌کند و سپس به کرمانشاه و مرز ختم می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز توسعه پیشرفت صنایع مختلف و رونق گردشگری در این شهر شود ولی متأسفانه شهروندان آن‌گونه که باید از این خدمت بهره‌مند نشدند.
جدا از ایستگاه راه‌آهن نهاوند که مشخص نیست به چه دلیل در نزدیکی شهر نهاوند قرار ندارد و در مسیر نهاوند به شهر فیروزان قرار دارد و به‌نوعی از کمربندی شهرستان عبور می‌کند ایستگاه راه‌آهن شهرستان نیز خدمات خاصی ندارد و می‌توان گفت عملاً تعطیل است.
مطالبه به‌حق مردم نهاوند است که از مزایای ایستگاه راه‌آهن استفاده کنند و باید شرایطی مهیا شود که در شهرستان از راه‌آهن استفاده شود نه اینکه مردم نهاوند ترجیح دهند به ملایر و دیگر شهرها برای سوارشدن قطار مراجعه کنند و سختی راه را بر خود قبول کنند ولی از ایستگاه نهاوند استفاده نکنند.
با توجه به قرار گرفتن نهاوند در مسیر تردد زائران عتبات عالیات تجهیز و ایجاد امکانات در ایستگاه فیروزان نهاوند می‌تواند نهاوند را در مسیر توسعه در زمینه گردشگری مذهبی قرار دهد.
ظرفیت کم در نظر گرفته‌شده برای نهاوند هم که بنا به گفته مردم و مسئولان مربوطه فقط یک کوپه ۶ نفری است دیگر دلیلی است که مردم به ملایر و شهرهای هم‌جوار برای سفر با قطار عزیمت می‌کنند.

شبکه راه‌آهن غرب کشور به طول ۶۰۵ کیلومتر است که از ایستگاه سمنگان در اراک آغاز و پس از عبور از ملایر، نهاوند، کرمانشاه و خسروی تا کشور عراق امتداد دارد و طول مسیر راه‌آهن غرب کشور در قطعه ملایر به نهاوند ۷۱ کیلومتر است.
بهمن‌ماه سال ۹۶ بود که توسط آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی ایستگاه راه‌آهن نهاوند به بهره‌برداری رسید ولی هنوز مشکلات آن پابرجا است و نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است و در هر زمان وعده‌ای برای تکمیل و استفاده صددرصدی از این ایستگاه داده‌شده که به آن عمل نشده است.
همچنین پروژه اتصال خط ریلی کشور به شهر نهاوند نیز که به‌صورت خط آنتنی قرار بود تکمیل شود به دلیل نبود اعتبار تعطیل‌شده است؛ پروژه‌ای که تا حدودی می‌توانست دوری ایستگاه فیروزان از شهر نهاوند را با ساخت ایستگاه در شهرک شهید حیدری جبران کند ولی این کار هم انجام نشد.

 

ایستگاه نهاوند مسافر نهاوندی سوار نمی‌کند
همین گلایه‌های بی‌شمار مردمی باعث شد تا اخیراً خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه نثاری نماینده مردم در مجلس و احمدوند فرماندار نهاوند از پروژه راه‌آهن این شهر برای بررسی و حل مشکلات بازدید کنند.
نماینده نهاوند در خصوص مشکلات ایستگاه راه‌آهن نهاوند گفت: نسبت به این وضعیت اعتراض شدید داریم و چرا این ایستگاه که با این هزینه میلیاردی به‌صورت خوبی ساخته‌شده است تعطیل است؟ و چرا ایستگاه فیروزان نهاوند، مسافر نهاوندی سوار نمی‌کند؟
وی ادامه داد: این شرایط زیبنده مردم نهاوند نیست و مردم در مراجعات به این شرایط اعتراض دارند و وظیفه ما است که آن را حل کنیم و پاسخ مطالبات شهروندان را بدهیم.
نماینده نهاوند در مجلس افزود: تأمین زیرساخت‌های لازم در حوزه راه یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در جهت رفع مشکلات این منطقه در دستور کارداریم و قطعاً بهسازی و ایمن‌سازی راه‌های این شهرستان را در چند محور به‌طورجدی پیگیری خواهیم کرد که خط آهن نیز جز این پیگیری‌ها است.
وی بیان کرد: نیاز است اقدامات مفیدی در خصوص اتصال راه‌آهن این منطقه به شبکه ریلی کشور انجام شود چراکه متأسفانه تنها برای ۲۳ کیلومتر از خطوط ریلی که باید تا شهرستان توسعه داده می‌شد چند سال است که این پروژه بلاتکلیف باقی‌مانده است.


قول مساعد معاون وزیر برای افزایش ظرفیت مسافر
خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از ایستگاه فیروزان نهاوند بابیان اینکه ساختمان این ایستگاه بسیار زیبا و مجهز است گفت: باید تلاش کنیم از این ظرفیت به‌خوبی استفاده شود.
وی بیان کرد: مقرر شد این ایستگاه راه‌آهن که به نام فیروزان نام‌گذاری شده است اما به دلایلی تعطیل‌شده بود افزایش ظرفیت مسافر را داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به پروژهٔ راه‌آهن نهاوند گفت: راه‌آهن نهاوند ظرفیت به این مهمی این‌چنین راکد و بلااستفاده و تعطیل رهاشده که باید هر چه سریع‌تر راه‌آهن از این بلاتکلیفی خارج شود و در بحث ریل و محور اصلی آن و قرارداد تکمیلی محورهای مورد بازدید تا دو ماه آینده عملی خواهد شد.
در حال حاضر این ایستگاه ظرفیت ۶ نفر مسافر را دارد که قول مساعد داده شد افزایش ۳۰ نفر مسافر برای این ایستگاه در نظر گرفته شود.
همچنین پس از بازدید از خط آنتنی ریلی شهرک شهید حیدری که متأسفانه به دلیل ترک تشریفات پیمانکار این پروژه تعطیل‌شده است، مقرر شد نمایندهٔ مردم نهاوند به همراه مسئول این پروژه در وزارتخانه به جهت تأمین اعتبار حضور پیدا کنند.
ورود دستگاه قضایی و احضار مسئولان خاطی به دادگاه
افتتاح ایستگاه راه‌آهن موجی از شادمانی در بین اهالی شهرستان نهاوند و فیروزان ایجاد کرد موجی که خیالی اهالی از تردد در مسیر همدان، ملایر و یا بعضاً کرمانشاه برای خرید بلیت قطار و سوارشدن قطار راحت کرد اما دیری نپاید که این موج شادی به یاس و ناامیدی تبدیل شد و اینجا بود که مردم خواستار ورود دستگاه قضایی برای برخورد با خاطیان شدند.
به‌منظور بررسی و حل همین مشکلات عرفان رضایی رئیس حوزه قضایی بخش خزل نهاوند به موضوع ایستگاه راه‌آهن نهاوند ورود کرد و مدیرکل راه‌آهن غرب کشور جهت اخذ توضیح به‌منظور بلااستفاده رها شدن ابنیه و تجهیزات ایستگاه راه‌آهن و عدم جابه‌جایی مسافرین از مبدأ شهرستان نهاوند، به دیگر مناطق کشور به دادگاه احضار شد.
رئیس حوزه قضایی بخش خزل در خصوص ایستگاه شهر فیروزان گفت: بعد از چند سالی که مسیر ریلی نهاوند افتتاح‌شده اما متأسفانه ایستگاه شهر فیروزان بلااستفاده مانده و در اثر سهل‌انگاری مسئولان مربوطه به ابنیه و بنا ایستگاه آسیب واردشده است لذا از باب حفظ حقوق عامه و به‌عنوان مدعی‌العموم وظیفه‌داریم به موضوع ورود قضایی داشته باشیم که امیدواریم به‌زودی شاهد جبران خسارت‌های وارده به ابنیه و بنا و همچنین شاهد راه‌اندازی باجه‌های فروش بلیت جهت رفاه حال عموم مردم نهاوند و شهرهای اطراف باشیم.


ضرورت حل مشکلات ایستگاه راه‌آهن نهاوند
به گزارش «عصر همدان» امیدواریم مشکلات ایستگاه راه‌آهن نهاوند همان‌طور که نماینده و مسئولان قول دادند هرچه سریع‌تر حل شود و این ایستگاه شیک و زیبا که طراحی زیبایی هم دارد با جنب‌وجوش مسافران و خدمات‌دهی مناسب بر زیبایی‌هایش افزوده شود.
با حل مشکلات این ایستگاه و افزایش ظرفیت پذیرش مسافر حتی قرار دادن چند سالن می‌توان زمینه استفاده مردم دیگر شهرها از راه‌آهن نهاوند فراهم شود و که باعث رونق دیگر مشاغل مربوطه خواهد شد.
قرار داشتن نهاوند در مسیر عبور زائران کربلا و اربعین حسینی مزیت مهم دیگری است که مسئولان باید به فکر استفاده درست از این مزیت باشند چون با تکمیل راه‌آهن از مرز به سمت عراق می‌توان دریچه دیگری برای توسعه نهاوند متصور شد که نیازمند ایجاد بستر مناسب است.
استفاده از مسیر ریلی ضمن کاهش حوادث جاده‌ای زمینه توسعه اقتصادی منطقه را فراهم خواهد کرد که امیدواریم نهاوند نیز از راه‌آهن به بهترین شکل استفاده کند.
در کنار رفع مشکلات ایستگاه راه‌آهن فیروزان باید نماینده و دیگر مسئولان مربوطه شهرستان و حتی استانی برای جذب اعتبار برای تکمیل خط آنتنی ریلی شهرک شهید حیدری که تعطیل‌شده است تلاش کنند تا با تکمیل این طرح بسترهای مناسب دیگری برای پیوستن شهر نهاوند به خط ریلی کشوری و بهره بردن همشهریان از مزایای راه‌آهن ایجاد شود.
انتهای خبر/س

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=225008

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.