• امروز : جمعه - ۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 28 June - 2024
1
سلیمانی و گیاهشناس در مناظره‌ای چالش برانگیز به بحث پرداختند؛

۲دیدگاه رو در روی هم در مناظره‌ای داغ

  • کد خبر : 218938
  • 04 تیر 1403 - 8:20
۲دیدگاه رو در روی هم در مناظره‌ای داغ
در مناظره‌ای چالش برانگیز 2 تن از برجسته‌ترین چهره‌های استان از 2 طیف سیاسی به بحث و گفتگو درباره‌ برنامه‌های مورد نظر کاندیدای خود پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ در مناظره‌ای چالش برانگیز دو تن از برجسته‌ترین چهره‌های استان از دو طیف سیاسی به بحث و گفتگو درباره‌ برنامه‌های مورد نظر کاندیدای خود پرداختند و این مناظره که با حضور جمعی از دانشجویان برگزار شد، شاهد تبادل نظرات و دیدگاه‌های متفاوت و گاه متضادی از سوی دو متخصص بود.

منافع ملی نباید دستخوش جناح‌بندی‌ها شود

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه غربی‌ها باید یک ثباتی را در سیاست خارجی ما احساس کنند، گفت: مقوله منافع ملی در حوزه تجارت بین‌الملل نباید دستخوش جناح بندی‌ها و دعواهای سیاسی داخل شود.

رضا سلیمانی، شب گذشته در مناظره انتخاباتی اظهار کرد: ما بطور اصولی از قبل انقلاب دچار یک سندرمی در سیاست خارجی شده‌ایم.

وی افزود: اینکه ما گاهی به سمت شرق رفته، گاهی به‌سمت غرب، در حالی که آن چیزی که عقلانیت سیاست خارجی الان حکم می‌کند، توازن‌بخشی به روابط خارجی در میان بلوک‌های قدرت در شرایط نظم نوین جهانی است.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا تصریح کرد: برخی از پاورترانزیشن از انتقال قدرت از غرب به شرق صحبت می‌کنند و اعتقاد دارند که چین شریک تجاری حدود ۱۳۰ کشور دنیا بوده و حتی خود آمریکایی‌ها اولین شریک تجاریشان چین است.

سلیمانی با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم به بخاطر ترس از تحریم‌ها به غرب پناه ببریم، عنوان کرد: در سیاست خارجی آن‌چیزی که مهم است ایجاد یک بالانس و توازن در میان این چند قطبی است، چون واقعاً نظام بین‌الملل یک نظامی است که دیگر نمی‌شود روی یک یا دو قطب صحبت کرد.

وی با اشاره به روابط اقتصادی آمریکا و چین ادامه داد: ایالات متحده آمریکا و چین در عین حال که بزرگترین رقیب تجاری با یکدیگر هستند، بزرگترین همکاران استراتژیک تجاری همدیگر نیز محسوب می‌شوند و این معادله پیچیده را ما باید بفهمیم و درک کنیم.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا خاطرنشان کرد: در این فرصت‌ها و تهدیدهایی که وجود دارد، در تعاملات قدرت در دنیا منافع ملی خودمان را دنبال کنیم. چینی‌ها احساس نکنند که در نیمکت ذخیره‌اند و هر وقت ما در زمان تحریم به‌ آنها نیاز داریم به سمتشان پناه می‌بریم.

سلیمانی با بیان اینکه غربی‌ها باید یک ثباتی را در سیاست خارجی ما احساس کنند، گفت: مقوله منافع ملی در حوزه تجارت بین‌الملل نباید دستخوش جناح بندی‌ها و دعواهای سیاسی داخل شود، چراکه این یک فضایی را برای امتیازگیری طرف مقابل ایجاد می‌کند کا در نتیجه از این سکوها حسن استفاده را به نفع منافع ملی خودشان خواهند کرد.

وی با اشاره به موضوع برجام و چگونگی انجام مذاکرات، افزود: با این تحولات که در مسئله طوفان الاقصی و بعدش عملیات وعده صادق اتفاق افتاد، امروزه مسائلی را در منطقه ایجاد کرده که باید بدانیم دولت بعدی تکلیفش با مسئله مقاومت چه خواهد بود؟ یعنی ما قرار است در مسئله برجام چه چیزی بدهیم و چه چیزی بگیریم که از اینرو باید با مردم بطور شفاف صحبت کنیم.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا با تاکید براینکه برجام یک سند ملی است که باید حتماً مذاکرات ادامه پیدا کند، بیان کرد: این مسئله مباحثی است که توسط سیاست‌های کلی نظام تعیین می‌شود.

فیلترینگ: آشفتگی در سیاستگذاری، ناامنی در فضای مجازی

 

گیاه‌شناس با اشاره به موضوع فیلترینگ اظهار کرد: متاسفانه یک اغتشاش جدی را در حوزه عملیاتی می‌تونیم ببینیم و همچنین حوزه‌های سیاستگذاری به نحوی که می بینیم در حالیکه بسترهای مناسب پیام رسان‌ها بعضا با مشکلاتی مواجه هستند.

وی افزود: از منظر داخلی فیلترینگ به صورت جدی اعمال می‌شود و از طرفی هم افراد به فیلترشکن‌هایی مراجعه می‌کنند که این فیلترشکن‌ها خودش ممکن هست مسائل و موضوعاتی را هم ایجاد کند.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد همدان ادامه داد: فیلترینگ در کشور ما یکسری مشکلاتی را ایجاد کرده، متاسفانه حوزه ما فاقد یک سیاستگذاری و حکم روایی در عالم فضای مجازی است. هنوز هم نتوانستیم یک سلسله مقرراتی را در این حوزه ها مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه باید فیلترینگ یک انتظامی داشته باشد، عنوان کرد: بنابراین در مناظرات کاندیدا ها برای اینکه رای بگیرند خیلی به مبنای فیلترینگ وارد نمی‌شوند.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد همدان افزود: نکته مهمتری که وجود دارد این است که متاسفانه قوانین کشور بروز نبوده، قانون مبارزه با تجهیزات ماهواره‌ای را از سال ۱۳۷۴ داریم که در این قانون مجلس مصوب کرد که نیروی انتظامی، ظرف ۶ ماه تمام تجهیزات و گیرنده‌های ماهواره‌ای را جمع‌آوری کند از طرفی، این قانون در کشور جمع شد و سیر و سیاقش به سمت اینترنت و فضای مجازی رفت.

گیاهشناس خاطرنشان کرد: چیزی که واجب و ضروری است این است که در عرصه سیاست‌گذاری و سایبری بدون در نظر گرفتن تغییراتی که در عرصه داخلی و خارجی که با آن مواجه هستیم آن را امتداد دهیم.

وی با اشاره به سیاست نه شرقی نه غربی، ادامه داد: این سیاست شرق و غرب در واقع ماه‌حصل فضای بعد از جنگ سرد بوده، امروز یکی از اتفاقاتی که در عرصه های بین المللی و در عرصه داخلی افتاده این است که اون نظام های قبلی نظام بین‌المللی دچار تغییرات جدی شده است.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد همدان با بیان اینکخ الان نظام دوقطبی را نداشته و نظام شبکه‌ای است، ابراز کرد: امروز امنیت و همچنین منافع ملی کشورها مبتنی بر نظام چند قطبی است و این نظام چند قطبی پایه معاملات بین‌المللی است.

گیاهشناس با اشاره به اینکه یکی از مباحثی که در نظام‌های ایدئولوژیک مطرح شده این است که این ایدئولوژیک گاهی‌اوقات پوستش سخت می‌شود، که خود سیاستمداران را هم در درون خودش گرفتار می‌کند، بیان کرد: ما نیز دچار همچین آسیب‌هایی شده‌ایم.

وی یادآور شد: دولت شهید رئیسی محدودیت‌ها را شناخت و با توجه به آن محدودیت‌ها یک مسیر شفاف‌تری را برای کشور ترسیم کرد و در نتیجه در مذاکرات خارجی هم توانست به یک وفاق ملی برسد.

 

انتهای خبر/سا

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=218938
  • دیدگاه‌ها برای ۲دیدگاه رو در روی هم در مناظره‌ای داغ بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.