• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
2
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

دود نیروگاه مفتح، مهمان ناخوانده شهرستان فامنین

  • کد خبر : 223804
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۴۸
دود نیروگاه مفتح، مهمان ناخوانده شهرستان فامنین
دود سوخت مازوت نیروگاه مفتح همدان در کل سال با آلودگی فراوان آسمان شهرستان فامنین و روستاهای اطراف و حتی برای شهرستان‌های همسایه هم مشکلات در پی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان» نیروگاه حرارتی شهید مفتح بیش از ۲۰ سال پیش در بین شهرستان فامنین و کبودرآهنک از شهرستان‌های استان همدان ساخته شده است، علاوه بر استفاده از آب‌های زیر زمینی شهرستان فامنین و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در منطقه که موجب ایجاد بیش از ۲۰ فروچاله در اطراف خود شده است.

نیروگاه شهید مفتح همدان یکی از نیروگاه‌های بزرگ کشور از نوع حرارتی با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق با مساحت ۲۷۰ هکتار است.

سوخت اصلی این نیروگاه گاز طبیعی بوده ولی به دلیل برخی مسائل از قبیل گرانی و افت فشار گاز و حتی استفاده بهتر از پسماند نفت از مازوت یا نفت کوره استفاده می‌شود.

از طرفی سال‌های قبل استفاده از سوخت مازوت فقط در ایام زمستان بود اما امروزه بیش از ۲ سال است که این نیروگاه در کل سال از سوخت مازوت استفاده می‌کند که با مشکلاتی حمل و نقل و خطرات جاده‌ای نیز موجب آلودگی هوای منطقه شده است.

نیروگاه شهید مفتح همدان بعد از مشکلات کاهش منابع آب زیرزمینی و خنک کردن برج‌ها برای تولید برق اقدام به انتقال پساب فاضلاب همدان به نیروگاه برای رفع مشکلات آب تا حدودی گام برداشته شد اما برای سلامت و تنفس مردم شهرستان فامنین و شهرستان‌های همجوار قدمی و یا حداقل ترتیب اثر نداشته است.

در پی سوختن مازوت گاز سمی دی‌اکسید‌ گوگرد (SO2) منتشر می‌شود که مقادیر زیاد آن سلامت انسان را با خطرهای جدی مواجه می‌سازد.

استاندارد دی‌اکسید‌ گوگرد در هوا باید ۱۰ ppb باشد اگر بیشتر از این مقیاس ایجاد شود، مشکلات متعددی از جمله تنفسی و بیماری قلبی و غیره … را تجربه خواهیم کرد.

لذا مطالبه جدی اهالی شهرستان از مسئولین کشوری و استانی تلاش و پیگیری مکرر در جهت رفع این مشکل و دغدغه‌های شهروندان فامنین و روستاهای این شهرستان است.

انتهای خبر/ح

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=223804

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.