• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
1
امدادگر هلال احمر تاکید کرد:

خون دماغ، هشدار خاموش فشار خون بالا

  • کد خبر : 218577
  • 29 خرداد 1403 - 12:34
خون دماغ، هشدار خاموش فشار خون بالا
افزایش فشار خون باعث شکننده‌تر شدن رگ‌ها می‌شود و در اثر تحریک یا یک ضربه کوچک خون دماغ اتفاق می‌افتد، گفت: در این حالت باید به پزشک مراجعه کرد تا فشار خون چک شود چرا که فشار خون بالا می‌تواند عوارضی چون سکته قلبی را به دنبال داشته باشد.

زهرا رنجبران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»گفت: خون دماغ به دلایلی همچون ضربه و یا دست کاری بینی و گاهی به دلیل وجود بیماری هایی بروز می‌کند، در بیشتر موارد به علت ضربه و آسیب به بینی صورت می‌گیرد و چون شبکه عروق بینی در معرض ورود هوای خشک قرار دارد در صورت دستکاری پاره شده و دچار خونریزی می‌شود.

وی دلیل خون دماغ شدن کودکان را خشکی بینی، دستکاری و فین کردن‌های مکرر بر اثر سرماخوردگی دانست و ادامه داد: در بزرگسالان ممکن است علاوه بر موارد یاد شده بر اثر فشار خون بالا نیز اتفاق افتد.

رنجبران از دیگر علل خون دماغ گفت: انحراف تیغه وسط بینی، فشار خون بالا، مصرف برخی داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و دست کردن داخل بینی همگی از عوامل بروز خونریزی بینی است.

امدادگر هلال احمر با بیان اینکه اگر کسی دچار هر نوع اختلال آناتومیک بینی باشد، مستعد خون دماغ می‌شود، مثلا در صورت انحراف تیغه بینی، یک طرف بینی بیشتر در معرض هوای خشک قرار می گیرد و مخاطش بسیار خشک می‌شود، افزود: گاهی در بینی تومور وجود دارد که باعث خونریزی می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که از داروهای رقیق کننده خون، آنتی بیوتیک و داروهای ضد رماتیسم استفاده می‌کنند ممکن است دچار خونریزی بینی شوند.

امدادگر هلال احمر با اشاره به راه‌های درمان خون دماغ گفت: کمپرس‌های سرد باید پشت گردن و همچنین پشت بینی گذاشته شود، بیمار باید بنشیند و بالاتنه‌ی خود را به جلو خم کند و دهان خود را باز نماید او در این حالت می تواند خون را تف کرده و آن را قورت ندهد سرانجام بالاتنه باید به حالت معمول در آید.

وی افزود: پایین آوردن فشار خون، قطع داروهای ضد انعقادی کمک کننده هستند.

رنجبران ادامه داد: تنها اگر به مدت ۵ دقیقه قسمت جلوئی بینی را در سمت خونریزی به روی تیغه ی بینی با انگشت دست بفشاریم بسیاری از خونریزی های بینی مهار می‌شوند به بیماران گوشزد می‌شود که پنبه یا دستمال در بینی خود نگذارند زیرا ممکن است هنگام در آوردن آنها دچار مشکل شوند و مخاط بینی بیشتر دچار آسیب شوند و اگر سابقه خونریزی شدید یا طولانی وجود دارد یا در حین معاینه بیمار دچار افت فشار خون ارتوستاتیک (کاهش فشار خون وضعیتی) می‌شود، تعیین سطح هموگلوبین و هماتوکریت جهت تصمیم گیری در مورد ضرورت تزریق خون به بیمار الزامی است.

انتهای خبر/ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=218577
  • دیدگاه‌ها برای خون دماغ، هشدار خاموش فشار خون بالا بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.