• امروز : یکشنبه, ۲۲ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 13 October - 2024
2
پیگیری یک مطالبه عمومی؛

خودروهای برقی پیاده‌راه بوعلی همدان فعال هستند؟

  • کد خبر : 225381
  • 22 مهر 1403 - 8:16
خودروهای برقی پیاده‌راه بوعلی همدان فعال هستند؟
در هفته‌های اخیر شهروند خبرنگاران «عصر همدان» نسبت به عدم فعالیت خودروهای برقی در پیاده‌راه بوعلی‌سینا انتقاداتی داشتند که پیگیری‌های خبرنگار عصر همدان نشان داد این خودروها در برهه‌ای بنا به دلایلی فعالیت نداشتند اما درحال حاضر فعال بوده و شاهد ارائه خدمات خودروها به مردم هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» پس از تبدیل شدن خیابان‌های بوعلی‌سینا و اکباتان به پیاده‌راه تعدادی خودرو برقی برای آسایش و راحتی افرادی که توان پیاده‌روی طولانی ندارند در نظر گرفته شد تا افراد بتوانند به راحتی از میدان امام خمینی(ره) به آرامگاه بوعلی سینا و برعکس رفت و آمد داشته باشند.

با اینکه وجود مطب‌های متعدد پزشکان در پیاده‌راه بوعلی‌سینا در همان ابتدا یکی از دلایل منتقدان نسبت به پیاده‌راه‌‌سازی بوعلی و میدان مرکزی شهر بود اما این اقدام صورت گرفت و در همین راستا تمهیداتی از جمله در نظر گرفتن خودروهای برقی و ویلچر برای آن در نظر گرفته شد.

حالا مدتی بود که خبری از این خودروهای برقی نبود و بسیاری از مردم خصوصاً افراد سالمند نسبت به این موضوع انتقاد داشتند.
از سوی دیگر با توجه به اینکه در پیاده‌راه بوعلی سینا مطب پزشکان زیادی قرار دارد بسیاری از بیماران توان پیاده‌روی نداشته و به وسیله این خودروها به مقصد خود می‌رفتند.

در مجموع پیام‌های متعدد زیادی از سوی شهروند خبرنگاران «عصر همدان» به ما منتقل شد که چرا مثل گذشته شاهد خودروهای برقی نیستند؟

خودروهای برقی پیاده‌راه بوعلی‌سینا همچنان فعال هستند

سیدمحمد پوروخشوری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه بعداز مصوبه سال ۱۳۸۵ شورای عالی معماری و شهرسازی کشور مبنی براینکه ۶ خیابان منتهی به میدان امام خمینی(ره) باید در برنامه‌های آینده تبدیل به پیاده‌راه شوند، گفت: شهرداری همدان براساس مصوبه شورای عالی ترافیک نسبت به پیاده‌راه کردن خیابان بوعلی، میدان امام خمینی(ره) و خیابان اکباتان اقدام کرد و یکی از الزامات پیاده‌راه این است که تحمل و نقل موتوری در پیاده‌راه به ممنوع شود.

وی با اشاره به اینکه تا چند ماه گذشته ۲ دستگاه خودرو برقی در این پیاده‌راه‌ ارائه خدمات داشتند، افزود: هدف این بود تا خودروهای برقی مورد استفاده افراد سالمند و افرادی که به پزشک در خیابان بوعلی و میدان امام خمینی(ره) مراجعه می‌کنند قرار بگیرد و جامعه هدف را پوشش دهد.

مدیر سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری همدان ادامه داد: متأسفانه برخی شهروندان تصور کردند کارکرد این خودروها حمل و نقل است درحالی که چنین چیزی وجود ندارد و این برای افراد سالمند و بیمارانی است که به مطب پزشکان مراجعه می‌کنند.

پوروخشوری با بیان اینکه این تعداد خودرو بین ۲ تا سه عدد بود و نکته دیگر این است که قرارداد جدید با سرمایه‌گذار به اتمام رسیده بود، گفت: از طرف دیگر نیز در پیاده‌راه تصادفی بین خودرو و یکی از شهروندان پیش آمده بود و مشکلات حقوقی برای پیمانکار و بهره بردار ایجاد شده بود که به دنبال رفع آن بودیم اما در حال حاضر بین یک تا ۲ خودرو برقی درحال ارائه خدمات هستند تا زمانی که قرارداد بهره‌بردار به‌روز شود.

وی با بیان اینکه چون مردم ذهنیتشان نسبت به این خودروها این است که برای حمل و نقل عادی و عمومی مردم هستند، تصریح کرد: برخی از افراد بخاطر عجله به عنوان کارکرد حمل و نقل از خودروها استفاده می‌کنند اما قرار شده حتما درج شود که کارکرد اصلی خودرو برای سالمندان و بیماران است و از سوی دیگر تعداد خودروهای برقی را بیشتر نکنیم تا ذهنیت کاربری به عنوان حمل و نقل عمومی ایجاد نشود.

مدیر سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری همدان مطرح خاطرنشان کرد: موضوع بعدی تنظیم سرعت خودروهای برقی است که این شده زیر ۲۰ باشد و اجازه سرعت بیشتر ندارد، با توجه به تجربه تلخ تصادفی که بود نیز اعلام کردیم موزیک ملایمی پخش کنند تا عابران متوجه خودرو باشند.

پوروخشوری در پایان با اشاره به اینکه امیدواریم تمهیدات با توجه به تجارب گذشته به بهبود شرایط کمک کند، گفت: قرار است یکی از خودروها در پیاده‌راه اکباتان باشد و ۲ خودرو دیگر در پیاده‌راه بوعلی ارائه خدمات دهند.

تغییر ذهنیت مردم برای عدم استفاده از خودروهای برقی

وقتی طرحی در شهر اجرا می‌شود از همان ابتدا باید درخصوص قوانین آن روشنگری شود، این موضوع که طی چندین سال گذشته همه اقشار مختلف جامعه از خودروهای برقی استفاده کردند و حالا انتظار داریم که دیگر از آن استفاده نکرده و فقط پیاده به مقصد خود بروند کمی با چالش روبه‌رو خواهد بود.

ذهنیت مردم آن است که این خودروها برای استفاده همه است و در شرایطی که خسته هستند و یا وقت پیاده‌روی ندارند می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند در حالی که تغییر این ذهنیت پس از همه این سال‌ها کمی دشوار است.

جدای از این موضوع، یکی از نکات دیگر ظاهرسازی این خودروهای برقی است که امیدواریم به بهترین شکل با تصاویری از نمادهای استان همدان تزئین شوند تا در ترویج و معرفی آثار تاریخی همدان مؤثر باشند.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=225381

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.