• امروز : شنبه, ۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
2

اینجا هنر موج می زند/خلق آثاری شگرف با صیقل چوب توسط جوان ملایری+ تصاویر

  • کد خبر : 158389
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۵۶
اینجا هنر موج می زند/خلق آثاری شگرف با صیقل چوب توسط جوان ملایری+ تصاویر

هنر مجسمه‌سازی تبلوری از فکر و خلاقیت است؛ اگرچه امروزه با تکنولوژی بیشتر عجین شده است، اما باعث نشده که علاقه‌ هنردوستان به عالم سنتی (کار دستِ هنرمند با مواد) نادیده گرفته شود.شهرستان ملایر دارای جوانانی سرشار از استعداد، نبوغ و هنر است که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند که در مواقع مختلف این هنر […]

هنر مجسمه‌سازی تبلوری از فکر و خلاقیت است؛ اگرچه امروزه با تکنولوژی بیشتر عجین شده است، اما باعث نشده که علاقه‌ هنردوستان به عالم سنتی (کار دستِ هنرمند با مواد) نادیده گرفته شود.شهرستان ملایر دارای جوانانی سرشار از استعداد، نبوغ و هنر است که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند که در مواقع مختلف این هنر خود را به نمایش می‌گذراند.

به گزارش عصر همدان؛ شهرستان ملایر دارای جوانانی سرشار از استعداد، نبوغ و هنر است که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند که در مواقع مختلف این هنر خود را به نمایش می‌گذراند.

یکی از نمایشگاه‌هایی که برای نمایش نبوغ هنرمندان ملایری برپا شد هم‌زمان با هفته صنایع‌دستی و نمایشگاه دستاوردهای هنرمندان ملایر بود که در این نمایشگاه با یکی از جوانان خوش‌نام و هنرمند در حوزه مجسمه‌سازی روی چوب آشنا شدیم.

هنر مجسمه‌سازی تبلوری از فکر و خلاقیت است؛ اگرچه امروزه با تکنولوژی بیشتر عجین شده است، اما باعث نشده که علاقه‌ هنردوستان به عالم سنتی (کار دستِ هنرمند با مواد) نادیده گرفته شود.

چوب در عالم مجسمه‌سازی، از آن دسته از موادی است که ظاهری خشن اما درونی مهربان و لطیف دارد که در بطن خودش، رازهای اسرارآمیز و نهانی را نهفته دارد و این هنرمند است که هر بار با صیقل دادن چوب، دنیای جدیدی را همراه با نقش‌ورنگ‌های متفاوتی کشف می‌کند.

کارهای هنری این هنرمند بسیار چشم‌نواز است و امروز آوازه هنر وی مرزها را درنوردیده و به‌جرئت می‌توان گفت در حوزه فعالیت خود پیشتاز و الگویی برای سایر هنرمندان است و در همین راستا گفتگویی با وی داشته این‌که توجه شمارا به آن جلب می‌کنیم.

احمد محبی نیا متولد و ساکن شهرستان ملایر که از سن ۱۰ ‌سالگی وارد کار منبت شد، در ۱۵ ‌سالگی به نمونه زنی منبت علاقه‌مند و شروع به کار در این بخش کرد امروز کارهای وی باعث حیرت انسان‌های می‌شود.

چگونه وارد کار منبت و مجسمه‌سازی شدید؟

به خاطر علاقه شدیدی که به کار با چوب داشتم در سن ۱۸ سالگی وارد کار مجسمه‌سازی شدم و بدون این‌که آموزشی ببینم و یا نزد استادی برای یادگیری بروم به‌طور تجربی و خودآموزی این هنر را آموختم. با عشق و علاقه‌ای که به این کار داشتم به نتایج درخشانی دست پیدا کردم که نتیجه این عشق و علاقه را بعد از گذشت ۸ سال کار و تلاش مداوم گرفتم و امروز بدون هیچ‌گونه حمایتی، کارهایی که تولید می‌کنم به کشورهای مختلف دنیا به‌خصوص کشورهای عربی مانند قطر، امارات و عراق و بعضی کشورهای اروپایی مثل آلمان سوئد و انگلستان صادر می‌شود. البته در این مسیر جا دارد تشکر بسیار ویژه داشته باشم از عموی خود استاد حبیب محبی نیا که تجربیات گران‌بهایی در این حوزه دارد و توانستند با کسب تجربه در محضر وی در کنار تلاش و پشتکار خود به این موفقیت‌ها برسم کمال تشکر رادارم.

مهم‌ترین کارهای شما تاکنون چه بوده است؟

در حال حاضر هم به مرحله‌ای از کار رسیدم که با همکاری عموی خود هرگونه سفارش را که علاقه‌مندان مجسمه‌های چوبی سفارش می‌دهند قادر به ساخت آن هستیم به‌عنوان نمونه قبل از آغاز اکسپو ۲۰۲۰ اقدام به ساخت یک عقاب با همکاری عموی خود کردم که این کار را به‌صورت شبانه‌روزی در مدت ۲۵ روز به‌صورت ۲ شیفت کاری انجام دادیم که اگر یک نفر بخواهد این کار را انجام بدهد به‌صورت انفرادی و در هشت ساعت کار مفید مدت ۵ الی ۶ ماه طول می‌کشد ولی این عقاب با تلاش شبانه‌روزی من و عمویم در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مجسمه را ساخته و پردازش کردیم اما متأسفانه بنا به دلایلی این مجسمه و مجسمه حاکم امارات به نمایشگاه اکسپو نرسید، نکته جالب این مجسمه ساخت آن در قطع واقعی و با طول بال‌های ۸۰ سانتی‌متر ساخته شد.

بیشتر سفارش‌ها شما از کجا است؟

سفارش‌هایی است که توسط خریداران و علاقه‌مندان به مجسمه از اقصی نقاط دنیا به ما داده می‌شود و بیشتر سفارش‌دهندگان ما در خارج از کشور هستند و با مشتری‌های داخلی خاص خود هم به‌صورت سفارشی کار می‌کنیم.

تعداد کارها و زمان کاری برای اجرای هر مجسمه چه مقدار است؟

‌تعداد سفارش‌ها در طول یک ماه کاری را بستگی به بازار دارد، اگر در طول ماه خوب کارکنیم، دو تا سه طرح عقاب یا کرگدن و فیل به‌عنوان مبلمان یا تکی می‌توانیم تولید و تحویل بدهیم.

آیا جوانان دیگری نیز به این هنر علاقه دارد و آیا زمینه برای آموزش به جوانان علاقه‌مند به این کار وجود دارد؟

بله؛ استقبال جوانان به یادگیری این هنر بسیار زیاد است و حتی بانوان نیز علاقه‌مند به یادگیری هنر مجسمه‌سازی با چوب هستند و ما در حال فراهم کردن شرایط برای حضور کارآموزان بیشتر و به‌خصوص بانوان عزیز هستیم و امیدواریم بتوانیم استادکاران جوان، خلاق و کار بلد آموزش دهیم که علاوه بر رفع نیاز بازار در ایجاد اشتغال برای جوانان اقدامی هرچند کوچک هم انجام دهیم.

یکی از اقدامات شما کار بر روی مبلمان شهری بوده در ای باره توضیحمی دهید؟

در حال شهرداری ملایر با رایزنی‌هایی انجام داد که بتوانیم برخی درختان خشکیده و در حال نابودی را به مجسمه‌های زیبا و درخور شأن فضا و مبلمان شهری تبدیل کنیم و از نابودی کامل آنان جلوگیری شود.

مهم‌ترین مشکلات شما درراه این هنر چیست؟

در این حوزه به‌مانند سایر مشاغل مشکلاتی وجود دارد اما بزرگ‌ترین مشکلی که همه فعالان حوزه مبل و منبت و چوب با آن درگیر هستند بحث تأمین مواد اولیه و چوب است؛ در حال حاضر در بازار ایران بنا به مشکلات اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه‌ای که وجود دارد نمی‌توانیم چوب باکیفیت و درجه‌یک را به‌آسانی تهیه کنیم و اگر هم موفق باشیم متأسفانه باقیمت گزافی باید آن را تأمین کنیم که این خود عامل افزایش قیمت کارهای تولیدی می‌شود؟

چه راهکاری برای رفع مشکل چوب وجود دارد؟

با ایجاد یک تعاونی می‌توان مشکل تهیه مواد اولیه را حل کرد. در صورت تشکیل یک تعاونی با حضور همه فعالان این هنر صنعت به‌جرئت می‌توان گفت بخش اعظمی از مشکلات حل می‌شود و می‌توانیم به‌راحتی از امتیازات ویژه آن به‌خصوص در بحث سهمیه چوب نهایت استفاده را داشته باشیم.

چه درخواستی از مسئولین دارید؟

هنرمندان این صنعت را حمایت کنند و حداقل امکانات زیرساختی و خدماتی را برای کارگاه‌ها به‌خصوص کارگاه‌هایی که در حاشیه هستند فراهم کنند، البته جا دارد از شهرداری ملایر و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که همکاری‌های لازم را با ما داشتند تشکر کنم. در بازدیدی هم که فرماندار ویژه ملایر از غرفه ما در نمایشگاه صنایع‌دستی ملایر داشتند قول دادند در راستای دریافت تسهیلات برای توسعه کارگاه همکاری‌های لازم را با ما داشته باشند که امیدواریم به‌زودی این مهم انجام شود تا بتوانیم تجهیزات و امکانات لازم را برای توسعه کارگاه و جذب نیروی کار را فراهم کنیم از طرفی بتوانیم سرمایه لازم برای تولید بیشتر را تأمین کنیم.

درخواست دیگر من نظارت بیشتر روی صنایع‌دستی ملایر از طرف مسئولین است و افرادی که تقاضای دریافت گواهی صنایع‌دستی دارند بر اساس طی نمودن مراحل و آزمو‌ن‌های عملی و نظری گواهی به آنان ارائه شود. همچنین شرایطی را فراهم کنند تا علاقه‌مندان برای دریافت گواهینامه مجبور نباشند به استان اصفهان برای انجام آزمون سفر کنند و درخواستی هم دارم که برای قوانین کپی‌رایت کارها به‌خصوص در حوزه صنایع‌دستی سختگیری‌هایی را داشته باشند و قوانینی را در نظر بگیرند که کسی نتواند از تصاویر و کارهای آنان استفاده کنند.

شنیده‌شده شما از کشورهای خارجی نیز درخواست راه‌اندازی واحد تولید داشته‌اید؟

از برخی کشورها درخواست‌هایی دارم که واحد تولیدی در این کشورها راه‌اندازی کنم و فعالیت خود را در آنجا ادامه دهم اما من یک ایرانی هستم و به وطن خود عشق می‌ورزم و دوست دارم در کشور خود بمانم و به جوانان وطن و شهرم خدمت کنم. در حال حاضر هم یک سفارش بسیار سنگین از کشور قطر دارم که یک مجسمه با ابعاد ۵ متر ارتفاع در طول و عرض یک ونیم در یک ونیم است که کار ساخت آن را آغاز کرده‌ام و ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک از آن رونمایی می‌کنم و انجام این کار در شهرستان ملایر یک افتخار و سرافرازی برای ایران و به‌تبع آن شهرستان ملایر است که امیدوارم از طرف مسئولان حمایت‌های لازم در بحث دریافت تسهیلات محقق شود.

علی روزبهانی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=158389
  • دیدگاه‌ها برای اینجا هنر موج می زند/خلق آثاری شگرف با صیقل چوب توسط جوان ملایری+ تصاویر بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.