• امروز : شنبه, ۱۷ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
1
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

جدال پرسش و پاسخ داغ اعضای شورا با شهردار همدان

  • کد خبر : 220741
  • 03 مرداد 1403 - 8:48
جدال پرسش و پاسخ داغ اعضای شورا با شهردار همدان
سیصد و یکمین جلسه صحن شورا با حضور سید مسعود حسینی شهردار همدان در پاسخ به سؤالات اعضای شورای اسلامی شهر همدان در عمل به ماده ۸۳ قانون شوراها برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ روز گذشته سیصد و یکمین جلسه صحن شورا با حضور سید مسعود حسینی شهردار همدان در پاسخ به سؤالات اعضای شورای اسلامی شهر همدان در عمل به ماده ۸۳ قانون شوراها برگزار شد.

حاشیه‌های سیصد و یکمین جلسه شورای شهر همدان، تقابل یا تعامل؟

دیروز، سیصد و یکمین جلسه صحن شورای شهر همدان با حضور سید مسعود حسینی، شهردار، و اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد. در این جلسه، اعضای شورا سوالاتی را در مورد عملکرد شهرداری در حوزه‌های مختلف از شهردار پرسیدند.

یکی از موضوعات مورد بحث در این جلسه، عملکرد شهرداری در زمینه سرمایه‌گذاری بود.

حسینی در این خصوص گفت که در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان قرارداد پارک آبی بسته شده و از خام‌فروشی جلوگیری شده و مشارکت در ساخت‌ها پیش می‌رود. وی همچنین به مذاکرات انجام شده با سرمایه‌گذاران در خصوص زمین باغ ویلا و زمین ۱۱۸ هکتاری اشاره کرد و گفت که پروژه صبا نیز آماده سرمایه‌گذاری است.

موضوع دیگری که در این جلسه به آن پرداخته شد، عملکرد شهرداری در زمینه عمران شهری بود.

شهردار همدان در این خصوص به اقداماتی مانند احداث ۶ جایگاه شارژ خودرو برقی، تبدیل سایت گردشگری اکباتان به مرکز گردشگری غرب کشور، احداث پارک‌های گردشگری ولایت و فخرآباد، و خاک‌برداری بازار پرندگان اشاره کرد.

با این حال، برخی از اعضای شورا از عملکرد شهرداری در برخی از حوزه‌ها انتقاداتی را نیز مطرح کردند.

یکی از انتقادات، مربوط به عدم شفافیت کافی در عملکرد شهرداری بود.

همچنین، برخی از اعضای شورا از کم‌توجهی شهرداری به برخی از محلات شهر گلایه داشتند.

در مجموع، به نظر می‌رسد که جلسه دیروز شورای شهر همدان جلسه‌ای پرچالش بود و در آن، دیدگاه‌های مختلفی در مورد عملکرد شهرداری مطرح شد.

هنوز مشخص نیست که نتیجه این جلسه چه خواهد شد و آیا اعضای شورا از پاسخ‌های شهردار راضی بوده‌اند یا خیر.

شهردار همدان با تأکید بر همدلی و همکاری شورا و شهرداری، عملکرد این دو نهاد را در یک راستا دانست و از اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف از جمله قطار شهری، بحران آب، انتخابات، هگمتانه، کنگره شهدا، فیبر نوری، فعالیت‌های فرهنگی و… گزارشی ارائه کرد.

چالش‌های مدیریت شهری همدان در زیر ذره‌بین

حسینی ضمن اشاره به قول خود مبنی بر پیگیری موضوع قطار شهری، اظهار داشت: در حال حاضر منتظر تصمیمات نهایی در این خصوص هستیم.

وی در ادامه به همکاری شهرداری با فرمانداری در برگزاری انتخابات، کمک به حل بحران آب، برگزاری مراسم‌های مختلف و… اشاره کرد و گفت: شهرداری در تمامی این موارد به عنوان بازوی اصلی عمل کرده و وظایف خود را به نحو احسن انجام داده است.

حسینی یکی از افتخارات دوره مدیریت خود را همدلی تمام دستگاه‌ها برای ثبت جهانی هگمتانه دانست و افزود: شهرداری در این زمینه پیش قدم بوده و بار زیادی را به دوش کشیده است. وی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد خبرهای خوشی در این خصوص باشیم.

شهردار همدان همچنین با اشاره به نقش شهرداری به عنوان پشتیبان اصلی شهر، از اقدامات انجام شده در زمینه‌های مختلف از جمله برگزاری دومین کنگره هشت هزار شهید استان، کمک به حل بحران آب، اجرای زیرساخت فیبر نوری و… گزارشی ارائه کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های فرهنگی شهرداری ذیل دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان اشاره کرد و گفت: این اقدامات منجر به حل مشکلات بسیاری از مردم شده و در آینده نیز شاهد احداث دو پارک در این راستا خواهیم بود.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر متهم شدن شهرداری به فرار سرمایه گذاران، گفت: در این خصوص نیاز به گفتگوی بیشتر است. اگرچه تا نقطه مطلوب فاصله داریم، اما نقاط قوت مشترک بین شورا و شهرداری بر نقاط ضعف غلبه دارد.

شهردار همدان با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری، از جمله عقد قرارداد ۳۰۰ میلیارد تومانی برای احداث پارک آبی، مذاکرات برای سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون دلاری در پارک ۴۱ هکتاری و همچنین احیای ۵ معدن، خبر از رونق سرمایه‌گذاری در این بخش داد.

حسینی با اشاره به اهمیت جلوگیری از خام‌فروشی، از مشارکت در ساخت و سازها و مذاکرات انجام شده با سرمایه‌گذاران در زمین باغ ویلا و ۱۱۸ هکتاری خبر داد. وی ابراز امیدواری کرد که با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون دلاری در پارک ۴۱ هکتاری سایت نخاله، شاهد رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در این منطقه باشیم.

وی در ادامه به ساماندهی حمل و نقل شهری به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم شهرداری اشاره کرد و از نصب ۶ جایگاه شارژ خودرو برقی و برنامه‌ریزی برای احداث ۵ جایگاه دیگر خبر داد.

احیای سایت گردشگری اکباتان و تبدیل آن به مرکز گردشگری غرب کشور، احداث پارک‌های گردشگری ولایت و فخرآباد، سرمایه‌گذاری در بازیافت زباله و تولید برق از آن، و احیای ۵ معدن از جمله اقدامات دیگر شهرداری در راستای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی عنوان شد.

با وجود این اقدامات مثبت، برخی از اعضای شورای شهر نسبت به عملکرد شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری انتقاداتی داشتند.

مهدی حیدری، با اشاره به لزوم دریافت سهم شهرداری از الحاقات، خواستار تعامل بیشتر بین شهرداری و شورا شد.

حمید بادامی‌نجات، نیز با بیان اینکه عدم تعامل بین شهرداری و استانداری و همچنین فرار سرمایه‌گذاران همدانی، نگران کننده است، خواستار بهبود روابط و ارتقای جایگاه شهرداری و شورا شد.

علی اکبر نظری نیز با بیان اینکه وظایف ذاتی شهرداری را نباید جزو تعامل با ادارات قلمداد کرد، خواستار پیگیری مطالبات و انجام وظایف به نحو احسن شد.

در مجموع به نظر می‌رسد با وجود اقدامات مثبت انجام شده در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری، همچنان چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد که نیازمند تعامل بیشتر بین شهرداری، شورای شهر و سایر دستگاه‌های ذیربط برای رفع آنها است.

علی‌اکبر نظری، با اشاره به عقب‌ماندگی همدان در حوزه سرمایه‌گذاری، عدم تعامل با ادارات و فرار سرمایه‌گذاران را از جمله چالش‌های این بخش عنوان کرد. وی به تعطیلی پروژه اسکای مال و بیکاری ۲ هزار نفر در این راستا اشاره کرد و خواستار تجدید نظر در رفتار سازمانی و تعامل بیشتر با ذینفعان شد.

علی رضایی با تأکید بر ظرفیت بالای همدان برای جذب سرمایه‌گذاری، خواستار استفاده از متخصصان علمی و ارائه طرح جامع سرمایه‌گذاری در سطح ملی شد. وی برگزاری همایش‌های سرمایه‌گذاری را راهکاری برای معرفی این ظرفیت‌ها دانست.

سعید شهابی‌نیا با بیان اینکه ایراداتی در نحوه تعامل با نمایندگان و استاندار وجود دارد، خواستار تعامل بیشتر برای رفع موانع سرمایه‌گذاری شد. وی با اشاره به مشکلات دوره قبل در اجرای پروژه فیبر نوری، بر گام‌های مثبت برداشته شده در دوره فعلی تأکید کرد و از انتقادات تند علی‌اکبر نظری در خصوص اسکای مال که به گفته وی تخلفی در حوزه شهرسازی بود، انتقاد کرد.

رحیمی، با اشاره به بودجه ۴ هزار میلیارد تومانی شهرداری و رقم ۲۲ هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری مورد بحث، بر اهمیت تعامل در جذب این حجم از سرمایه‌گذاری تأکید کرد. وی با بیان اینکه در دوره‌های قبل شاهد اجرای غیرقانونی برخی پروژه‌ها بوده‌ایم، بر لزوم صیانت از بیت‌المال و رعایت قانون تأکید کرد.

حاجی بابایی، با بیان اینکه عدم برقراری تعامل به منزله اشکال یک طرف نیست، خواستار تعامل دوطرفه برای رفع موانع سرمایه‌گذاری شد. وی با اشاره به ثبت تاریخ درخواست و صدور در سامانه شهرداری الکترونیک، شفافیت در این حوزه را مورد تأکید قرار داد.

در مجموع به نظر می‌رسد در کنار اقدامات مثبت انجام شده در حوزه سرمایه‌گذاری، چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد که نیازمند اصلاح رفتار سازمانی در شهرداری، تعامل بیشتر با ذینفعان و نهادهای ذیربط، استفاده از ظرفیت‌های علمی و تخصصی و توجه به افق و آینده شهر در جذب سرمایه‌گذاری است.

در نشست مشترک شورای شهر و شهرداری همدان، شهردار با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری، عمران، خدمات شهری و فضای سبز، به سوالات اعضای شورا پاسخ داد.

سرمایه‌گذاری:

حسینی، شهردار همدان، با اشاره به مشکلاتی که در گذشته در زمینه سرمایه‌گذاری وجود داشت، گفت که این مشکلات حل شده و توافقات لازم با سرمایه‌گذاران انجام شده است.
وی به سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی مانند پارک آبی، خرید هواپیما برای فرودگاه همدان و طرح‌های عمرانی در مناطق مختلف شهر اشاره کرد.
بادامی‌نجات، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر، با بیان اینکه عدم تعامل باعث فرار سرمایه‌گذاران شده است، خواستار تعامل بیشتر بین شهرداری و سایر دستگاه‌ها شد.
عمران:

یکی از موضوعات مورد بحث در این نشست، وضعیت پل‌های عابر پیاده بود. حسینی با اشاره به اینکه در گذشته قرارداد مناسبی برای نگهداری از این پل‌ها بسته نشده بود، گفت که در حال حاضر اقداماتی برای رفع این مشکل انجام شده است.

وی از راه‌اندازی آسانسور در برخی از پل‌ها و همچنین برنامه‌ریزی برای تعمیر و نگهداری پل‌های دیگر خبر داد.

علی‌ضمیر، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری، نیز با بیان اینکه در این حوزه اقداماتی انجام شده است، اما در خروجی مشکلاتی وجود داشته که باعث شده زودتر نتیجه ندهد.

وی ابراز امیدواری کرد که در کوتاه مدت مشکلات باقی‌مانده پل‌های عابر پیاده نیز حل شود.

خدمات شهری:

نظری، در این نشست به برخی از مشکلات در حوزه خدمات شهری از جمله ساخت و سازهای غیرمجاز، قطع درختان و سد معابر اشاره کرد.
حسینی، شهردار همدان، در پاسخ به این انتقادات گفت که در این حوزه اقداماتی انجام شده است، اما هنوز مشکلاتی وجود دارد.
وی از جمله اقدامات انجام شده به کاشت گونه‌های گیاهی کم‌آب‌بر، توسعه فضای سبز و همچنین مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز اشاره کرد.

فضای سبز:

حسینی با اشاره به وضعیت بی‌آبی، گفت که در این زمینه اقداماتی مانند کاشت گونه‌های گیاهی کم‌آب‌بر و صرفه‌جویی در کاشت گل‌های فصلی انجام شده است.
وی همچنین از توسعه ۱۰ هکتار فضای سبز در سال گذشته خبر داد.
در مجموع به نظر می‌رسد در حالی که اقداماتی در حوزه‌های مختلف توسط شهرداری همدان انجام شده است، هنوز چالش‌هایی در این زمینه‌ها وجود دارد که نیازمند تلاش بیشتر برای رفع آنها است.

 

انتهای خبر/الف

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=220741
  • دیدگاه‌ها برای جدال پرسش و پاسخ داغ اعضای شورا با شهردار همدان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.