• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
3
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان:

جهش چشمگیر دانش‌بنیان‌ها در استان

  • کد خبر : 219805
  • 08 تیر 1403 - 9:12
جهش چشمگیر دانش‌بنیان‌ها در استان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: دولت سیزدهم با حمایت و پشتیبانی مردم و اجرای درست اقتصاد مقاومتی توانست عملکرد خوبی بر جای بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان از عملکرد مثبت دولت سیزدهم در این استان با اتکا به اقتصاد مقاومتی و همراهی مردم خبر داد.

سید مجتبی حسینی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دولت سیزدهم از همان ابتدای آغاز به کار، اهتمام ویژه‌ای به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشت و این امر در استان همدان نیز به خوبی مشهود بود.

عصر همدان: در رابطه با اقتصاد دانش بنیان بفرمایید؟

حسینی: افزایش شرکت‌های دانش بنیان از ۵۶ شرکت از سال ۱۴۰۰ به ۸۳ مورد تا پایان سال ۱۴۰۲ رسید، واحدهای فناور از ۲۳۶ شرکت به ۴۱۵ مورد تا سال ۱۴۰۳ و کسب رتبه برتر حوزه اقتصاد دانش بنیان در کشور در سال ۱۴۰۱ رسید.

برای ۳۰ واحدهای فناوری استان از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ معافیت مالیاتی انجام شد، در سال ۱۴۰۲ رتبه برتر هیات اندیشه‌ورز اقتصاد دانش‌بنیان در کشور را کسب کردیم، در استان پارک علم و فناوری سلامت، پردیس کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی و پردیس علم و فناوری در دانشگاه بوعلی راه‌اندازی شد.

میزان فروش داخلی شرکت‌های دانش بنیان از ۳۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۰۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت و در سال ۱۴۰۳، افزایش صادارات شرکت‌های دانش‌بنیان از ۱۷۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۷۰۰۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۳، افزایش اشتغال شرکت‌های دانش بنیان و فناوری استان از ۱۹۰۰ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۲۸۰۰ نفر در سال ۱۴۰۳، افزایش تعداد مراکز رشد و نوآوری استان از ۵ مورد در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ مورد در سال ۱۴۰۳، تنظیم برنامه چهار ساله ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ اقتصاد دانش بنیان استان نام برد.

کار گروه توسعه اقتصاد دیجیتال در استان با پیگیری تعداد ۱۰طرح هوشمندسازی در سطح استان از جمله هوشمندسازی گردشگری، صنایع معادن، کشاورزی، مصرف انرژی و تشکیل و سه خانه خلاق در شهرستان‌های همدان، ملایر و فامنین راه‌اندازی شد.

عصر همدان: آیا در حوزه اقتصاد بین‌الملل کاری انجام شده است؟

حسینی: اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری از ۱۴ مورد به ۲۲ مورد با افزایش ۳۴%  از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ را داشتیم، اعزام یک هیأت تجاری و اقتصادی به کشور ازبکستان در سال ۱۴۰۲، میزبانی از یک هیأت عالی‌رتبه دولتی و بخش خصوصی در حوزه گردشگری از منطقه بخارا و کشور ازبکستان در سال ۱۴۰۲، حضور سفیران کشورهای اسکاندیناوی در استان و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان در سال ۱۴۰۱ و  عقد تفاهم‌نامه خواهر خواندگی بخارا – همدان در سال ۱۴۰۲ را داشتیم.

عصر همدان: در خصوص  استفاده از ظرفیت‌های کشورهای همسایه در استان های مرزی بفرمایید؟
   حسینی: علیرغم آنکه استان همدان جزو استان‌های مرزی نمی‌باشد لیکن با عنایت به نزدیکی همدان به کشور عراق و اقلیم کردستان، این استان با تدوین اطلس صادرات و واردات در اتاق بازرگانی و اتاق تعاون توانسته علاوه برکشور عراق، در کشور ترکیه نیز بازار قابل توجهی را به خود اختصاص دهد. در سفر هیات اعزامی اتاق تعاون استان به اقلیم کردستان در آبانماه سال جاری،  ۹ فقره قرارداد منعقد و در حال حاضر ۱۱۷ قرارداد تجاری با منطقه اقلیم کردستان و تعاونی‌های استان در حال اجرا و اقدام  و همچنین اتاق بازرگانی مشترک همدان و استان حلیچه اقلیم کردستان تشکیل شد. افزایش ۳۰۰ هکتار به سطح اراضی و نواحی و شهرک‌های صنعتی استان در سال، افزایش ۵۰۰ هکتار به عرصه شهرک‌های صنعتی استان تاپایان شهریور۱۴۰۳، تعیین تکلیف زمین و سازمان متولی (سرمایه گذار) منطقه ویژه اقتصادی سامن ملایر در سال ۱۴۰۲، پیگیری منطقه ویژه جهان‌آباد فامنین در مرحله ایجاد مستحدثات گمرکی برای اخذ کد گمرکی به منظور فعالیت فاز اول پروژه برابر۱۰۰ هکتار  که کل پروژه ۱۰۰۰ هکتار می باشد.
طی سه ساله دولت سیزدهم ۲۶ جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با ۷۲ دستور جلسه و ۲۲۱ مصوبه ۵۴ ملی و ۱۶۷ استانی برگزار که ۱۷۱ مصوبه آن اجرا شده است.
عصرهمدان: آیا رشد وصول مالیاتی داشتیم؟
حسینی: وصولی مالیات در سال ۱۴۰۱ برابر ۲۴۱۱۱ میلیارد ریال ، وصولی مالیات در سال ۱۴۰۲برابر ۳۵۰۶۲ میلیارد ریال، رشد وصولی مالیات ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ برابر  ۴۵٫۵% است.
عصر همدان: آیا در دولت سیزده واحدهای راکد تولیدی احیا شدند؟
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان: تصویب و اجرای ۲۰ پروژه اقتصادی در ستاد اقتصاد مقاومتی استان با عنایت به اهمیت رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و تحقق قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان و ضرورت تشکیل منظم و هفتگی کارگروه و کمیته کارشناسی ذیل آن، از ابتدای دولت سیزدهم جلسات کارگروه برگزار شده است و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان از حیث عملکرد، در سال ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۷ کشوری شده است.

در سال ۱۴۰۰ نیز تعداد ۱۰۱ واحد راکد احیاء و با پیگیری دستگاه های متولی به چرخه تولید بازگشت، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۸۱ واحد راکد، احیاء شده که به تفکیک در بخش صنعت و معدن ۴۲ واحد، در بخش کشاورزی ۴۴ واحد و در بخش گردشگری تعداد ۹۵ واحد، احیاء و به چرخه تولید بازگشته‌اند. در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۱۰۱ واحد راکد احیاء و در دست پیگیری دستگاه‌های متولی برای برگشت به چرخ تولید می‌باشند، در بخش صنعت و معدن تعداد ۳۲ واحد و در بخش کشاورزی ۶۶  واحد و گردشگری نیز ۳ واحد، در مجموع تعداد ۳۸۳ واحد در دولت سیزدهم به چرخه تولید بازگشته و احیاء شده است.
عصر همدان: در خصوص طرح‌های سرمایه گذاری داخلی بفرمایید؟
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان: سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۵۱۷ فقره پروانه بهره برداری با مبلغ سرمایه گذاری ۳۷۱۱۵ میلیارد ریال و ۵۳۱۲ نفر اشتغال، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۱ طرح با مبلغ سرمایه گذاری ۲۴۶۰۹۷ میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال ۱۵۷۸۴ نفر شناسایی و در دست پیگیری و تحقق می‌باشد. از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم تاکنون در حوزه سرمایه گذاری داخلی  تعداد ۱۶۰۳ طرح در بخش‌های مختلف اقتصادی با مبلغ سرمایه گذاری ۶۰۷۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۷۲۴۱ نفر به بهره‌برداری رسیده است. در هفته دولت سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۴ طرح اقتصادی با مبلغ سرمایه گذاری ۳۸۲۴۵۷ میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال ۴۱۹۰ نفر با تفکیک ۹۶ طرح افتتاح و ۱۸ طرح کلنگ زنی شده است.
عصر همدان: آیا  سرمایه گذاری خارجی انجام شده است؟
حسینی: از ابتدای دولت سیزدهم اجرای پنج پروژه سرمایه گذاری خارجی (قطعه سازان شوکت/ قطعه سازان رزن/ پویش رایان داتیس تویسرکان/ سرزمین میوه‌های شادمان آروند/ مجتمع پرشین یاقوت ) با مبلغ ۱۱۹٫۲ میلیون دلار مصوب و در مرحله جذب می باشد،  در شش ماه اول سال ۱۴۰۲، دو مورد جذب و ورود سرمایه خارجی در رابطه با شرکت سرزمین میوه‌های شادمان آروند به مبلغ ۰٫۷۵ میلیون دلار و قطعه سازان شوکت به مبلغ ۰٫۳ میلیون دلار به ثبت رسیده است.
عصر همدان: در مورد سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور هم بفرمایید؟
حسینی: تصویب و جذب مبلغ ۱۱۹ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در قالب پنج طرح جدید و توسعه‌ای، در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و گردشگری استان با مجموع اشتغال ۳۵۴۸ نفر از کشورهای امارات، چین، عربستان و اقلیم کردستان عراق که  مبلغ ۱/ ۱ میلیون دلار آن مربوط به شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ می‌باشد. شرکت در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری استان با محوریت زنجیره های ارزش، که منجر به انعقاد چندین قرارداد و تفاهم‌نامه تجاری با کشورهای مختلف خارجی از جمله مغولستان، عراق، لیبی، پاکستان و بورکینافاسو جهت صادرات محصولات گردید. عصر همدان: در رابطه با فرصت‌های سرمایه‌گذاری بفرمایید؟ حسینی: بارگذاری مطالعات پیش امکان سنجی ۹ فرصت سرمایه‌گذاری در سامانه سرمایه گذاری خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام و ۵ فرصت مطالعه شده دیگر در دست بارگذاری می‌باشد و همچنین مطالعات ۱۲ فرصت دیگر شروع شده است.
عصر همدان: در رابطه با مدیریت مصرف انرژی چه کارهایی انجام شده است؟
 حسینی:تشکیل منظم جلسات مدیریت مصرف برق استان در راستای تحقق صرفه جویی مصرف در تابستان ۱۴۰۲و تشکیل جلسات بررسی ایجاد شهرک خورشیدی و پیشنهاد حدود ۶۰۰ هکتار زمین بدین منظور است.
انتهای خبر/ب
لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=219805

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

17 − شانزده =