• امروز : سه شنبه, ۶ آذر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 26 November - 2024
4

تمرکز وزارت صمت روی تولید باشد نه بازار/ مردم توان خرید جایگزین‌های پراید را ندارند

  • کد خبر : 79191
  • 23 مرداد 1399 - 13:39
تمرکز وزارت صمت روی تولید باشد نه بازار/ مردم توان خرید جایگزین‌های پراید را ندارند

امیرحسین کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه مهندسی خودرو گفت: باید بازار خودرو را به حال خود رها کرد و صرفا تمام تمرکز در این حوزه را روی تولید و راههای افزایش آن گذاشت، چون در دو سال اخیر به اشتباه وزارت صمت تمام تمرکزش را بر بازار گذاشته بود. به گزارش عصرهمدان؛ حسین مدرس خیابانی، سرپرست […]

امیرحسین کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه مهندسی خودرو گفت: باید بازار خودرو را به حال خود رها کرد و صرفا تمام تمرکز در این حوزه را روی تولید و راههای افزایش آن گذاشت، چون در دو سال اخیر به اشتباه وزارت صمت تمام تمرکزش را بر بازار گذاشته بود.

به گزارش عصرهمدان؛ حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص آخرین وضعیت بازار خودرو گفته بود: با ترخیص محموله قطعات موردنیاز شرکت ایران خودرو، میزان خودروهای دپو شده در پارکینگ‌ها حدود ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و در هفته‌های آینده ۴۳ هزار خودرو به بازار ارائه خواهد شد.

وی افزود: نبود قطعات بهانه نیست؛ از لحاظ آمار و ارقام، در چهار ماهه امسال، افزون بر ۳۶۰ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده که حدود ۱۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تحویل خودرو نیز نزدیک به ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال بیشتر شده است. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان خودروهای دارای ناقصی قطعات یا همان خودروهای کف پارکینگ، در سال گذشته همین زمان نزدیک به ۱۸۰ هزار دستگاه بود، در حالی که اکنون حدود ۸۰ هزار دستگاه است که به مرور تکمیل می شوند.

 مدرس خیابانی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در همین هفته یا هفته‌های آینده این ۴۳ هزار خودرو به سرعت آزاد شوند، چون قطعات آنها رسیده است.

بازار خودرو به حال خودش رها شود
در همین خصوص به سراغ امیرحسین کاکایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مهندسی خودرو رفته ایم تا از آخرین اوضاع و احوال بازار خودرو جویا شویم.

وی می گوید: بنده معتقدم که باید بازار خودرو را به حال خود رها کرد و صرفا تمام تمرکز در این حوزه را روی تولید و راههای افزایش آن گذاشت، چون در دو سال اخیر به اشتباه وزارت صمت تمام تمرکزش را بر بازار گذاشته بود.

وی افزود: وزارت صمت اعتقاد دارد که باید قیمت خودروساز و نه بازار خودرو افزایش یابد ولی در چند صباح گذشته به نحوی قیمت گذاری صورت می گرفت که همچنان شاهد زیاندهی خودروسازان بودیم ولی کسانی که از خودروسازان خودرو خریداری می کنند سود ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی از این امر دریافت می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مهندسی خودرو تصریح کرد: این امر غلط است و باعث شده که قدرت خودرو ساز در سرمایه گذاری و تکمیل ظرفیت ها به شدت  پایین و بازار به شدت هیجان زده شود، البته قیمت بازار خودرو ها عملا هیچ وابسته ای به عملکرد خودروسازان ندارد بلکه تابعی از ارزش ریال است الان قیمت دلار رفته بالا و قیمت خودرو هم رفته بالا، هرچقدر این قیمت بالاتر برود و جا بیفتد همزمان قیمت خودرو هم افزایش می یابد.

کاکایی در ادامه یادآور شد: اگر قیمت دلار به قیمت واقعی خودش برسد و ثبات پیدا کند بدون هیچ شکی شاهد افزایش قیمت خودرو به تبع آن خواهیم بود مثلا در بهمن و اسفند پارسال تولید خودرو سازها دو برابر شد اما قیمت پراید به خصوص در بهمن ماه به ۹۰ میلیون رسید علت آن این بود که قیمت دلار یک مقطعی رفت بالا و قیمت خودرو هم افزایش و قیمت دلار زمانی که کاهش یافت خودرو ارزانتر شد با اینکه تولید به نحو مطلوب صورت می گرفت.

قیمت خودرو درب کارخانه ۳۰ درصد افزایش یافته است
عضو هیئت علمی دانشگاه مهندسی خودرو افزود: قیمت‌ خودروهای داخلی داخل هنوز به روز نشده است، ولی امیدواریم قیمت‌ها ثبات پیدا کند. در این مدت حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت خودرو درب کارخانه را داشته‌ایم و این افزایش اثرات منفی در بازار آزاد داشته و قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر تولید نصف تقاضای واقعی برای خودروست ولی با قیمت گذاری جدید یک هیجانی را در بازار شاهد هستیم این هیجانات تا زمانی که هیجان در بازار سرمایه داری وجود دارد، ادامه دار خواهد بود لذا دو مسئله مطرح می شود تا چند ماه پیش فقط قیمت گذاری خودرو غلط بود ولی بالفرض اگر در وضعیت فعلی این امر اصلاح شده باشد تا زمانی که قیمت ارز در هیجان بوده و بازار سرمایه هیجان انگیز باشند حتما بازار خودرو هم متلاطم خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: برای این امر دو راه حل وجود دارد ابتدا مربوط به اقتصاد کلان است که بانک مرکزی باید قیمت ارز را کنترل کند و راه حل دوم این است که اگر بخواهیم مشکل بازار خودرو را حل کنیم باید بازار را رها کنیم و برعکس تمام تمرکزمان به سمت توسعه توان تولید رود که در این صورت به تدریج تولید بالا می رود و از آن طرف چون قیمت ها بالاست و توان مردم به همان نسبت بالا نرفته برای خرید خودرو،  قیمت ها راکد خواهد شد و به تدریج قیمت ها واقعی به سمت واقعی شدن رفته و بازار قابل کنترل می شود.

رعایت استاندارد دهای یورو ۵ سبب افزایش شدید هزینه ای خودرو می شود

کاکایی اذعان داشت: این بازاری که وضعیت فعلی وجود دارد و تاکید می کنم غیر قابل کنترل است علتش دو سال روش اشتباه و غلط تمرکز بر بازار بجای تمرکز بر تولید بوده و به هیچ وجه نتوانستند بازار را کنترل کنند و هر چند وقت یکبار هیجان وارد کردند.

وی گفت: دو سه اتفاق هم در راه است که بسیار خطرناک است، ابتدا اصرار بر پیاده سازی استاندارد دهای ۸۵ گانه و یورو ۵ هم باعث افزایش قیمت ها به طور ناگهانی خواهد بود، چرا اگر پراید و پژو ۴۵۰ از تولید کنار گذاشته شوند قیمت ها افزایش خواهد یافت و دوم وقتی اصرار کنیم که استاندارد دهای یورو ۵ در خودروها رعایت شود خود به خود هزینه های تولید را افزایش داده ایم و در بازار شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود.

کاکایی در ادامه بیان داشت: خودروی تیبا و کوییک که به عنوان جایگزین پراید معرفی شدند، قیمت بالایی دارند و مردم نمی توانند به عنوان جایگزین پراید به آنها نگاه کنند. علاوه بر قیمت خودروهای جایگزینی قطعات این خودروها گران است و مردم نمی توانند به عنوان وسیله امرار معاش به آن توجه کنند.

این کارشناس خودرو در پاسخ به سوال قیمت خودرو پراید هم کم نیست! پاسخ داد: اگر خریداران پراید این خودرو را گرانتر هم بخرند باز برایشان به صرفه تر است. زیرا قطعات پراید ارزان است و تشخیص بازار که این خودرو ارزش دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مهندسی خودرو با بیان این که اگر بر این استاندارد دها اصرار کنیم چون ظرفیت تولید پایین خواهد آمد آن هم کمبود مضاعفی را ایجاد می کنیم که امکان دارد باز هیجان اضافه کند، تصریح کرد: در حال حاضر دولت و وزارت صمت باید تمرکزشان را روی رفع موانع تولید بگذارند چون مشکلات و موانع تولید آنقدر زیاد است که خودروسازان تحت فشار شدید هستند و اگر قیمت دلار هم بالاتر برود شاهد تنش زایی در این صنعت خواهیم بود.

کاکایی گاهی مواد اولیه برخی از قطعات در صنعت خودروسازی در داخل کشور تولید می‌شود و متاسفانه برخی افراد سودجو در این روند دخیل هستند و خوشبختانه دولت جلو  این افراد را گرفته است و باید امیدوار باشیم که با تمهیدات دولت که یکی از آن کنترل نرخ ارز است، کالاهای بورسی و مواد اولیه کنترل شود.

وی کاهش تقاضا را یکی از دلایل کاهش قیمت در برخی از بازارها برشمرد و ادامه داد: اکنون به دلیل اتفاقاتی که در سه ماه اخیر در بازار ایران رخ داد شاهد کاهش تقاضا در بخش خودرو و ارز بودیم.

این کارشناس حوزه خودرو در پایان گفت: با افزایش هزینه های تولید نقدینگی مورد نیاز خودروسازان افزایش می یابد و خودروسازان و قطعه سازان با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد به همین دلیل نرخ ارز باید کنترل و ثبات داشته باشد، به همین دلیل امیدوارم که بانک مرکزی کنترل خوبی بر این امر داشته باشد تا قیمت انواع مختلف خودرو در بازار داخل به ثبات بهتری برسد.

منبع: بازار

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=79191

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

نوزده + 7 =