• امروز : جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 5 July - 2024
1
در گفتگو با رئیس سابق پژوهشگاه اقتصاد و هیئت علمی دانشگاه امام خمینی(ره) قم مطرح شد؛

تله جهانی‌سازی و باج به غربی‌ها

  • کد خبر : 219499
  • 13 تیر 1403 - 11:04
تله جهانی‌سازی و باج به غربی‌ها
رئیس سابق پژوهشگاه اقتصاد و هیئت علمی دانشگاه امام خمینی قم گفت: تفکری که در حال ارائه شدن از طرف جریان خاصی در حوزه اقتصاد است، 2 بحث با رویکرد سیاست داخلی و خارجی است.

محمد جواد توکلی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان» در رابطه با تفکر اقتصاد لیبرالیسم مطرح شده در مناظرات انتخاباتی گفت: تفکری که در حال ارائه شدن از طرف جریان خاصی در حوزه اقتصاد است، دو بحث با رویکرد سیاست داخلی و خارجی است..

وی در تشریح حوزه خارجی سیاست اقتصاد لیبرال گفت: ایده تعامل مطرح شده در مناظرات انتخاباتی در نظر دارد برای اصلاح اقتصاد باید به نام تعامل به غربی‌ها باج دهد که این تله جهانی‌سازی است.

توکلی به تشریح اقتصاد لیبرال در حوزه اقتصاد داخلی پرداخت و افزود: اندیشه خطرناک اقتصاد لیبرالی در حوزه اقتصاد داخلی مطرح شده می‌گوید، همه چیز را به‌خصوص نرخ ارز را به بازار بسپاریم، که دیشب از زبان نماینده این جریان در مناظرات مطرح شد که نرخ ارز را به بازار آزاد بسپاریم که این برداشت از اقتصاد با برداشت اقتصاد لیبرالِ متعارف هم سازگاری ندارد.

رئیس سابق پژوهشگاه اقتصاد و هیأت علمی دانشگاه امام خمینی(ره) قم تصریح کرد: بازار ارز ایران انحصاری است و خود لیبرال‌ها هم اعتقاد دارند که نباید این نرخ را به انحصار سپرد، چرا که باعث بالا رفتن نرخ ارز شده و در ادامه موجب ایجاد تورم در اقتصاد می‌شود و همین امر هم موجب بالا رفتن هزینه‌های تولید، مخصوصاً تولیداتی که به واردات هم متکی است شده و در ادامه تورم ناشی از فشار هزینه ایجاد می‌شود و در گام بعد تولید کننده‌ها نیاز به نقدینگی دارند که افزایش نقدینگی موجب تورم می‌شود و تورم ناشی از تقاضا هم بالا رفته و منجر به تورم مزمن می‌شود.

توکلی از مبحث افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی گفت و افزود: در مورد افزایش قیمت انرژی و بنزین که اگر آزاد شود برای مصرف کنندگانی که توان پرداخت هزینه‌ها را نداشته باشند سخت بوده و در نتیجه موجب تورم خواهد شد، چرا که افراد ناتوان در حوزه اقتصاد خانواده توان پرداخت هزینه‌های سنگین را نخواهند داشت و قاعدتاً با افزایش قیمت‌های انرژی اقتصاد لیبرالی پررنگ‌تر می‌شود.

وی در ادامه تفکر بازار منجی اقتصاد است را حاوی دو ضرر بزرگ در اقتصاد عنوان کرد و گفت: به‌نظر می‌رسد که اگر این تفکر حاکم شود دو ضرر خواهیم کرد که اولین آن قطع حرکت دولت شهید رئیسی در تعامل با بقیه کشورهای دنیا و نگاه ویژه به کشورهای همسایه و کشورهای شرقی و افزایش صادرات نفت از ۳۰۰ هزار بشکه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه خواهد بود.

توکلی دومین زیان ناشی از حاکمیت تفکر اقتصاد لیبرال در کشور را تورم‌های مزمن ناشی از سپردن همه امور به بازار کنترل نشده عنوان کرد و افزود: بازارگرایی افراطی نتیجه سپردن همه چیز به بازار کنترل نشده خواهد بود و نتیجه دستاوردهای خوب را در اقتصاد بین‌الملل از دست خواهیم داد و اقتصاد داخل هم دچار مشکل خواهد شد.

رئیس سابق پژوهشگاه اقتصاد و هیأت علمی دانشگاه امام خمینی(ره) قم خاطرنشان کرد: ادامه راه دولت شهید رئیسی با مهار تورم و کنترل آن موجب افزایش رشد اقتصادی می‌شود.

وی افزود: اگر برای محوریت ارزش پول ملی تلاش کنیم و با حمایت از تولید کننده و عمل به شعار جهش تولید و حذف ارز دو نرخی حرکت نماییم اقتصاد ایران می‌تواند رشدهای بالای ۸ درصد را داشته باشد.

توکلی در پایان اتکاء به ظرفیت‌های داخلی را موجب قدرتمند شدن اقتصاد عنوان کرد و گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری اتکاء به ظرفیت‌های داخلی را تأکید نمودند، باید به آن عمل نمود و پس از آن‌که سنگ بنای اقتصاد قدرتمند را در داخل بنا گذاشتیم در تعامل با دیگر کشورهای دنیا در حوزه صادرات و واردات با دست بسیار باز می‌توانیم مذاکره کنیم.

پایان خبر/ع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=219499
  • دیدگاه‌ها برای تله جهانی‌سازی و باج به غربی‌ها بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.