• امروز : یکشنبه, ۸ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
5
یادداشت:

تخریب فضای سالم انتخاباتی توسط فیک‌ها

  • کد خبر : 208883
  • ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۹:۲۳
تخریب فضای سالم انتخاباتی توسط فیک‌ها
کلاهبرداری و یا دروغگویی و فریب اذهان عمومی را می‌توان از اهداف ساختن یک حساب کاربری و یا یک صفحه جعلی نام برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ هدف از ایجاد حساب‌های کاربری و یا صفحات اجتماعی جعلی با عناوین مختلفی همچون: کلاهبرداری و یا دروغگویی و فریب اذهان عمومی را می‌توان از اهداف ساختن یک حساب کاربری و یا یک صفحه جعلی نام برد.

در کشور ما قوانین و ضوابط سفت و سختی در عرصه فضای مجازی حاکم نیست تا جایی که شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده توسط وزارت ارتباطات هنوز با کاربران میلیونی خود در اینترنت ایران مشغول به فعالیت می‌باشند.

فعالیت‌های این شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های فیلترینگ شده غالباً بدون ضابطه و قانون است و فضای خوبی برای سوء استفاده کلاهبرداران و یا فریب دهندگان با ساخت یک حساب کاربری جعلی و یا فیک می‌توانند از کاربران دیگر سوء استفاده نمایند.

 

با ورود شبکه‌های اجتماعی داخلی و قوت گرفتن آنان از سال گذشته، امیدواری به‌وجود آمد که مسئله صفحات و حساب‌های فیک، دیگر خودنمایی نکرده و یا مشکلات و مسائل قبلی را به وجود نیاورند.

هرچند که جرائم اینترنتی در شبکه‌ها و پیام رسان‌های داخلی نسبت به نسخه‌های خارجی به شدت کاهش پیدا کرد، اما هنوز بسیاری از محتواهای نامناسب ذیل عناوین اکانت و یا پیج فیک در حال انتشار هستند.

اخیراً با نزدیک شدن فصل انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرسی نمایندگی شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ شاهد فعالیت‌های این حساب‌های جعلی هستیم

از کرسی نمایندگی مجلس در بهار و کبودراهنگ می‌توان به عنوان یکی از داغ‌ترین رقابت‌های انتخاباتی در سطح استان نام برد، چراکه در دوره گذشته انتخابات، عیسی جعفری به عنوان نماینده این دو شهرستان به مجلس راه یافت و در اوایل کار خود دچار بیماری کرونا شد و دار فانی را وداع گفت.

پس از فوت مرحوم جعفری، مدتی کرسی نمایندگی بهار و کبودراهنگ خالی بود و بعد از آن با نماینده معین تا سال ۱۴۰۰ به کار خود ادامه داد. تا برای اولین بار انتخابات میان دوره‌ای مجلس در این حوزه برگزار شود، تا نماینده دیگری بر این کرسی تکیه بزند، در فرایند این انتخابات، فتح الله توسلی در یک رقابت بسیار نزدیک موفق به کسب این عنوان شد.

اما انتخابات امسال زودتر از هر دوره دیگر کلید خورد و فضای انتخاباتی خیلی زودتر از موعد خود در فضای سیاسی این دو شهرستان حاکم شد.

فعالیت‌های کاندیداها در فضای مجازی بیشتر از قبل شدت گرفت لکن این فعالیت‌ها به گونه‌ای نبود که به عنوان تبلیغات زودهنگام محسوب شود و یا به تبلیغ و یا معرفی از برنامه‌های یک کاندید پیش رود.

نقش حساب‌های کاربری ناشناس و جعلی، باعث التهاب فضای سیاسی در فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی داخلی نیز شده است

برخی از این حساب‌های کاربری جعلی با تصاویر الگوهای مردم انقلابی اقدام به نشر اکاذیب و یا مسموم کردن فضای انتخابات و رقابت سالم می‌نمایند، حساب‌های جعلی که بعضاً با تصویر بزرگانی همچون؛ سردار سلیمانی و یا رهبر انقلاب اقدام به نشر سخنانی با عنوان تخریب دیگران و به تصورشان، بالا بردن محبوبیت کاندیدای خود هستند.

ایجاد مباحث طولانی و بی‌نتیجه با چاشنی توهین، تخریب و تمسخر و برچسب زنی به کاندیداهای رقیب را می‌توان از عمده فعالیت‌های این حساب‌های جعلی نام برد.

فعالیت‌های حساب‌های جعلی مورد انتقاد عموم کاربران قرار گرفته است و بعضاً باعث ایجاد خستگی و سیاست زدگی دیگر کاربران از فضای داغ و سالم رقابتی انتخاباتی شده است و به‌جای تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، این کاربران جعلی با فعالیت خود سیاه‌نمایی‌های فراوان، دیگران را نیز با حضور در پای صندوق‌های رای دل‌سرد می‌کنند.

انتقادهای کاربران و مردم از فضای مسمومی که توسط این حساب‌های جعلی به‌وجود آمده است، تا جایی گسترش یافت که حجت الاسلام والمسلمین رضا مصباح امام جمعه شهرستان بهار چندی پیش، در خطبه‌های نماز جمعه زبان به اعتراض به این مسئله گشود و فعالیت این نوع حساب‌ها را مورد انتقاد قرار داد.
حتی در جلسات رئیس ستاد انتخابات شهرستان بهار یعنی فرماندار این شهرستان مجتبی فیض اللهی و حتی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان از مدیران گروه‌ها درخواست شد تا از فعالیت هرگونه حساب جعلی کاربری که اقدام به نشر محتواهای نامناسب می‌نماید، جلوگیری نمایند.

به نظر می‌رسد هنوز در مسئله مدیریت فضای مجازی به آن چیزی که در کشورهای دیگر از آن به عنوان قوانین حاکم بر فضای رسانه یاد می‌کنند، درکشور ما به آن‌چیزی که مد نظر مقام معظم رهبری و عرف و قانون است نرسیده‌ایم و یک و یا چندین فرد با ساخت یک حساب و یا یک صفحه مجازی جعلی، هر فعالیتی که مدنظرشان است را با انجام تخریب، تهمت، توهین، تمسخر و در یک کلام مسموم کردن فضای انتخاباتی انجام می‌دهند و خیالشان نیز از رسیدن هرگونه گزندی به خود آسوده است.

حامد عیوضی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=208883
  • دیدگاه‌ها برای تخریب فضای سالم انتخاباتی توسط فیک‌ها بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.