مهدی قاسمی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ درخصوص بررسی چگونگی و علل گرایش جوانان و نوجوانان انجام تتو و خالکوبی، اظهار کرد: عامل مُدگرایی در گرایش جوانان به رفتارهای نامتعارف تاثیر بسزایی دارد.
وی افزود: هر چیزی در جامعه تبدیل به مُد شد ووقتی که شخصیتهای هنری، فرهنگی، ورزشی و سلبیریتیهایی که الان در جامعه هستند، به این مسائل پرداختند، دیگر از حوزه مسائل ضد اجتماعی خارج شده و وارد حوزه مُد و اتفاقاتی که در حوزه مُد بوده ورود پیدا میکنند.
این روانشناس و مشاور خانوادگی همچنین بیان کرد: همانطور که مشاهد میکنید در حال حاضر ورزشکارن، هنرمندان، خوانندهها و فوتبالیستها اکثراً از تتو و خالکوبی استفاده میکنند.
قاسمی با بیان اینکه ما باید ابتدا به هویتبخشی جوانان و نوجوانان پردازیم، تاکید کرد: باید بررسی کنیم که ببینم در این حوزه چه اتفاقاتی میافتد، در رابطه با خود خالکوبی، بحث مکانی که روی بدن خالکوبی میشود جای بحث داشته و جانمایی خالکوبی فلسفه دارد.
وی گفت: البته در رابطه با تصاویری که روی بدن هم نقاشی میشود باید جداگانه صحبت کرد، خود خالکوبی خلق یک هویت جدید برای جوانان و نوجوانان است.
این روانشناس در ادامه سخنان خود گفت: جوانان باید ببیند که در این آشفتهبازار بیهویتی که همه دارند خودشان را با هویتهای ملی، وطنی، منطقهای و فرامرزی متصل میکنند، با خالکوبی دنبال چه چیزی هستند؟
قاسمی ادامه داد: آیا جوانان بهدنبال خلق یک هویت جدید برای خودشان هستند؟ ما یک زمان در خالکوبی از تصاویر اساطیری استفاده میکردیم که این عمل اتصال به تصاویر ملی و بینالمللی بود. اما در حال حاضر این تصاویر از جمجمه آدمها گرفته تا یکسری از تصاویری که اصلاً مربوط به قبایل آفریقایی است، که این یک بههمریختگی در هویت ملی و شخصیتی در فرزندان است که از پیامدهای بهمریختگی و بیسروسامانی فضای مجازی بهحساب میآید.
انتهای خبر/سا