• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
0
تب تتو از هالیوود تا کوچه‌های ایران؛

تتو زخمی که تا آخر عمر باقی می‌ماند

  • کد خبر : 223099
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۱۷
تتو زخمی که تا آخر عمر باقی می‌ماند
رواج روزافزون تتو در میان جوانان، به ویژه کودکان و نوجوانان، نگرانی‌هایی را درباره ترویج فرهنگ بیگانه و آسیب به هویت ایرانی_اسلامی ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ چندی پیش ویدیوئی پربازدید از تتو زدن بر روی لب یک کودک در فضای مجازی با انتقاد زیاد کاربران مواجه شد با توجه به اینکه انسان میل سیری‌ناپذیری به زیبایی و جوانی دارد و هر کاری می‌کند حتی با هزینه‌های گزاف تا جوان و زیبا بماند، اما در مسیر غلط قرارگرفتن باعث بروز معضلات اجتماعی می‌شود.

تتو هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما ندارد و برخی از افراد، با ایجاد تتوهای عجیب و غریب حتی به روی صورت و پشت گردن به خود آسیب می‌زنند.

متاسفانه تتو زدن به سنین زیر ۱۴ سال رسیده‌است و نیم‌نگاهی به فضای مجازی نشان می‌دهد که بسیاری از کودکان و نوجوان‌ها قسمتی از بدن خود را به دست تتوکارها سپرده‌اند، تتو زدن برای کودکان و نوجوانان، جدا از غیرقانونی بودن آن، می‌تواند خطرناک باشد.

رویای بلاگری، حس دیده شدن و پول مفت درآوردن بعضی‌ها را به جایی رسانده که به بچه خود هم رحم نمی‌کنند.

 

با توجه به احکام دین مبین اسلام تتو برای خانم‌ها و آقایان موجه نیست و برای خانم‌ها این اقدام حکم زینت دارد و باید از نامحرم پوشانده شود در حالی بانوان محل تتو خود را به نمایش می‌گذارند.

با گرایش نوجوانان و جوانان شغل تتو آرتیست هم افزایش داشته و با تتوی اشکال نا‌ به‌هنجار و غیراسلامی و نماد شیطان‌پرستی و غربی بر روی افراد درآمد بالایی دارند و هر کس هر قیمت که بخواهد قیمت‌گذاری می‌کند چرا که این کار صنف مربوطه ندارد و هیچ نظارتی براین کار و مبالغ هنگفت درآمدی آن نمی‌شود.

هزینه‌های تتو زدن متغیر است و ممکن است از ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه داشته باشد، مثلا ًبرای تتو در کل دست بعضی‌ها تا ۴۰میلیون تومان هم می‌گیرند.

تتو بر روی حیوانات خانگی هم به عنوان یک توحش مدرن شناخته می‌شود که حتی به حیوانات هم رحم نمی‌شود.

عزت نفس عامل تتو در نوجوانان

حجت‌الاسلام علی علوی‌پارسا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری«عصر همدان» با بیان اینکه در قدیم اگر شخصی تتو می‌زد نشانه قدرت آن شخص بود و یا نشانه شاخص بودن یک شخص بود، اظهار کرد: با گذر زمان تتو نماد قدرت و شاخص بودن شخص نیست.

وی با بیان اینکه از نظر پزشکان تتو به سلامت جسمی هم آسیب وارد می‌کند و روانشناسان بر این باور هستند در تتو علل متفاوتی دارد، تصریح کرد: یکی از آن علت‌ها نوجوان در سن شخص به دنبال تقلید است و چون ما الگوی خوبی را برای آن‌ها معرفی نکردیم از هنرمندان، سلبریتی‌ها و ورزشکاران که دارای تتو هستند تقلید می‌کنند.

کارشناس خانواده با اشاره به اینکه با تقلید از آن‌ها یک کار قبیح و منکر برای او هنجار و معروف می‌شود و دیگر به دنبال دلیل آن عمل نمی‌رود، حس تقلید و همگرایی با گروه و همرنگ شدن با جماعت در نوجوان بسیار مشهود است.

وی با بیان اینکه توجه و دیده شدن در نوجوانان عامل دیگر زدن تتو می‌باشد که بسیار برای او حیاتی است، عنوان کرد: اگر این نیاز در محیط خانه توسط والدین برآورده نشود این‌گونه بروز می‌دهد که بدترین اشکال، اعتراضات و انتقادها را در بدن خود ایجاد کند و به خود آسیب بزند.

علوی با تأکید بر اینکه اگر ما بخواهیم فرزندان ما کمتر دچار آسیب‌های اجتماعی شوند والدین باید با وقت گذاشتن برای آن‌ها نیازهای آنها را برآورده کنند، ادامه داد: عدم عزت نفس و اعتماد به نفس که یک خلاء درونی است از دیگر عوامل بروز این آسیب اجتماعی است که با کم بودن عزت نفس فرزندان ما به حرکات نمایشی روی می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه گاهی کودکان ما پرخاشگری خود را با زدن تتو به نمایش می‌گذارند که دیده شوند، بیان کرد: با تقویت عزت نفس که هم ارزش‌گذاری یک شخص به خودش است می‌تواند به کاهش آسیب کمک کند.

 

وی با بیان اینکه با تکریم فرزندان از کودکی و احترام قائل شدن برای آن‌ها و مشارکت آن‌ها در مشورت‌ها عزت نفس پیدا می‌کنند، مطرح کرد: اگر فرزند ما با این عزت نفس با خدا و اهل‌بیت به کمال برسد به سراغ بسیاری از این آسیب‌های اجتماعی نمی‌رود و در مقابل آسیب‌ها واکسینه می‌شود.

علوی با اشاره به آیات قرآن با بیان اینکه خودمراقبتی و خودکنترلی که در خانواده شکل می‌گیرد آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد، عنوان کرد: شناخت ریشه بروز آسیب اجتماعی و وصل نوجوان به منابع قدرت رسالت والدین است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان با توجه به تحقیقات به‌عمل آمده رواج این پدیده غلط و بیگانه با فرهنگ و ارزش‌های حاکم بر جامعه نتیجه چندین عامل مختلف است که مهمترین آن پیروی و تقلید از افراد مطرح هنری، ورزشی و غیره است.

در جامعه‌ای که فضای مجازی رها شده و چشم و هم‌چشمی کورکورانه و بدون تعقل و تفکر باعث شده که دغدغه جوانان و حتی کودکان به تبعیت از ورزشکاران، هنرمندان و بلاگر‌ها تتو، لاک ناخن، کاشت ناخن باشد، هنرمندان و ورزشکارانی که با پول بزرگ شدند.

پرداختن به این دغدغه‌ها بازدارندگی از تحصیل، افت تحصیلی و مشکلات اجتماعی اخلاقی دیگر را در نوجوانان را در‌بر‌دارد.

 

این فعالیت از لحاظ قانونی مشکلی ندارد، اما باید در نظر داشت که تتو برای کودکان و نوجوانان که شخصیت آن ها هنوز کامل شکل نگرفته، ممکن است خطرناک باشد.

 

خالکوبی و تتو به دلیل وجود رنگ‌های شیمیایی و فلزات مختلف در مواد تتو می‌تواند منجر به بروز عوارض خطرناکی شود که والدین به این مهم واقف نیستند و نادانسته و بدون اطلاع باعث بروز مشکلات بهداشتی در فرزند خود می‌شوند.

 

انتظار می‌رود نهادهای فرهنگی و مذهبی با معرفی الگوهای ایرانی اسلامی به این موضوع بپردازند و با آگاهی دادن به خانواده‌ها در کاهش این معضل اجتماعی ورود پیدا کنند.

 

رهبر معظم انقلاب در طول سال‌های اخیر بارها از خطرات فضای مجازی در کشور گفته‌اند که متأسفانه نه تنها مطالبات ایشان درباره فضای مجازی تا امروز اجرایی نشد، بلکه فضای مجازی نقش مهمی را در رواج آسیب‌های اجتماعی درکشور ایفا کرد و این نشان‌دهنده قانونمند نشدن این فضا در کشور است.

 

مراجع قانون‌گذار و اداره فرهنگ، ارشاد اسلامی با وضع قوانین بازدارنده ویژه هنرمندان و سلبریتی‌ها می‌توانند در کاهش این معضل کمک کند.

 

ارگان‌های نظارتی نیز به این موضوع بپردازند و در نظارت به دستورالعمل اجرایی در برخی نهادها مانند کمیته‌های ورزشی برخورد جدی با خاطیان شود و برخورد با چند نفر می‌تواند بازدارندگی داشته باشد.

 

انتهای خبر/ حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=223099
  • دیدگاه‌ها برای تتو زخمی که تا آخر عمر باقی می‌ماند بسته هستند

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.