• امروز : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
4

برنامه جهادکشاورزی در سال گذشته در شهرستان بهار کم کردن محصولات پر آب بر بوده است

  • کد خبر : 62391
  • 07 اردیبهشت 1399 - 21:15

قاسم اسدیان مهمترین طرح جهاد کشاورزی در شهرستان بهار را جایگزینی محصولات پر آب بر با محصولات کم آب بر بیان کرد. به گزارش عصر همدان؛ نشست خبری آنلاین دکتر قاسم اسدیان رئیس مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی همدان ظهر امروز در شبکه اینستاگرام برگزار شد. دکتر قاسم اسدیان در این نشست خبری در […]

قاسم اسدیان مهمترین طرح جهاد کشاورزی در شهرستان بهار را جایگزینی محصولات پر آب بر با محصولات کم آب بر بیان کرد.

به گزارش عصر همدان؛ نشست خبری آنلاین دکتر قاسم اسدیان رئیس مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی همدان ظهر امروز در شبکه اینستاگرام برگزار شد.

دکتر قاسم اسدیان در این نشست خبری در خصوص طرح های جهاد کشاورزی در شهرستان بهار گفت: در شهرستانهای بهار و کبودرآهنگ در سال  ۹۸ سعی کردیم طرح جامعی در بحث کاهش کشت های پر آب بر انجام دهیم.

وی ادامه داد: بر این اساس دستورالعمل کامل ۲۰۰ صفحه ای تهیه شد که بر اساس آن کاهش سطح زیر کشت محصولات پرآب بر و افزایش محصولات کم آب بر تهیه شده بود. این دستورالعمل به صورت کامل تهیه اجرا و ابلاغ شد.

اسدیان گفت:  ما در برنامه ها براین اعتقاد هستیم باید از محصولاتی استفاده کنیم که بیشترین بهره‌وری را داشته باشد.

 مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی همدان درباره میزان استفاده منابع آب زیرزمینی گفت: عموما در آمار جهانی میزان آبی که در برخی محصولات استفاده می شود به طور متوسط به ازای هر متر مکعب حدود ۲ الی ۲.۴ کیلوگرم ماده خشک تولید می شود. این شاخص در کشور به طور متوسط ۱.۴ و در استان ۱.۶۵  است.

اسدیان از بالاتر بودن این شاخص در استان نسبت به کشور ابراز خوشنودی کرد و گفت: اما ما به این میزان رضایت نداریم و در تلاش هستیم که به استاندارد د جهانی برسیم.

وی در ادامه صرفه جویی در مصرف آب، استفاده از بذرهای اصلاح شده، استفاده بهینه از سم و کود، استفاده از ماشین آلات مناسب خاک ورزی، جلوگیری از تردد تراکتور در سطح زمین، جلوگیری از رشد علفهای هرز و … را از دیگر برنامه‌های این دستورالعمل اجرایی بیان کرد و ادامه داد: همه این دستورالعمل ها در راستای افزایش عملکرد سطح زیر کشت می باشد که این مستلزم همکاری کشاورزان با کارشناسان جهاد کشاورزی و ارتباط مستمر آن ها می باشد که همین مسئله باعث کاهش ضایعات، مصرف کود کمتر و عملکرد و بهره وری بهتر سطح زیر کشت خواهد شد.

اسدیان در خصوص فساد زودهنگام برخی محصولات کشاورزی و ارتباط آن با میزان سم و کود مصرفی در کشت گفت: اگر میزان سم و کود محصولات زیاد باشد ماندگاری آن کم می شود اما ماندگاری کم محصولات دلایل دیگری نیز می‌تواند داشته باشد که از آن جمله می‌توان به میزان برداشت، طریقه برداشت، شرایط نگهداری، نوع بسته بندی و طریقه انتقال اشاره کرد همه اینها عواملی هستند که هر کدام می توانند سهمی در ماندگاری محصولات داشته باشند.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز در مورد میزان نیترات موجود در سیب زمینی سوالاتی مطرح شد با حضور خود خبرنگاران  از چند نوع سیب زمینی  نمونه برادری کردیم و میزان نیترات سیب زمینی ها  بدست آمد که خوشبختانه نتایج خوبی بود و جای نگرانی در این زمینه نیست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=62391
  • دیدگاه‌ها برای برنامه جهادکشاورزی در سال گذشته در شهرستان بهار کم کردن محصولات پر آب بر بوده است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.