• امروز : شنبه, ۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
5
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

نقد و بررسی نامزدها در میزگرد داغ انتخاباتی

  • کد خبر : 218855
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۶:۳۵
نقد و بررسی نامزدها در میزگرد داغ انتخاباتی
با نزدیک شدن به روز انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگان نامزدها با حضور در میزگردها و مناظره‌ها به بررسی و ارائه برنامه و کارنامه کاندیداها می‌پردازند و این‌بار در این میزگرد شاهد حضور نماینده پنج نفر از کاندیداها بودیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» نشست نقد و بررسی برنامه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور نمایندگان ستادهای انتخاباتی نامزدها در دفتر خبرگزاری ایرنا همدان برگزار شد.

حیدر علی بابایی به عنوان نماینده آقای زاکانی، حجت الاسلام مصطفی عبدالملکی به عنوان نماینده حجت الاسلام پورمحمدی،‌ افشین ابراهیمی به عنوان نماینده آقای پزشکیان، حجت الاسلام مصطفی سیاوشی به عنوان نماینده آقای جلیلی و جعفر محقق به عنوان نماینده ستاد آقای قالیباف در این میزگرد به ارائه برنامه و عملکرد پرداختند که در ادامه می‌خوانید.

کسی حاضر نیست از دولت آقای روحانی دفاع کند!

نماینده آقای جلیلی در این میزگرد با بیان اینکه همه از فیلتر شورای نگهبان عبور کردند و پارامتر های حداقلی برای ریاست جمهوری را دارند، گفت: تفاوت آقای جلیلی داشتن برنامه برای جزئی ترین مسائل کشور است.

مصطفی سیاوشی با اشاره به اینکه هیچ کارشناسی نتوانسته به برنامه‌ها و شعارهای آقای جلیلی ایراد بگیرد، گفت: برنامه‌های دکتر جلیلی بر اساس اصول کارشناسی است و قابلیت اجرایی دارند.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت در دوره‌های قبل پایین آمده است، عنوان کرد: باید توجه کنیم که چرا مشارکت مردم پایین آمده و این کم شدن مشارکت مردمی به چه علتی بوده است.

نماینده آقای جلیلی در این میزگرد تصریح کرد: شهید رئیسی در طول سه سال نشان داد فرق می‌کند که رئیس‌جمهور چه کسی باشد و در دوره‌ای برخی خیلی انتقاد می‌کردند اما در عمل کارنامه ضعیفی برجای گذاشتند.

سیاوشی با بیان اینکه برخی نامزدها از فقر صحبت می‌کنند اما به دنبال عامل و مسبب اصلی این مسئله نمی‌روند، ادامه داد: برخی از کاندیداها هم دنبال ایجاد هیجان هستند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.

 

وی با تاکید بر اینکه مشخصه آقای جلیلی برنامه محور بودن است، گفت: برخی از کاندیداها برنامه مشخصی برای مشکلات کشور ندارند و عاملان وضع موجود را در کنار دست خود نشانده اند و کسانی که می‌گفتند تحریم ها لغو شده است و برجام را فتح الفتوح می‌دانستند، مشخص شد که چقدر با واقعیت فاصله دارد و این موضوع باعث شد که سفره مردم کوچکتر شود.

نماینده آقای جلیلی در این میزگرد گفت: امروز ظریف شانه به شانه آقای پزشکیان حرکت می کند و وزیر مسکن روحانی در ستاد ایشان فعالیت دارد اما می‌گویند ما دولت سوم روحانی نیستیم چون دهه ۹۰ دوران سیاهی در کشور رقم زدند کسی حاضر نیست از دولت آقای روحانی دفاع کند.

آقای پزشکیان‌ برای آشتی مردم با انتخابات به صحنه آمد

در ادامه نماینده آقای پزشکیان در این میزگرد با اشاره به اینکه حسن شهرت و نداشتن شبهه‌هایی اقتصادی در زندگی آقای پزشکیان و خانواده او موجب شد تا در ستاد او فعالیت کند، گفت: التزام آقای پزشکیان به نظام و انتقاد مداوم او در کج‌روی‌های کشور حائز اهمیت است.

افشین ابراهیمی با بیان اینکه آقای پزشکیان ، در مدار انقلاب و رهبری بودند اما انتقادات خود به شدیدترین لحن حتی در حوادث اخیر و یا سال ۸۸ همواره بوده است، افزود: او اعتقاد دارد که اگر منتقد نظام نباشیم ضربه می‌خوریم، ایرادات را ما باید بگوییم تا رضایت مردم را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: هدف آقای پزشکیان این است تا مردم را به صحنه انتخابات بیاورد و موجب افزایش آمار مشارکت شود، او می‌خواهد باعث آشتی مردمی شود که با صندوق رأی و انتخابات قهر کردند.

نماینده آقای پزشکیان در این میزگرد با بیان اینکه کاهش مشارکت در انتخابات آن‌هم انتخابات ریاست جمهوری موجب تضعیف نظام می‌شود، عنوان کرد: مشکل نظام در ناتوانی حل مشکلاتش است، از موسیقی نشان دادن آلات موسیقی در سیما گرفته تا مشکلات برجام.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در نظام هنوز به این نتیجه نرسیدند که صلح سال ۱۳۶۸ درست بود با جام زهر، گفت: مشکلات اقتصادی هم به همین شکل هنوز نمی‌دانیم از کجاست.

وی خاطرنشان کرد: در احادیث به فقر اشاره زیادی شده که فقر به کفر می‌رسد و توجه به این مسئله اهمیت دارد، دولت‌ها و مجلس جزء شعار دادن برای سفره مردم چه کردند؟ گفتند سفره مردم را نباید به برجام و تحرکات دلار گره بزنیم و نتیجه آن شد تورمی که مردم را به فقر نزدیک‌تر کرده است.

نماینده آقای پزشکیان در این میزگرد با تأکید بر اینکه رفع مشکل اقتصادی در اولویت این کاندیدا است، افزود: هرچه تورم بیشتر می‌شود رشد قیمت‌ها را شاهد می‌شویم.
ابراهیمی با بیان اینکه با معضل بزرگ تحریم می‌توان به دو شکل برخورد کرد، گفت: یک شیوه شعاری است مثل کسانی که می‌گفتند تحریم فرصت است و کم کم به اثرگذاری رسیدیم اما تحریم‌های ظالمانه به ضرر ما تمام شد.

وی عنوان کرد: واقعیت این است که غرب با تمام بدی‌هایش وجود دارد اما نمی‌شود بگوییم با همه کشورها ارتباط بگیریم به جز غرب چراکه سود تجاری سایر کشورها وابسته به غرب است.

نماینده آقای پزشکیان در این میزگرد خاطرنشان کرد: با خروج ترامپ از برجام و پیمان‌شکنی که کردند حتی این رئیس جمهور در کشور خودش هم کنارگذاشته شد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه با افرادی طرفیم که در فضای مجازی برای ما ناسزا می‌فرستند و می‌گویند چقدر پول گرفتید که برای انتخابات تبلیغ کنید، گفت: حقیقت این است که اگر انتخابات را محدود کنیم تا نامزد خودمان رأی بیاورد خیانت به نظام است.

جریان اصلاحات موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات شد

در این میزگرد نماینده آقای زاکانی با بیان اینکه این کاندیدا یک کارنامه شفاف، روشن و قابل ارزیابی دارد، گفت: برنامه ایشان به تصدیق بسیاری از صاحب نظرات جزء برترین برنامه‌های اعلام شده در انتخابات پیش‌رو است.

حیدر علی‌بابایی با اشاره به اینکه افزایش مشارکت و اعتلای مردم‌سالاری دینی در انتخابات اهمیت زیادی دارد، افزود: کارنامه افراد برای شرکت مردم در انتخابات و رأی دادن مهم است، وقتی از کارنامه صحبت می‌کنیم باید تقریبا عمر کاندیدا و گزینه را تجزیه و تفکیک به بخش‌های مختلف تقسیم کنیم.

وی ادامه داد: آقای زاکانی عملکرد قابل قبولی داشتند و از جوانی که همزمان با دوران دفاع مقدس شد برای دفاع از مرز و بوم تلاش کرد.

نماینده آقای زاکانی در این میزگرد با بیان اینکه آقای زاکانی به عنوان شهردار تهران در کنار شهید رئیسی برای پیشبرد اهداف وارد کار شد، تصریح کرد: شهرداری چندین میلیارد بدهی بار آورد بود و آقای زاکانی با کمک و حمایت شهید رئیسی مشغول به مطالبه‌گری و تفحص در این زمینه شد و کارنامه درخشانی در این حوزه دارد.

علی‌بابایی در پاسخ به این سوال که امروز مهمترین مشکل جامعه چیست، گفت: مهمترین مشکل حال مردم و کشور فقر، فساد و تبعیض است و مسئله فساد از دهه ۸۰ یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: فقر با مسئله اقتصاد ظهور و بروز دارد، فقر موجب می‌شود که تبعیض ایجاد شود به این شکل که فقرا فقیرتر و اغنیا غنی‌تر می‌شوند و به نظر می‌رسد علت آن در کشور ما به ساختار و سیستم مربوط می‌شود.

نماینده آقای زاکانی در این میزگرد با تاکید براینکه در قوه قضائیه از حق مردم دفاع می‌شود اما سیستم دفاع از حقوق مردم باید یک جایی باشد که بتواند مانع از این شود که در جایی ترک فعل رخ دهد، افزود: باید به سمتی پیش رویم که جای متهم و مدعی عوض نشود، مثلا هر دولتی که عوض می‌شود سیستم به نحوی باشد که عملکرد اشتباه خود را به گردن دولت قبل نیاندازد.

علی‌بابایی خاطرنشان کرد: مشارکت در سال ۸۸ حدود ۸۵ درصد بود، این عملکرد کدام دولت بود؟ پس از آن کدام جریان به زیر میز زد و مشارکت را کاهش داد و زیر بار عملکرد خود نرفت؟

وی با بیان اینکه در مسئله برجام مجاز بودیم به مذاکره ولی قراردادی به بدترین شکل نوشته شد و فرمایشات مقام معظم رهبری در این خصوص رعایت نشد، گفت: با برجام، دستاورد هسته‌ای را بتن ریختند و همه دستاوردها به باد رفت.

رفع تبعیض و فقر مطالبه مردم است

نماینده آقای زاکانی در این میزگرد با اشاره به اینکه مردم روی تبعیض و فقر مطالبه دارند که به آن پرداخته نمی‌شود، عنوان کرد: ضمن اینکه واقعا ایجاد سیستم حقوقی، نرم افزای چابک چپ قوی نیاز دارد که مرکز کارشناسی بتواند از حقوق مردم به معنی واقعی دفاع کند.

علی‌بابایی خاطرنشان کرد: جریان اصلاح طلب می‌گوید با ورود بخشی از سیاسیون قصد دارد افرادی را که با انتخابات قهر هستند را به صحنه بیاورند،عمده قهرکنندگان با صندوق انتخابات اصلا سیاسی نیستند که با دعوت اصلاحات به صحنه بیایند، آن‌ها نیاز به دیدم کارنامه و عملکرد دارند و درخشش شهید رئیسی عزیز در حال جبران این موضوع بود که آن حادثه تلخ رخ داد.

وی با بیان اینکه برخی دوستان اصرار دارند که دارای برنامه هستند، تصریح کرد: این دوستان برنامه هفتم توسعه را برنامه خود می‌دانند در حالی که این برنامه ماحصل برنامه‌ریزی شهید رئیسی است.

نماینده آقای زاکانی در این میزگرد ادامه داد: شهید رئیسی سیاست خارجی و دیپلماسی میدان را با هم تلفیق کرد و همین باعث شد تا موضوع عربستان و سایر مسائل منطقه حل شود.

 

علی‌بابایی با تأکید بر اینکه تلاش‌های شهید رئیسی و شهید عبداللهیان موجب شد تا جبهه مقاومت جان بگیرد، گفت: این‌ها همه با مرکزیت برنامه هفتم بود که این شهید بزرگوار با حضور در کف میدان سعی در اجرای آن‌ها داشت.
وی با اشاره به اینکه سوال مردم از کاندیداها این است که آیا تهران نشین و اتاق نشین نخواهی بود به مردم خدمت خواهی کرد یا خیر، افزود: برخی‌ها در میان مردم سخنان عوام فریبانه دارند اما سوال از آن‌ها این است که آیا به سبک شهید رئیسی در عرصه میدان، می‌توانید نقد مخالفان را تحمل کنید؟

نماینده آقای زاکانی در این میزگرد با بیان اینکه شهید رئیسی در سال ۱۴۰۲ مخالفین را در عرصه‌های مختلف جمع کرد و سخنان و انتقادات آن‌ها را شنید، تصریح کرد: دولت یازدهم و دوازدهم طی هشت‌سال، چندبا‌ر مخالفین خود را دور میز جمع کرد؟

توجه به معیشت و اقتصاد در دستور کار آقای قالیباف است

در ادامه این میزگرد نماینده آقای قالیباف با بیان اینکه آقای قالیباف شخصی است که پلکانی و از نوجوانی رشد کرده است، گفت: او مسئولیت‌های مختلف را لمس کرد و در هر جایگاهی که بود نشان داد مرد میدان است‌.

جعفر محقق ادامه داد: آقای قالیباف بسیار کاردان و با تجربه است، او با وورد به عرصه جنگ تحمیلی یکی از عالی‌ترین مقامات در جبهه شد و علاوه بر تخصص خلبانی، مدیریت‌های مختلف در سپاه از جمله مدیریت در قرارگاه خاتم را در کارنامه خود دارد.

وی با اشاره به اینکه آقای قالیباف با ورود به عرصه دیگر نیروی انتظامی، پلیس، شهرداری و مجلس تحول به وجود آورد، عنوان کرد: تونل رسالت، توحید و نیایش، توسعه مترو به ۱۲۰ کیلومتر، پایه‌گذاری برج میلاد و راه‌اندازی دریاچه چیتگر از اقدامات او است.

نماینده آقای قالیباف با بیان اینکه مشکلات امروز جامعه بسیار است، اظهار کرد: یکی از مشکلات بی‌توجهی به خواسته‌ها و مطالبات رهبری در بیانیه گام دوم است.

محقق خاطرنشان کرد: توجه به معیشت مردم، بیکاری جوانان، تورم و مسکن در دستور کار آقای قالیباف است.

وی با اشاره به اینکه خدمت صادقانه دولت شهید رئیسی بازتاب خوب در جامعه داشت، گفت: شهادت ایشان با اینکه سخت بود اما تاثیر زیادی در مشارکت مردم در انتخابات دارد و مردم کسی را انتخاب می‌کنند که مثل رئیسی باشد.

اجماع برای مدیریت صحیح کشور

در ادامه نماینده آقای پورمحمدی در این میزگرد با بیان اینکه رعایت تقوا مهم است، گفت: کسی که در امور تقوا داشته باشد خداوند روزنه امیدی برای او میگذارد که به بن‌بست ختم نمی‌شود.

مصطفی عبدالملکی با اشاره به اینکه امروز مشکلات کشور متعدد است، افزود: برخی دغدغه مشکلات اقتصادی برخی فرهنگی دارند.

وی ادامه داد: پایه مشکلات فرهنگی و اقتصادی است و تا این مشکل‌ها حل نشوند هیچ مشکلی حل نمی‌شود.

نماینده آقای پورمحمدی در این میزگرد با بیان اینکه مسأله فرهنگی فقط درس نیست، عنوان کرد: مسئله سینما، تئاتر و کارگردانان باید خوب اداره شود.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: سال های ۷۶ بود من کردستان بودم، آن زمان رهبر معظم انقلاب اسلامی هشدار تهاجم فرهنگی دادند و در جایی از شبیخون فرهنگی استفاده کردند.

وی عنوان کرد: اگر مسئله فرهنگ ساماندهی شود به اهداف دیگر می‌رسیم.

نماینده آقای پورمحمدی در این میزگرد با بیان اینکه امروز اجماع می‌تواند باعث شود به خوبی کشور را مدیریت کنیم، گفت: استفاده از فکر همه نیروها و اجماع برای کشور مفید است.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=218855
  • دیدگاه‌ها برای نقد و بررسی نامزدها در میزگرد داغ انتخاباتی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.