• امروز : شنبه, ۱۷ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
3
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

بحران جمعیت نتیجه غفلت از قوانین جوانی جمعیت

  • کد خبر : 220563
  • 31 تیر 1403 - 7:05
بحران جمعیت نتیجه غفلت از قوانین جوانی جمعیت
بسیاری از مادران و خانواده‌ها اگر بتوانند از مزایای قانون جوانی جمعیت بهره‌مند شوند قطعاً به سراغ سقط جنین که علت مهمی در کاهش جمعیت و افتادن در چاله جمعیتی است نخواهند رفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید اما با بررسی‌ها متوجه شدیم که این قانون به درستی اجرایی نمی‌شود.

البته اقدامات خوبی طی سال‌های اخیر برای این قانون انجام شد اما کافی نبوده و با نقص و ایراداتی همراه است، یکی از مهمترین دلایلی که موجب می‌شود جمعیت افزایش نداشته باشد سقط‌های عمدی و یا غیرقانونی است که متأسفانه با وجود نظارت فراوان اما بازهم در جامعه وجود دارد و بهترین راه جلوگیری از آن آگاه کردن مادران است.

بسیاری از مادران و خانواده‌ها اگر بتوانند از مزایای قانون جوانی جمعیت بهره‌مند شوند قطعا به سراغ سقط جنین نخواهند رفت.

تشویق کارکنان دانشگاه علوم پزشکی به فرزندآوری

کارشناس جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار حوزه سلامت پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با اشاره به اینکه در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت در دانشگاه از دانشجویان متاهل حمایت‌هایی شده است، عنوان کرد: تعدادی از نیروهایی که به تازگی متأهل شدند نیز استخدام شدند و به ازای تعداد داشتن فرزند نیز با استخدام چنین مواردی موافقت شده است.

مریم بیگلری با بیان اینکه با دورکاری تعدادی از مادران که صاحب فرزند شدند نیز موافقت شده است، گفت: در این خصوص اعطای مرخصی زایمان با پرداخت تمام حقوق نه ماه به مادرانی که زایمان کردند انجام و برای مادران باردار دوقلو نیز دوازده ماه مرخصی داده شده است.

وی ادامه داد: در روز ملی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی هدایایی به کارکنانی که صاحب فرزند شدند و یا به تازگی ازدواج کردند داده شد.

کارشناس جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه در دانشگاه علوم پزشکی همدان فضای مناسب جهت رفع نیاز نوزادان، کودکان و مادران باردار ایجاد شده است، افزود: این مهد کودک جهت نگهداری کودکان مادران شاغل است که طبق قانون باید در ادارات دیگر نیز وجود داشته باشد.

بیگلری در پایان خاطرنشان کرد: در این خصوص فضای مناسبی جهت استراحت مادران باردار و یا شیردهی به نوزادان و کودکان وجود دارد.

مادر شدن شاهکار خلقت است

شهلا ضابطی نیز در ادامه در گفتگو با خبرنگار حوزه سلامت پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه وقتی در مورد سقط و انواع سقط‌ها سخن می‌گوییم مسائل زیادی از سوی مادری که می‌خواهد سقط انجام دهد مطرح می‌شود، گفت: برخی از مادران احساس می‌کنند که در زمان مناسبی باردار نشدند و در نتیجه تصمیم به سقط جنین می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه باید به این مادران گفت که بارداری شاهکار خلقت است، افزود: در واقع خداوند این مادران را برگزیده و در خلق یک موجود زنده آن‌ها را با خود شریک کرده است، این شاهکار خلقت را باید قدر دانست.

این کارشناس مامایی ادامه داد: بارداری یک امر طبیعی و فیزیولوژیک در طبیعت است و انسان هم مانند بقیه پستانداران باردار می‌شود و مراحل آن را به‌طور طبیعی طی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مادران باردار باید به خوبی از خود و جنین خود مراقبت کنند، عنوان کرد: پس از به دنیا آمدن نوزاد نیز باید مراقبت از او به خوبی انجام شود، یکی از راه‌های مراقبت از فرزند فاصله کم بین فرزندان است که باعث ارتباط بهتر بین آن‌ها می‌شود.

این کارشناس مامایی ادامه داد: با مراقبت‌های پزشکی و بارداری ایمن می‌توان با فاصله کم از بارداری قبلی صاحب فرزندهای بیشتری شد.

ضابطی در پایان گفت: کم شدن زاد و ولد و تک فرزندی باعث می‌شود پیوند خانوادگی از بین برود و محکم‌تر شدن پیوند خانواده از مهمترین فواید افزایش جمعیت است.

کاهش جمعیت نتیجه عدم توجه به قوانین جوانی جمعیت

اگر قوانین حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به درستی در کشور اجرایی شود و همه ادارات و ارگان‌ها ملزم به اجرای تمام و کمال این قانون باشند قطعا شاهد رشد جمعیت در زمان کوتاهی خواهیم بود.

اجرای ناقص این قانون و یا نادیده گرفتن بخشی از بندهای این قانون موجب شده تا بسیاری از مردم از فرزندآوری ناامید شوند.
به طور مثال با وجود آنکه طبق قانون جوانی جمعیت ایجاد مهد کودک در ادارات امری ضروری است اما در سال‌های گذشته توجه چندانی به این بخش از قانون نشده است.

پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان به زودی گزارش کاملی پیرامون نبود مهدهای کودک در ادارات استان همدان ارائه می‌دهد تا بلکه علل عدم توجه مسئولین به این قانون اساسی و مهم که تأثیر فراوانی در رشد جمعیت دارد مشخص شود.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=220563
  • دیدگاه‌ها برای بحران جمعیت نتیجه غفلت از قوانین جوانی جمعیت بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.