• امروز : سه شنبه, ۱۰ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 1 October - 2024
3
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

افزایش اعتیاد در نوجوانان با ولنگاری محتوایی فیلم‌ها

  • کد خبر : 217600
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۵
افزایش اعتیاد در نوجوانان با ولنگاری محتوایی فیلم‌ها
محتوای بسیاری از فیلم‌ها در بستر نمایش خانگی، افراد به اصطلاحِ نسل جدید «باکلاس» را افرادی سیگاری نشان می‌دهد و نتیجه این ولنگاری محتوایی در کنار ولنگاری فضای مجازی، این چنین وضعیتی شده که امروز شاهد اعتیاد در نوجوانانی هستیم که قرار است مادران و پدران آینده باشند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» اگر نگاهی به پارک‌های سطح شهر داشته باشیم، تعداد زیادی از افراد را درحال سیگار و قلیان کشیدن در ملأ عام می‌بینیم که متأسفانه در رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال قرار دارند.

افزایش روبه رشد مصرف دخانیات و سیگار خصوصا در رده سنی نوجوانان و از آن بدتر در بین دختران، زنگ خطر تغییر فرهنگ و رفتار اجتماعی نسل‌های آینده را به صدا درآورده اما متأسفانه در استان همدان آنچنان که باید شاهد جلوگیری از رشد این مسئله نیستیم.

مسائل زیادی در تغییر رفتار و الگوبرداری غلط نوجوانان تأثیر دارد که یکی از آن‌ها انتشار فیلم‌هایی در بستر نمایش خانگی است که مصرف سیگار و بعضاً مواد مخدر و الکل را به راحتی نشان می‌دهند.

در این میان، محتوای بسیاری از همین فیلم‌ها، افراد به اصطلاحِ نسل جدید «باکلاس» را افرادی سیگاری نشان می‌دهند و نتیجه این ولنگاری محتوایی در کنار ولنگاری فضای مجازی، این چنین وضعیتی شده که امروز شاهد اعتیاد در نوجوانانی هستیم که قرار است مادران و پدران آینده باشند!

دستگاه‌ها و متولیان متعددی در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد وجود دارند که آمار و ارقام اعتیاد در جامعه کنونی، بیانگر نحوه عملکرد آن‌ها است.

سینمای خانگی منجر به افزایش جرایم شده است

سرپرست مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه سالانه ۵۰ هزار ایرانی بخاطر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند، گفت: نکته اصلی آن است که اکثر معتادان از روزهای نخست دبیرستان وارد این مسیر تاریک می‌شوند.

رحیم مرادی با اشاره به اینکه دقیقا دروازه ورود به مواد مخدر، دوران تحصیل و دبیرستان است، افزود: تحقیقات ثابت کرده است که روز به روز درگیری با این معضل بیشتر می‌شود و امروزه یک و نیم تا یک میلیارد و ۴۰۰ هزار نفر درگیر مواد مخدر در جهان هستند.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ایران نیز حدود ده تا ۱۲ میلیون نفر به صورت تفننی و غیر تفننی، سیگار و مواد مخدر مصرف می‌کنند و باید تلاش کنیم این آمار تکان دهنده را کاهش دهیم.

سرپرست مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه الگوپذیری ویژگی دوران نوجوانی است، گفت: سینمای خانگی منجر به افزایش جرایم شده است و یکی از تأثیرات به شدت منفی آن اعتیاد است.

مرادی با اشاره به اینکه ویژگی جدی نوجوانان در این دوره آن است که نیاز به الگو برداری دارند، تصریح کرد: باید معرفی الگوهای سالم و موفق را در جهت پیشگیری از اعتیاد را پررنگ کنیم و وظیفه دستگاه‌های متولی پرداختن به این موضوع است.

دخانیات را از دسترس خارج کنید
وی ادامه داد: زیبایی بصری، ویترین و قلیان‌های رنگارنگ در جذب نوجوانان برای گرایش به سمت اعتیاد مؤثر است، عنوان کرد: در این زمینه دستگاه‌های متولی باید کار کنند تا مانع این جذابیت‌ها شوند و مثلا جعبه و بسته‌بندی همه این دخانیات یک رنگ باشد.

سرپرست مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در وهله بعدی باید از فروش و در دسترس بودن راحت دخانیات جلوگیری شود و قفسه سیگار در فروشگاه ‌ مغازه‌ها، جلوی چشم مشتری‌ها نباشد.

مرادی با بیان اینکه نیروی انتظامی و قوه قضائیه می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش اعتیاد جامعه داشته باشد، افزود: هرچه عرضه سخت‌تر باشد شاهد کاهش اعتیاد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در تمام مراکز خدمات جامع سلامت شهری، روانشناسان با تحصیلات بالینی مستقر هستند، عنوان کرد: آن‌ها در حوزه پیشگیری از دخانیات و اعتیاد در تمام مراکز، غربالگری اولیه را انجام می‌دهند و اگر فرد درگیر باشد به سطوح بالاتر برای غربالگری تکمیلی ارجاع داده می‌شود.

سرپرست مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: پس از اتمام اقدامات روانشناسی، در مرحله آموزش و در حوزه، مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد و در حوزه دیگر آموزش پیشگیری از مواد مخدر، دخانیات و قلیان و در نهایت تقویت بنیان خانواده به صورت رایگان ارائه داده می‌شود.

نقش مؤثر خانواده‌ها در جلوگیری از اعتیاد نوجوانان
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی عصر «همدان همدان» با بیان اینکه سیگار دروازه ورود به مصرف مواد مخدر است، گفت: این موضوع را پژوهش‌ها اثبات کردند و ما در مصاحبه با افرادی که گرفتار مواد مخدر شدند این مسئله را شنیدیم که آغازگر اعتیاد، سیگار بوده است.

عباس عزیزی با اشاره به اینکه وقتی نوجوانان در گروه همسالان خود قرار می‌گیرند با واژه‌هایی نظیر ترسو نباش به سمت مصرف دخانیات و سیگار می‌روند، افزود: معتقد هستیم اگر خانواده‌ها بر رفتار و دوستان فرزندانشان نظارت کنند، دیگر بعید است که فرزندانشان درگیر اعتیاد شوند.

وی ادامه داد: در بحث جلوگیری از مصرف سیگار، نقش خانواده‌ها را بسیار مؤثر می‌دانیم و برای همین کارشناسان اجتماعی ما در مدارس حاضر شده و خانواده‌ها را از نقش خود آگاه می‌کنند.

هشدار! ترویج اعتیاد با چهره‌های تمیز و آراسته

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان با بیان اینکه همه معتادان روز اول فکر می‌کردند با سیگار کشیدن، در دام اعتیاد نمی‌افتند، تصریح کرد: این تصوری اشتباه است و نوجوانان باید بدانند کسی که سیگار و موادمخدر به آن‌ها تعارف می‌کند همیشه چهره زشت و کثیفی ندارند بلکه با لباس خوب و تمیز اعتیاد را در جامعه ترویج می‌دهد.

عزیزی با اشاره به اینکه تقویت اعتماد به نفس در فرزندان گامی مؤثر برای جلوگیری از اعتیاد نوجوانان است، عنوان کرد: خانواده‌ها با رشد اعتماد به نفس فرزندان خود به آن‌ها آموزش «نه» گفتن می‌دهند و اگر کسی یکبار قاطعانه «نه» بگوید، دیگر طرف مقابل به او دخانیات تعارف نمی‌کند.

وی در پایان گفت: متأسفانه نتوانستیم جاذبه‌های مصرف نکردن سیگار را به خوبی معرفی کنیم در حالی که معرفی ورزشکار خوب، روابط عمومی خوب، هنرمند خوب و در مجموع الگوهای موفق و سالم در کاهش اعتیاد نوجوانان تاثیرگذار است.

افزایش اعتیاد در نوجوانان با ولنگاری محتوایی فیلم‌ها

در جامعه ما حتی وجود یک معتاد هم زیاد است اما نحوه عملکرد برخی ارگان‌ها در جلوگیری از اعتیاد نه تنها مؤثر نبوده بلکه موجب رشد اعتیاد نیز بوده است!
با وجود مجوزهایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد برای انتشار فیلم‌هایی در بستر نمایش خانگی داده می‌شود که مصرف سیگار و دخانیات در آن‌ها آزاد است وضعیت نسل نوجوان از این بهتر نمی‌شود.

بدون شک خانواده و اجتماع تأثیر مستقیمی بر جلوگیری از اعتیاد نوجوانان دارد اما فیلم و فضای مجازی نیز طرز فکر و الگوپذیری نوجوان را تغییر داده و موجب قبح‌شکنی می‌شود.

در گذشته هیچ فرزندی جرأت نداشت اسم سیگار بر زبان آورد اما امروز نوجوانان به راحتی در کوچه و خیابان‌ها، آینده و سلامتی خود را همراه با سیگار دود می‌کنند و این یعنی قبح مسئله ریخته شده است؛ اگر دستگاه‌های متولی با هم افزایی خود سریع‌تر برای جلوگیری از اعتیاد عمل نکنند، یکی از بحران‌های پیش‌رو پس از مسئله جمعیت، اعتیاد نسل جدید خواهد بود.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=217600
  • دیدگاه‌ها برای افزایش اعتیاد در نوجوانان با ولنگاری محتوایی فیلم‌ها بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.