• امروز : شنبه, ۱۷ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
1
در گفتگو با مدیر سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری همدان مطرح شد؛

اعطای وام تعویض تاکسی‌های فرسوده در همدان

  • کد خبر : 220586
  • 01 مرداد 1403 - 7:25
اعطای وام تعویض تاکسی‌های فرسوده در همدان
مدیر سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری همدان با بیان اینکه تاکسی‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی به نوعی مبلمان شهری هستند، گفت: نوسازی این ناوگان به ما کمک می‌کند تا در شهر تحول ایجاد کرده و رضایت شهروندان را کسب کنیم و طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی از جمله اعطای وام ۳۰۰ میلیون تومانی به رانندگان تاکسی چهارنفره صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» مسئله جا به جایی شهروندان در سطح شهر یکی از اولین وظایف شهرداری است و همواره با انتقاداتی روبه رو بوده است.

در بسیاری از مواقع شهروندانی که در شهرک‌های زندگی می‌کنند انتقاد تندی نسبت به کیفیت تاکسی و ون‌ها دارند چراکه فرسوده شدند از سوی دیگر نیز رانندگان تاکسی‌ها مشکلات فراوانی در حوزه کاری خود دارند به همین دلیلی گفتگویی داشتیم با مدیر سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری همدان که در ادامه می‌خوانید.

عصر همدان: چه تعداد دستگاه تاکسی در همدان وجود دارد؟

پوروخشوری: طبق آخرین مطالعات در جامعه حمل و نقل حدود سه هزار و ۴۲۴ دستگاه تاکسی داریم، البته با توجه به تقاضای همدان تا افق ۱۴۱۳ اعلام شده که تعداد هزار دستگاه تاکسی در شهر همدان مازاد است یعنی تعداد تاکسی در شهر همدان که بتواند در خطوط حرکت کند حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه است.

روزانه حدود ۴۰۰ دستگاه ممکن است که مثلا مشکلات فنی دارند یا مرخصی باشند یا فرسوده شدند و دیگر امکان ادامه کار ندارند.

عصر همدان: در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی دولت‌ها چند درصد نقش دارند؟

پوروخشوری: ناوگان حمل و نقل عمومی به دو دسته تقسیم می‌شود که شامل تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها است، یکی از وظایف دولت‌ها حمایت از آن‌ها است، معمولا بین ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت اولیه اتوبوس‌ها را دولت پرداخت می‌کند البته در چند سال اخیر به غیر از سال گذشته در حوزه نوسازی و خرید اتوبوس هرچه هزینه شده از منابع شهرداری بوده است.

در خصوص تاکسی ‌ها با توجه به اینکه تاکسی مالکیت خصوصی دارد در هیچ جای قانون به صراحت اعلام نشده که شهرداری‌ها وظیفه نوسازی تاکسی دارند اما چون تاکسی به نوعی مبلمان شهری محسوب می‌شوند و از یک طرف قشر تاکسی‌دار کمک کننده به شهرداری هستند وظیفه شهرداری آن است که به آن‌ها کمک کند.

عصر همدان: شهرداری چه کمک و اقداماتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی داشته است؟

پوروخشوری: سال گذشته برای اینکه اتفاق مثبتی شاهد باشیم شهردار و همه اعضای شورای شهر تصمیم گرفتند برای اولین بار در کل کشور ۳۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با نرخ چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله به رانندگان تاکسی پرداخت کند و تا این لحظه حدود ۱۵۰ نفر ثبت نام و حدود ۱۲۰ نفر این مبلغ وام را دریافت کردند.
در این میان موضوع مهمی که پیش می‌آید مسئله افزایش قیمت خودرو است که دیگر دست ما نیست و دست شرکت‌های خودروساز است و معمولا بد عهدی می‌کنند.
سال قبل که ۳۰۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته شد قیمت خودرو سورن پلاس دوگانه سوز ۳۶۵ میلیون تومان بوده است و عملا خیلی هزینه‌ای بر تاکسی‌دار تحمیل نمی‌شد اما با افزایش یکباره قیمت این خودرو مجددا مشکلی برای تاکسی‌داران پیش آمد و نتوانستند خودرو فرسوده خود را تغییر دهند.

به دنبال آن هستیم تا اگر بشود مبلغ وام را به ۳۵۰ میلیون تا ۴۰۰ میلیون تومان برسانیم و همه ناوگان فرسوده تغییر کنند.

عصر همدان: رانندگان تاکسی رضایت دارند که سورن پلاس بگیرند؟

پوروخشوری: الان تنها تاکسی موجود که توانسته است مجوزهای ۸۵ گانه را دریافت کند و تولید می‌شود همین خودرو است البته امکان دارد که خودرو ساینا نیز اضافه شود ولی در مجموع، وزارت کشور است که در خصوص نوع خودروها مجوز می‌دهد.

عصر همدان: برخی از شهروندان خصوصا آن‌ها که در شهرک‌های زندگی می‌کنند انتقاد فراوانی نسبت به فرسوده بودن ون‌ها دارند، چه تصمیمی برای این موضوع دارید؟

پوروخشوری: ون‌ها با تاکسی‌های چهارنفر فرق می‌کنند، آخرین بار ۱۸ سال پیش ون.ها در کل کشور تحویل شهرداری‌ها شد و از آن موقع بحث نوسازی در این حوزه نداشتیم به همین دلیل فرسودگی آن‌ها بیشتر است.

سال ۱۴۰۱ طی توافق‌نامه‌ای ما بین یکی از شرکت‌های خودروسازی با وزارت کشور مبنی بر تولید نوعی ون شد که قیمت آزاد آن حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است ولی رانندگان ون می‌توانستند با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن را خریداری کنند که البته بازهم مبلغ بالا است.

با توجه به بالا بودن قیمت، شهردار همدان موافقت کرد که برای نخستین بار در کشور به هر بهره‌بردار ون ۳۰۰ میلیون تومان وام بلاعوض بدهد و در کنار آن مبلغی نیز بابت اسقاط خودرو در نظر گرفته شد، ۷۰۰ میلیون تومان بقیه مبلغ ون نیز وزارت کشور به صورت وام به بهره‌بردار می‌دهد و در مدت ۷ ساله به صورت قسطی و بدون سود مبلغ وام را دریافت می‌کند؛ اگر این اتفاق بیافتد مطالبه رانندگان ون سرانجام می‌گیرد و شاهد خودروهای جدید در شهر خواهیم بود.

عصر همدان: آیا امکان دارد رانندگان ون، تاکسی‌ چهارنفره بگیرند؟

پوروخشوری: بله اگر فردی از ون خسته شده است می‌تواند با ثبت نام در سایت تقاضای تاکسی چهارنفره کند و از این پس با تاکسی چهارنفره کار کند.

 

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=220586
  • دیدگاه‌ها برای اعطای وام تعویض تاکسی‌های فرسوده در همدان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.