به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ وجود سرعتگیرهای فراوان در محورهای مختلف مواصلاتی و شهری در شهرستان بهار موجب اعتراض اهالی شهرستان شده است.
سرعتگیر یا به اصطلاح همان سرعتگاهها با اختلاف در ارتفاع با یکدیگر و بعضاً بدون رنگ آمیزی و هشدارهای لازم، موجب نارضایتی مردم قرار گرفتند.
یکی از شهروندان گفت: سرعتگیرها در داخل سطح شهر که بعضی از آنها ارتفاع بیش ازحدی دارند موجب آسیب رساندن به خودروها میشوند.
وی گفت: در بلوار شهید بهشتی بهار که پس از سالها انتظار در پاییز امسال آسفالتریزی شد، در نزدیکی تقاطع ترمینال و اداره آب سابق یک سرعتگیر با ارتفاع حدود ۲۰ سانتیمتری احداث شد و پس از آن همان تقاطع توسط شهرداری و پلیس بسته شد تا بار ترافیکی روان شود.
وی در ادامه گفت: بعد از بسته شدن تقاطع، سرعتگیر مرتفع نیز که تازه نصب شده بود برداشته شد و پس از یکماه دوباره تصمیم به باز کردن تقاطع گرفتند و احتمالا دوباره سرعتگیر را احداث کنند.
موضوع نارضایتی از سرعتگیرها در سطح شهر به اندازه نارضایتی از سرعتگیرهای محورهای مواصلاتی بین شهری در بهار نیست که اهالی شهرستان بهار و شهرهای مجاور به آن معترض هستند.
مسیر جاده گردشگری و یا همان جاده غارعلیصدر که از حوالی منطقه قرق بهار تا انتهای روستای میحمله علیا حدود ۳۰ کیلومتر در محدوده شهرستان بهار است نیز دارای سرعتگیرهای فراوانی است.
طوری که در این فاصله ۳۰ کیلومتری حدود ۳۰ سرعتگیر نصب شده که در نوع خود جالب است، یعنی به ازای هر یککیلومتر یک سرعتگیر بهطور میانگین نصب شده است.
یکی از شهروندان گفت: مسیر جاده غارعلیصدر که سال گذشته سرعتگیرهای فراوانی در آن ساخته شد، بهعلت عدم رنگ آمیزی و نصب کافی تابلوهای هشداردهنده، در روزهای اول با توجه به تردد زیاد خودروها، منجر به تصادفات رانندگی زیادی شد.
وی گفت: بعضی از خودروها هم در این سرعتگیرها دچار آسیب و خسارات شدند، چراکه رانندگان خودروها بدون اطلاع از وجود سرعتگیر در حین عبور با سرعت حدود ۸۵الی۹۵ کیلومتر در ساعت با این موانع برخورد و دچار خسارت میشدند.
شهروند دیگری گفت: برای استان همدان که شگفت انگیز ترین غار آبی جهان را دارد، زیبنده نیست که مسیر منتهی به این جاذبه گردشگری، این وضعیت را داشته باشد که گردشگران داخلی و خارجی از آن عبور میکنند.
مسیر جاده مهاجران نیز که مورد نارضایتی اهالی شهر مهاجران بهعلت پیچهای خطرناک جاده است، شاهد نصب ۶ سرعتگیر خواهد بود که دو سرعتگیر در آن برای مقابله با تصادفات روزهای گذشته نصب شده است.
آخرین راهحل مقابله با تصادفات
شهرام شوکتی رئیس پلیس راه همدان_قزوین در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان گفت: در مقابله با تصادفات منجربه فوت که از ابتدای سال تا انتهای آبانماه سال جاری، مسیر راه روستایی مهاجران تاکنون ۱۰ درصد از فوتیهای حوزه پلیسراه همدان_قزوین را داشته است، باید در دو برنامه بلند مدت و کوتاه مدت برنامههای جلوگیری از فوتیهای ناشی از تصادفات را اجرایی کرد.
وی گفت: در بلند مدت باید کل مسیر عریض و اصلاح شود تا از یک راه روستایی به راه اصلی ارتقا یابد که تا انجام این طرح زمان لازم است، اما ما نمیتوانیم منتظر اجرایی شدن این طرح برای جلوگیری از فوتیهای ناشی از تصادفات باشیم، و مجبور هستیم در برنامه کوتاه مدت از سرعتگاهها برای کاهش خطرات جانی استفاده کنیم.
وحید صفدری رئیس اداره راهداری شهرستان بهار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان گفت: با نصب سرعتگیر در راهها که مشکلات خود را دارد موافق نیستم اما آخرین راه حل برای جلوگیری از فوتیها، استفاده از سرعتگیر است.
وی افزود: نصب هر سرعتگیر بیش از ۲۵۰ میلیون ریال هزینه دارد و همچنین احداث سرعتگیر باید استاندارد باشد.
رئیس اداره راهداری شهرستان بهار گفت: در محور همدان به غارعلیصدر که حدود نیمی از مسافت آن در حوزه شهرستان بهار است، تصادفات و فوتیهای بسیار زیادی را شاهد بودیم، بهنحوی که شهرستان بهار در آمار تصادفات منجربه فوت رتبه دوم را در استان همدان داشت.
وی افزود: با نصب سرعتگیرها در مسیر غار علیصدر و چند نقطه حادثه خیز شهرستان بهار، آمار تصادفات منجر به فوت در ۸ ماهه نخست سال جاری کاهش یافته و بهار در رتبه دوم کمترین تصادفات منجر به فوت در استان همدان قرار دارد.
پیشگیری بهتر از درمان است
در زمان احداث برخی از راهها در سطح شهرستان به وضعیت راه و خطرناک بودن آن توجهی نشده است، و پس از افتتاح و استفاده مردم از آن مسیر، شهرستان بهار شاهد تصادفات منجر به فوت شده است و پس از آن معضلات دیگری بهوجود آمده است.
با سهلانگاری در احداث برخی از پیچهای خطرناک در طول راهها علاوه بر ایجاد صحنههای تصادف و خسارات مالی و جانی، انتقادات و اعتراضات نسبت به عملکرد مسئولان، جای تقدیر و تشکر از زحمات آنان را پُر میکند و دوباره برای اصلاح این مسیرها باید بودجه اختصاص یابدو در صورت نبود بودجه از راه حل آخر، یعنی سرعتگیر استفاده شود که باز هم نارضایتی اهالی را در پی خواهد داشت.
پس چه بهتر که هنگام احداث و ساخته شدن راهها از نظرات کارشناسی و تجربیات مسئولان همانند پلیس راهور استفاده شود تا هم هزینه کمتری بر بیتالمال تحمیل شود و هم رضایت مردم را در پی داشته باشد.
انتهای خبر/ع