• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
5
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

از تحریف مفهوم خانواده تا تهدید جمعیت کشور

  • کد خبر : 222743
  • 11 شهریور 1403 - 8:29
از تحریف مفهوم خانواده تا تهدید جمعیت کشور
یکی از موانع افزایش جمعیت، تحریف و تغییر در مفاهیم خانواده و فرزندآوری است؛ در سال‌های اخیر تغییر سبک زندگی خانواده‌های ایرانی موجب شد تا تعریف جامعه از خانواده و فرزند متفاوت شود تا جایی که تأثیرات خود را بر کاهش جمعیت نیز گذاشت و تبدیل به تهدیدی برای جمعیت کشور شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» چندسالی می‌شود که مسئله کاهش جمعیت و پیری جمعیت در کشور بسیار پررنگ شده است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها در این باره تذکر و هشدار دادند.

هفته گذشته بود که مقام معظم رهبری در توصیه‌ای به مسئولان با اشاره به خطر پیری زودهنگام جمعیت کشور، بر ضرورت پویایی و انعطاف سیاست‌ها متناسب با نیازهای کشور تاکید کردند و گفتند: وزیر بهداشت بطور جدی مسئله جمعیت را پیگیری کند و با اقدامات لازم از جمله نظارت بر شبکه بهداشت جلوی موانع افزایش جمعیت را بگیرد؛ چرا که کشور به جمعیت جوان احتیاج دارد و در صورت دچار شدن به عاقبت تلخ پیری جمعیت، دیگر علاجی وجود ندارد.

 

در کنار موانع افزایش جمعیت، یکی از موضوعات مهم در حوزه جمعیت، بررسی علت کاهش فرزندآوری و تغییر الگوی فرزندآوری خانواده ایرانی است که از دهه ۶۰ تاکنون دستخوش تغییراتی شده و بر اساس آمار در سال ۱۳۶۵، نرخ باروری ۶/۵ فرزند به ازای هر زن بوده و در حال حاضر تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۱/۶ فرزند به ازای هر زن رسیده است.

روند کاهش بسیار سریع نرخ باروری چالشی بزرگ در حوزه جمعیت است که با آن مواجه هستیم و نیاز است تا هرچه زودتر برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

یکی از موانع افزایش جمعیت، تحریف و تغییر در مفاهیم خانواده و فرزندآوری است؛ در واقع در سال‌های اخیر تغییر سبک زندگی و فرهنگ موجب شد تا تعریف جامعه از خانواده و فرزند متفاوت شود و شأن و جایگاه خانواده اصیل ایرانی متزلزل شود.

حال در بدترین حالت ممکن است زوجین کلا به سمت فرزندآوری نروند و یا در حالتی دیگر به داشتن یک فرزند بسنده کنند که این موضوعات علاوه بر مشکلات پیدا و پنهان، از همان تغییر مفهوم خانواده اصیل ایرانی نشأت می‌گیرد.

تحریف تعاریف فرزندآوری در جامعه

صالح قاسمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه بخشی از دلیل کاهش فرزندآوری در خانواده ایرانی به موضوعات خارج از کشور و پروژه‌های بین‌المللی مربوط می‌شود، گفت: از سال‌ها پیش اقداماتی برای مدیریت جمعیت جهان شد و همچنان در حال اجرا است که همین اقدامات بر سبک زندگی و فرزندآوری مردم کشور ما نیز تأثیر گذاشت.

 

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور با اشاره به اینکه بخش دیگر از این علت‌ها به سبک زندگی و موضوعات داخلی مربوط است، افزود: فرهنگ ارزش‌گذاری، شرایط اقتصادی، اشتغال بانوان و بسیاری از موضوعات دیگر موجب شده تا شاهد کاهش فرزندآوری باشیم.

وی ادامه داد: در سبک زندگی با تحریف تعاریف مهمی در حوزه فرزندآوری روبه رو شدیم و بسیاری از مفاهیم در حوزه خانواده و فرزندآوری دچار تحریف شده است.

قاسمی با بیان اینکه مثلا امروز بسیاری از خانواده‌ها با این توجیه که می‌خواهند فرزند با کیفیتی داشتنه باشند به سمت الگوی تک‌فرزندی میل دارند، گفت: این خانواده‌ها تصور می‌کنند اگر همه رفاه اقتصادی و انرژی خود را برای تربیت یک فرزند بگذارند، فرزند موفقی خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه تعریف تربیت از نظر علم تربیت امروزی یعنی مجموعه مهارت‌هایی که فرزند نیاز دارد برای تعامل با خانواده خود و با جامعه و اطرافیان داشته باشد، افزود: مجموعه این مهارت‌ها در ارتباط با خانواده و جامعه در الگوی تک فرزند وجود ندارد بلکه خانواده‌هایی که چند فرزند دارند به خوبی می‌توانند این تعامل و ارتباط را آموزش دهند.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور خاطرنشان کرد: استان همدان یکی از استان‌هایی است که از سال ۱۳۹۵ به بعد با کاهش نرخ منفی جمعیت مواجه شده و جمعیت سالمند آن درحال افزایش است.

قاسمی در پایان با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش جمعیت سالمند در همدان، تغییر مفاهیم و تعاریف در سبک زندگی اصیل همدانی است، عنوان کرد: در مجموع تعریف ازدواج مطلوب و فرزند با کیفیت مفاهیمی است که باید حتما در کل کشور خصوصا در استان همدان به آن پرداخت تا نهاد قدرتمند اصیل و هوشمند خانواده ایرانی از دست نرود.

از تحریف مفهوم خانواده تا تهدید جمعیت کشور

نوع نگاه و طرز تلقی نسبت به فرزندآوری، سبک‌زندگی، تغییر فرهنگ، مشکلات اقتصادی، نگرانی نسبت به آینده شغلی، افزایش سن ازدواج و موارد بسیاری دیگر از جمله موانع فرزندآوری، دلایل کاهش نرخ جمعیت و افزایش جمعیت سالمند محسوب می‌شوند.

 

انتهای خبر/سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=222743

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

هجده − 13 =