• امروز : شنبه, ۱۷ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
0
قصه پرغصه مردمی که سیراب نمی‌شوند؛

ازناو، تشنه در سایه سد کلان

  • کد خبر : 220699
  • 02 مرداد 1403 - 10:26
ازناو، تشنه در سایه سد کلان
مشکل آب روستای ازناو ملایر به‌عنوان پرجمعیت‌ترین روستای استان همدان به قصه‌ای پر غصه تبدیل شده است که مردم این روستا هر از چندگاهی باید با آن دسته و پنجه نرم کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ ازناو آب ندارد این عبارتی است که در سال‌های اخیر بارها به‌عنوان مطالبه مردمی یکی از بزرگ‌ترین روستاهای استان همدان مطرح شده است.

روستای ازناو با جمعیتی بیش از ۷ هزار نفر با توجه‌ به نزدیکی به شهر ملایر به محل کوچ بسیاری از ساکنان روستاهای مختلف و حتی برخی روستاهای استان مرکزی شده است و بالارفتن هزینه اجاره‌خانه نیز بسیار از ساکنین شهر ملایر را نیز به این روستا کشانده است.

جمعیت روزافزون این روستا و عدم پیشرفت زیرساخت‌های خدماتی همراه با جمعیت باعث شده که این روستا با مشکلات فراوانی دست‌ و پنجه نرم کند که یکی از اصلی‌ترین آنها مسئله آب است.

این روستا از گذشته دارای مشکل آب بوده است و هر از چند گاهی اقدامات انجام شده مرهمی بر روی زخم کم‌آبی روستا بود؛ اما هر بار مشکل آب این روستا باز هم سر باز می‌کنند.

در روزهای اخیر مجدداً مشکل زخم کهنه آب روستای ازناو برای اهالی این منطقه مشکل‌آفرین شد که باعث اعتراضات فراوانی در فضای مجازی و حقیقی شد.

 

* ترکیدگی خط پمپاژ دلیل قطع آب روستای ازناو در روزهای اخیر

دهیار روستای ازناو در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مسئله آب این روستا اظهار کرد: در روزهای اخیر به دلیل ترکیدگی خط پمپاژ و مشکل موتورخانه آب روستا دچار قطعی شد.

مجید مختاری بیان کرد: با تلاش‌های شبانه‌روزی پس از چند روز مشکل آب روستا حل شد؛ اما برای رفع وضعیت آب روستا باید برنامه‌ریزی اساسی شود.

وی با اشاره به پیگیری نماینده‌های مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکل آب روستای ازناو عنوان کرد: زیرساخت‌های آب این روستا با توجه جمعیت بالا و مصرف بالای آب جوابگوی همه اهالی نیست.

دهیار روستای ازناو عنوان کرد: هم اکنون آب روستای ازناو از دو چاه تأمین می‌شود که عملاً یکی از این چاه‌ها مورداستفاده است و برای آب روستای ازناو نیاز به حفر چاه و یا استفاده از آب سد کلان است.

 

* پیگیری‌های تخصیص آب از سد کلان به روستای ازناو

در سال‌های اخیر باتوجه‌به مشکل و قطعی آب در روستای ازناو وعده‌های از طرف نماینده‌های مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی و بخصوص حجت‌الاسلام‌والمسلمین احد آزادی‌خواه برای حل مشکل روستا ازناو داده شد.

نخستین‌بار در سال ۱۴۰۰ مسئله تخصیص آب سد کلان به روستای ازناو مطرح شد و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در دیدار با «قاسم تقی‌زاده خامسی» معاون آب وقت وزیر نیرو و از اخذ مجوز برای تأمین آب شرب چهار روستای حاجی‌آباد، نامیله‌، قلعه میرفتاح و ازناو از سد کلان خبر داد.

حجت‌الاسلام آزادی‌خواه تأمین آب شرب این چهار روستا از سد کلان را اقدامی ارزشمند عنوان کرد و اظهار داشت: در این نشست مصوب شد از منابع ملی برای لایروبی تغذیه مصنوعی ازندریان کمک شود و برای مطالعه طرح تغذیه مصنوعی علی‌آباد دمق نیز دستور لازم اتخاذ شد.

سال گذشته نیز مجدداً خبری مبنی بر موافقت مسئولان کشوری با طرح انتقال آب سد کلان به روستای ازناو مطرح شد.

با پیگیری‌های نماینده مردم ملایر و بر اساس‌نامه رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، باتوجه‌به اینکه روستاهای یاد شده تحت پوشش خدمات آبرسانی شرکت آب و فاضلاب استان همدان قرار دارند و در فصول گرم سال دچار افت فشار شده‌اند و برای بهبود، پایداری و تأمین آب شرب به روستاها از طریق سد کلان عملیات آبرسانی به آن روستا در قالب مجتمع ملی آبرسانی مهدویه (سد کلان) طراحی شده است.

برای تکمیل و اتمام این پروژه، اعتبار لازم از محل قانون بودجه عمومی کشور در دستور کار قرار گرفته و با بهره‌برداری از آن، روستاهای یاد شده از نعمت آب شرب سالم و باکیفیت بهره‌مند خواهند شد.

 

* آقای رئیس بی‌خبر است!

سرپرست شرکت آب و فاضلاب ملایر نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات روستای ازناو عنوان کرد: آب غیر ماز از مسائل مهم در روستای ازناو است.

رسول روح‌بخش افزود: جمعیت ازناو روزبه‌روز در حال افزایش است و حجم مخازن و چاه‌ها پاسخگوی نیاز آب روستای ازناو نیست.

وی عنوان کرد: برای رفع مشکل آب روستای ازناو باید چاه جدید حفر شود که آن هم مستلزم موافقت دستگاه‌های دیگر است و نیاز به مکان مناسب و حریم و مجوز دارد.

 

* سد کلان را نمی‌دانم چه قرار گذاشته است؟

 

سرپرست شرکت آب و فاضلاب ملایر با بیان اینکه رفع مشکل آب روستای ازناو نیاز به پول دارد عنوان کرد: در روزهای اخیر به دلیل قطعی برق و شکستگی لوله آب ازناو دچار مشکل شده بود.
وی در پاسخ به سؤال آخرین وضعیت استفاده روستای ازناو از آب سد کلان عنوان کرد: سد کلان را نمی‌دانم چه کسی قرار گذاشته قرار گذاشته است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ چالش آب یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردمی در سال‌های اخیر با توجه‌ به خشکسالی‌ها است.

بسیاری از روستاهای کشور با چالش آب مواجه هستند؛ اما در روستای ازناو باتوجه‌به وضعیت جمعیت که از برخی از شهرهای استان همدان نیز جمعیت این روستا بیشتر است مسئله آب بیشتر مطرح می‌شود.

باید تأکید کرد رفع نیازها و مشکلات مردم نیاز به همت جهادی دارد و مسئولینی که بر روی صندلی ریاست تکیه می‌زنند باید خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند.

محمد گل محمدی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=220699
  • دیدگاه‌ها برای ازناو، تشنه در سایه سد کلان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.