• امروز : سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 2 July - 2024
2
امدادگر هلال احمر تاکید کرد:

احیای قلب ریوی

  • کد خبر : 219336
  • 10 تیر 1403 - 12:21
احیای قلب ریوی
امدادگر هلال احمر تاکید کرد: مرگ سلول‌های مغزی باعث آسیب‌های غیر قابل برگشت مغزی می‌شود و سلول‌های مغز در عرض ۴-۶ دقیقه بعد از ایست قلبی و عدم احیا و نبود اکسیژن از بین می‌روند و مرگ مغزی اتفاق می افتد.

زهرا رنجبران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»گفت: برای اینکه متوجه شویم فردی دچار ایست قلبی تنفسی شده است باید چند مورد را بررسی و چک کنیم.

وی ادامه داد: بررسی بیهوش بودن فرد، یعنی فرد به هیچ یک از تحریکات کلامی و دردناک هیچ پاسخ و واکنشی نشان ندهد و پاسخگو نباشد.

رنجبران افزود: روی شانه‌های بیمار محکم ضربه بزنید و باید صدای بلند بیمار را صدا بزنید و هر علامتی از پاسخ‌دهی مانند بهم زدن پلک‌ها، حرکات عضلانی، صدای بیمار و … را در نظر داشته باشید و در صورت وجود این علائم بیمار بیهوش و غیر پاسخگو می‌باشد.

امدادگر هلال احمر با اشاره به اینکه تنفس بیمار باید چک شود، گفت: جهت کنترل تنفس بیمار گوش خود را حدود ۳-۵ ثانیه نزدیک دهان و بینی بیمار نگه دارید، به بالا و پایین رفتن قفسه سینه نگاه کنید، به صدای خروج هوا از دهان و بینی گوش کنید، جریان هوای خروجی را روی صورت خود حس کنید
در صورت عدم وجود این موارد بیمار تنفس ندارد.

وی با اشاره به نبض بیمار، افزود: جهت کنترل نبض برای بزرگسالان و کودکان از نبض گردنی و برای شیرخواران از نبض بازویی استفاده کنید و در صورتی که هیچ نبضی احساس نکردید بیمار فاقد نبض و در نتیجه فاقد پمپاژ قلب می‌باشد که در این مواقع بیمار دچار ایست‌قلبی تنفسی شده است با باید احیای قلبی ریوی شروع شود.

رنجبران تاکید کرد: تمامی این مراحل باید در عرض کمتر از ۱۰ ثانیه انجام شود و بلافاصله احیا قلبی ریوی شروع شود و همزمان باید از شخص دیگری تقاضا کنید که با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرد.

امدادگر هلال احمر اظهار کرد: بعد از تشخیص ایست قلبی بلافاصله اقدامات اولیه احیای قلبی ریوی باید شروع شود که شامل فشار روی قفسه سینه به همراه تنفس مصنوعی می‌باشد که احیای قلبی ریوی نامیده می‌شود.

وی تاکید کرد: اهمیت به موقع فشار روی قفسه سینه به این دلیل است که گردش خون و اکسیژن رسانی به اعضای بدن متوقف نشود و از مرگ مغزی و مرگ سایر سلول‌های بدن جلوگیری شود .

رنجبران در خصوص اهمیت ماساژ به موقع قفسه سینه گفت: ابتدا قلب در حال فعالیت نرمال و خونرسانی به درستی انجام می‌شود زمانی که ایست قلبی اتفاق می‌افتد خونرسانی متوقف میشود و به کمک ماساژ قفسه سینه فعالیت قلب به صورت مکانیکی و توسط شخص احیا کننده شروع میشود و خونرسانی مجدد برقرار می‌شود .

انتهای خبر/ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=219336
  • دیدگاه‌ها برای احیای قلب ریوی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.