• امروز : شنبه, ۱۷ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
3
یادداشت؛

آیا آقای پزشکیان می‌تواند عدالت علوی را محقق سازد؟

  • کد خبر : 220033
  • 20 تیر 1403 - 13:13
آیا آقای پزشکیان می‌تواند عدالت علوی را محقق سازد؟
باید دید پزشکیان در حکومت‌داری چقدر بر مولای متقیان اقتدا خواهدکرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ حسین درخشنده در یادداشتی چنین نوشت؛ ضمن تبریک به مسعود پزشکیان در اخذ اعتماد و آرا جمهور و آرزوی توفیق برای وی همچنان که در تبلیغات جناب پزشکیان جهت کسب منصب ریاست جمهوری مردم شریف ایران شاهد و ناظر بودند، وی در اسناد  به روش و منش و گفتار و بیانات ارزشمند امیر‌المومنین علی‌علیه‌السلام بسیار شنیده و مشاهده شد.

امید است درمیدان عمل و کارزار خدمت به جمهوری که ایشان را راهی تصدی این مسئولیت کرده، موفق به خدمت باشند، اما سوال مهم اینجاست که ایشان می‌تواند رویکردی علوی داشته باشد همچنان که امیر‌المومنین علی‌علیه‌السلام در برخورد با برادرش عقیل در حفظ بیت‌المال مسلمین کوشیدند ایشان هم می‌تواند خطبه ۲۲۴ نهج‌البلاغه را نه در حرف بلکه در عمل پیاده سازد؟

در این بین امیرالمؤمنین(ع) به باور شیعه بهترین الگو برای مسئولین نظام اسلامی است، زیرا حضرت خود در رأس حکومت بودند و از آنجایی که به باور شیعه امام‌علی(ع) تجسم‌کننده آیات قرآن و رفتارها و صفات بودند پس حجت تمام است آقای پزشکیان مستمسک انتخاباتی خود را بارها ایشان قرار داده‌اند پس اگر بعد از پیروزی در انتخابات بیت‌المال مسلمین هدف آماج احتمالی هم حزبی‌ها و… قرارگرفت آیا ایشان مشی و روش مولای متقیان را خواهد داشت در بحث حفظ بیت‌المال امیرالمؤمنین(ع) نهایت شدت عمل را به خرج می‌دادند تا جایی که حتی از نزدیکان خود حساب کشیده و با هیچ‌کس مماشاتی نمی‌کردند؛ و برخورد حضرت با دختر و برادرشان نمونه‌ای است.

از دیگر سو وقتی به شعار‌های انتخابی ایشان می‌نگریم یکی از استوار‌ترین اهداف امیرالمومنین درحکومت‌داری را می‌توان در نامه‌های ایشان به فرمانداران منصوبشان جستجو کرد نامه امیرالمؤمنین علیه‌السلام به عثمان‌بن‌ حنیف، فرماندار بصره، نمونه‌ای گیرا و واقعی از اهتمام علمی و عملی آن حضرت در جایگاه یک حاکم نسبت به تربیت مدیران و مدیریت بر زمامداران و کارگزاران خویش است.

لذا چنین خطاب فرموده که این مصداق مطالبه جدی ایشان از مدیران زیر دست خود است. ای پسر حنیف، به من گزارش داده‌اند که مردی از ثروتمندان اهل بصره تو را به سفره رنگین خود دعوت نموده است و تو به سرعت دعوت او را پذیرفته و بر سفره او حاضر شده‌ای؛ در حالی که انواع غذاهای رنگارنگ و ظرف‌ها و کاسه‌های بزرگ پُر از گوشت، یکی پس از دیگری در مقابل تو قرار داده شده است. گمان نمی‌کردم میهمانی گروهی را قبول کنی که تنها ثروتمندان را دعوت کرده و فقرا را از چشم و قلم انداخته باشند.»

پس نتیجه خواهیم گرفت جناب آقای پزشکیان بسیار باید اهتمام جدی نماید که اطرافیان وی و مدیرانی که منصوب می‌کند چنین صفاتی داشته باشند چرا که انتظار از شخصیت وی این است که صادق‌الوعد باشد کما اینکه بارها حتی گفتند:کسی که ۸ درصد تورم را نتواند محقق کند باید گردن زد پس تکلیف مبرهن است.

یکی از محور‌هایی که علی علیه‌السلام بر آن تاکید عملی داشتند جلوگیری از اختلاف طبقاتی در جامعه است به نوعی دقت ایشان به اوضاع و احوال محرومان در جامعه بوده که چنان‌که ریاست محترم جمهور در نهج‌البلاغه مرور داشته‌اند انشاالله نسبت به آن نیز سیره عملی پیدا خواهد کرد.

امیر‌المؤمنان خطاب به مالک‌اشتر می‌فرماید: مهربانی بر مردم را پوشش قلبت قرار ده و به آنها محبت روا دار و لطف و مهر داشته باش و برای آنان چون حیوانی درنده و ضرر رسان نباش که خوردنشان را مغتنم شماری. بعضی مواقع جفای در حق وحقوق مردم به همین صراحت که امیرالمومنان فرموده است وبعضی مواقع نامهربانی با مردم پنهانی است و بروز و ظهورش مصداق در تمام آنچه حق مردم است و تمام آن کسانی که در حق مردم جفا می‌کنند و چنان گرگ درنده‌ای بر جان و مال و آبروی مردم ستیزه می‌کند پس وظیفه والی دفاع از حق مردم است مقابله با ستگار و آنکه حق مردم را غصب می‌کند ستیزه با ظالمان نیز هم جلوه بین‌المللی دارد و هم جلوه درونی و ملی که انشاالله آقای پزشکیان مستند به فرمایش حضرت علی‌علیه‌السلام در این میدان نیز باید جدیت داشته باشد.

اجرای عدالت و تکیه بر رضایت و خشنودی مردم از دیگر مواردی است که حضرت در حکومت داری بر آن تاکید بسیار دارند پس عدالت میدان دیگر حضور پر بروز آقای پزشکیان باید باشد میدانی که در آن ممکن است تعدادی از آن‌ها که برای رای آوردن وی در تلاش بودند دچار تعارض منافع شوند پس رفتار به شیوه عملی علی‌(ع) را باید سرلوح کار خود گذارند توجه به لیاقت و شایسته سالاری در واگذاری مسئولیت‌ها رویه دیگر آن امام عزیز بوده است تاچه حد در دولت جناب پزشکیان از این منظر جدای از وابستگی حزبی محقق شود. مبارزه با مظاهر فساد و آلودگی در جامعه امیرالمؤمنین در جمله «فانما علیک تطهیر ما ظهر لک» ؛ مالک را به مبارزه با مظاهر فساد و آلودگی و جلوگیری از فحشا و منکرات در جامعه فرا می‌خواند، چه آن که رواج فساد و فحشا در جوامع از بارزترین ترفندهای امپریالیسم و استعمار بوده و هست که موجب سقوط و انحطاط جامعه می‌شود و وظیفه دولت جناب پزشکیان مبتنی بر تمام آنچه شعار انتخاباتی بوده است می‌بایست در این رویه قرار گیرد چرا که نمی‌شود شما بگویید من از علی‌(ع) فلان صحبتش را قبول دارم اما دیگر صحبتش را بنا براقتضائات زمان نمی‌پذیرم.

و از این دست منش و رویه زمامداری امام‌علی‌(ع) بسیار است.انشاالله خداوند به آقای پزشکیان منتخب جمهور توان رهروی و پیروی از مسیر مولای متقیان را بدهد و درنهایت همچنان که تاکید داشتند سیاست‌های کلی نظام را محقق سازند.

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=220033
  • دیدگاه‌ها برای آیا آقای پزشکیان می‌تواند عدالت علوی را محقق سازد؟ بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.