• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
2
عضو هیئت‌علمی گروه سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا تاکید کرد:

آزادی بیان، اهرم و ابزار‌ سیاسی غرب

  • کد خبر : 222813
  • 11 شهریور 1403 - 22:30
آزادی بیان، اهرم و ابزار‌ سیاسی غرب
عضو هیئت‌علمی گروه سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: حقوق‌بشر، آزادی بیان، مسأله عدالت، مسأله صلح، امنیت، حقوق‌شهروندی به مثابه اهرم‌ها و ابزار‌های سیاسی هستند که توسط غرب اعم از اروپای‌غربی، کانادا، آمریکای‌شمالی علیه کشورهای ناهمسو مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

رضا سلیمانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی « عصر همدان» با بیان اینکه کلیدواژه‌ای که می‌شود در تحلیل رویکرد غرب نسبت به آزادی‌بیان مطرح کرد استانداردهای دوگانه است، اظهار کرد: مواجهه غرب با بسیاری از مفاهیم انسانی، علوم اجتماعی و سیاسی همین‌طور است.

وی با بیان اینکه غرب در مواجهه با مفاهیم همچون آزادی بیان، حقوق بشر، صلح، عدالت، جنگ و غیره برخورد دوگانه و یک‌بام‌ و‌ دو‌ هوا دارد، افزود: این نوع برخورد یک نوع برخورد سیاسی غیر‌اصولی و غیر‌انسانی با مفاهیم اصلی و اساسی در زندگی روزمره و سرنوشت اجتماعی و سیاسی مردم در اقصی‌ نقاط دنیا است.

عضو هیئت‌علمی گروه سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا بیان کرد: حقوق‌بشر، آزادی بیان، مسأله عدالت، مسأله صلح، امنیت، حقوق‌شهروندی به مثابه اهرم‌ها و ابزار‌های سیاسی هستند که توسط غرب اعم از اروپای‌غربی، کانادا، آمریکای‌شمالی علیه کشورهای ناهمسو مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: اگر نقض این حقوق بشر و آزادی بیان در یک کشور همسو اتفاق بیفتد قاعدتاً روابط استراتژیک غرب و کشورهای غربی با آن دولت آن کشور در اولویت است و مباحثی مانند حقوق بشر، آزادی بیان در درجه دوم و کم‌اهمیت مورد توجه قرار می‌گیرد.

سلیمانی با اشاره به اینکه اولین شاهدی که برای برخورد دوگانه غرب می‌توان ذکر کرد برخورد دوگانه غرب نسبت به نقض حقوق اساسی انسان‌ها و آزادی‌بیان در داخل خود کشورهای غربی است، تصریح کرد: شاهد آزادی‌بیان در بیان نارضایتی نسبت به غزه و اعتراضات به نسل‌کشی و پدیده‌ و فاجعه انسانی را در جوامع غربی از قلب آمریکا تا کشورهای اروپایی، پاریس، لندن و کشورهای دیگر هستیم.

وی با بیان اینکه با اعتراضات در غرب نسبت به نقض حقوق اولیه انسان‌ها که همان حق حیات، زندگی شرافت‌مندانه، حق بهداشت، حق برخورداری از امکانات آموزشی و بهداشتی است برخورد می‌شود، ابراز کرد: در جوامعی که مدعی آزادی‌بیان هستند اعتراضات را سرکوب می‌کنند و همکاری اساتید دانشگاه شرکت‌‌کننده در جنبش و نهضت ضد رژیم‌ صهیونیستی تعلیق می‌شود.

عضو هیئت‌ علمی گروه سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه نهضت ضد رژیم‌صهیونیستی  حامی آزادی مردم فلسطین در دانشگاه‌ کلمبیا شروع شد و به دانشگاه‌ها و موسسات دیگر از جمله MIT و برخی دانشگاه‌های اروپا و کانادا سرایت کرد، گفت: سردمداران غربی با قطع همکاری با اساتید دانشگاه حامی فلسطین و غزه خواستند نسبت به این مسأله اظهار‌نظری نداشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه رسانه رکن چهارم دموکراسی است و با بیان اینکه اگر بخواهیم در مورد غزه و مبارزه با تروریسم و قهرمانان مبارزه با تروریسم مانند سردار سلیمانی در فضاهای مجازی مانند اینستاگرام موضوعی را مطرح کنیم برخورد می‌شود و اجازه بیان این مسائل در آن‌جا داده نمی‌شود، ادامه داد: یک سوال این‌جا مطرح است که چند درصد رسانه‌های مدعی آزادی‌بیان و آزادی‌رسانه پدیده جهانی راهپیمایی اربعین را پوشش خبری دادند؟

سلیمانی عنوان کرد: ما در خصوص پدیده بزرگ اربعین چیزی جزء سکوت رسانه‌ها، سانسور خبری و گاهی به سخره گرفتن این مسأله ندیدیم.

عضو هیئت‌علمی گروه سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه رسانه‌های جمعی در خصوص بازداشت مدیرعامل تلگرام سکوت کرده‌اند، ابراز کرد: اگر روسیه این مسأله را مطرح کند به حساب نقض آزادی‌بیان گذاشته می‌شود اما اگر در پاریس و فرانسه اتفاق بیفتد قانون و قانون‌گرایی محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر جمهوری اسلامی بخواهد حکمرانی فضای مجازی داشته باشد نقض آزادی بیان و رسانه محسوب می‌شود و اگر غرب حکمرانی داشته باشد قانون‌گرایی محسوب می‌شود.

سلیمانی بیان کرد: دیگر کشورها در مواجهه با مسأله آزادی بیان در غرب دو دسته هستند برخی کشورها سعی می‌کنند به لحاظ سیاسی مشکلات خود را با کشورهای مدعی آزادی‌بیان و حقوق بشر حل کنند و در داخل هرطور بخواهند با شهروندان برخورد کنند و کسی هم پیگیر آن‌ها نیست که گزارش‌های دوره‌ای گزارشگر حقوق‌بشر سازمان‌ملل هم کاملاً بیانگر برخورد سیاسی با این مسأله است.

وی با بیان اینکه یک گروه تروریستی مانند گروهک منافقین به نام آزادی بیان در قلب کشور‌های اروپایی میتینگ‌هایی برگزار می‌کنند و آقای جاوید رحمان گزارشگر ویژه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل برای ایران که اخیراً منصوب شده طی گزارشی وضعیت حقوق بشر در ایران را در جمع منافقین و در واقع در جمع قاتلین ملت ایران ارائه می‌دهد که بیانگر عمق فاجعه در مورد کشورهای مدعی حقوق بشر است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی کشورها می‌خواهند مستقل باشند و به لحاظ سیاست‌های راهبری و سیاست خارجی استقلال داشته باشند، خاطرنشان کرد:هر آنچه در این کشورها اتفاق می‌افتد زیر‌ذربین کشورهای مدعی حقوق‌بشر و آزادی بیان هست و آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند و کشورهای دیگر مانند برخی کشورهای حوزه خلیج فارس که در خصوص آزادی بیان و حقوق بشر به مراتب از ایران عقب‌تر هستند هم هر آنچه که می‌خواهند انجام می‌دهند اما هیچ‌وقت زیر علامت سوال غرب و محافل حقوق بشر غربی آمریکا، اروپا و کانادا نیستند.

 

انتهای خبر/حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=222813

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

یازده + ده =