• امروز : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
2
آرامگاه ابدی شهر بهار، چشم‌انتظار رسیدگی؛

آرامستان شهر بهار، زخمی کهنه بر پیکر شهر

  • کد خبر : 221420
  • 17 مرداد 1403 - 9:07
آرامستان شهر بهار، زخمی کهنه بر پیکر شهر
اهالی شهر بهار سال‌هاست که از وضعیت نامناسب آرامستان شهر گلایه دارند و خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر مسئولین به این موضوع هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ آرامستان شهر بهار از آرامستان‌های قدیمی در استان همدان بوده و میزبان قبر عارف نامی جهان اسلام آیت‌الله شیخ محمد بهاری است که از زبان عُرفای بزرگ در تعریف و تمجید این شخصیت بزرگ و برجسته سخنان قابل تأملی نقل شده است.

نمای آرامستان به‌لحاظ پَستی و بلندی‌های نامناسب و نامرتب بودن قبور، چهره نامناسبی را به‌ خود گرفته است.

علت اصلی این اتفاق در آرامستانِ گلزار شهدای شهر بهار، نبودن متولی برای سامان‌دهی آن بوده است.

در همه شهرها متولی آرامستان، شهرداری آن‌ شهر است تا برای دفن اموات و سامان‌دهی قبور و آرامستان تلاش کند.

بسیاری از اهالی شهر بهار از به‌ هم‌‌ ریختگی چهره آرامستان شهر گله‌مند هستند.

شهروندان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان در مورد نابه‌سامانی آرامستان بهار و به‌ هم‌ ریختگی چیدمان قبرها اظهار نارضایتی کردند و درخواست رسیدگی مسئولان به این موضوع را دارند.

یکی از شهروندان گفت: در هیچ‌شهری مثل شهر بهار وضعیت آرامستان این‌ چنین نا به‌ سامان نیست، و هرکسی که متوفی دارد در هرمکانی که علاقه دارد اقدام به ایجاد قبر کرده و در کنار آن مکانی را هم برای نشستن اشغال می‌کند.

شهروند دیگری گفت: بعضی از سنگ قبرها آن‌چنان مرتفع و ناهماهنگ با سنگ‌های اطراف خود هستند که عبور و مرور شهروندان را مختل می‌کنند.

وی گفت: بعضی از خانواده‌های متوفی‌ها درحال مسابقه برای استقرار سنگ قبرِ گران‌قیمت و تشریفاتی هستند و طوری اقدام به تجهیز سنگ قبر می‌کنند که هزینه‌های ساخت این سنگ قبرها انسان‌ را متعجب می‌کند.

حجت‌الاسلام علی قاسملو مسئول آرامستان شهر بهار گفت: آرامستان بهار با معضلات و مشکلاتی از جمله همین نابه‌سامانی مواجه است که مشکلات دیگر نیز از همین موضوع نشأت می‌گیرد.

وی در تشریح علّت نابه‌سامانی در آرامستان گفت: علت این نابه‌سامانی در آرامستان بهار، وقف بودن زمین آرامستان بهار است که موجب می‌شود برخی از افراد اقدام به ساخت قبور سلیقه‌ای و تحت تأثیر قرار دادن محوطه آرامستان کنند و هم‌چنین تصرف جایگاه را انجام دهند که این‌کار به‌ لحاظ شرعی صحیح نیست.

قاسملو افزود: زمین آرامستان توسط یکی از خیرین شهر در چندین دهه پیش وقف می‌شود و مردم خود اقدام به انجام امورات مربوط به کفن و دفن می‌کنند و تا چندین سال پیش، حتی مسئولی برای آرامستان نبود و مردم متوفی خود را بدون هماهنگی در آرامستان بهار دفن می‌کردند.

وی در ادامه افزود: وقتی زمین آرامستان وقف است هرکسی به‌خود اجازه می‌دهد به هرنحوی که خواست اقدام به ساختن نمای قبر متوفی کند، اما قطعات اطراف آرامستان که سال‌ها پیش توسط شهرداری خریداری شده است، الان به‌صورت منظم و قطعه‌بندی شده آماده استفاده است و دیگر در آن‌جا نمی‌شود نابه‌سامانی به‌وجود آورد.

قاسملو سامان‌دهی آرامستان را با مخالفت برخی از خانواده‌های متوفی‌ها دانست و گفت: یقیناً بعضی از خانواده‌ها که برای سنگ قبر متوفی خود هزینه‌های گزافی کرده‌اند با سامان‌دهی و یکسان‌سازی قبور مخالف هستند و موضوع فرهنگ‌سازی، قبل از اقدام، باید در دستور کار قرار گیرد.

شاهین فرجی‌فر شهردار شهر بهار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان گفت: شهرداری آماده است برای سامان‌دهی آرامستان بهار اقدام کند، چراکه آرامستان در نزدیکی مرکز شهر بوده و چهره شهر است اما این سامان‌دهی با مخالفت برخی از بازماندگان متوفی‌ها مواجه است که نیاز است با همراهی بزرگان شهر و ظرفیت نخبگان اجتماعی، این مطالبه و فرهنگ‌سازی به‌وجود آید تا شهرداری سامان‌دهی را آغاز کند.

در اطراف مرقد آیت‌الله بهاری بیشتر قبور شهدای شهر بهار دیده می‌شود اما در بین قبور شهدا نیز، قبور دیگر با سنگ‌های متفاوت خودنمایی می‌کنند که بعضاً ارتفاع این قبور از سنگ قبر شهدا بالاتر و متفاوت‌تر است.

بلاشک سامان‌دهی آرامستان بهار نه‌فقط برای خود شهروندان شهر بهار مفید است، بلکه برای پذیرایی از زائرانی‌ که از دیگر نقاط کشور به‌زیارت مرقد آیت‌الله بهاری مشرف می‌شوند محلی در شأن شهر بهار خواهد بود.

پایان خبر/ع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=221420
  • دیدگاه‌ها برای آرامستان شهر بهار، زخمی کهنه بر پیکر شهر بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.