با همه شرایط ویژه گردنه اسدآباد از ضرورت جداسازی رفت و برگشت وسایل نقلیه و نصب نیوجرسی تا تعریض و بازسازی روشنای آن، اما همچنان این جاده با مشکلاتش جان میگیرد و مسئولان برای حل این معضلات دست روی دست گذاشته و در انتظار یا پاسخ وزیر به سؤال و یا ورود پیمانکاری به مسئله مناقصه هستند.
به گزارش عصر همدان، هفته گذشته گردنه اسدآباد شاهد دو حادثه تلخ واژگونی یک دستگاه کامیون کشنده هوو و برخورد یک دستگاه تریلر با پیکان و پراید بود که حاصل آن مرگ سه تن از هموطنان عزیز و مصدوم شدن ۶ تن دیگر شد.
مرگ سه نفر در دو حادثه در یک هفته!
دقیقا” دو روز قبل از حادثه تلخ واژگونی هوو در گردنه اسدآباد، صداوسیمای همدان در گزارشی از تعطیلی طرح ملی تعریض این گردنه به علت کمبود اعتبارات خبر داده بود.
این در حالی است که این طرح از سال ۹۴ یعنی دقیقا” بعداز گذشت دو سال از دوره اول خدمت آقای روحانی رئیس دولت تدبیر و امید آغاز شده و طبق قرارداد میبایست، ۳۰ ماهه به پایان میرسید، اما در آخرین سال خدمت این دولت هستیم و تدبیر به تعطیلی رفته است.
تدبیر دولت تدبیر در هاله ای از ابهام!
البته پیش از آغاز دوره دولت تدبیر و امید، ایجاد تونل در گردنه اسدآباد هم به عنوان یکی از مصوبات سفر آقای احمدینژاد مطرح بود که با روی کارآمدن دولت آقای روحانی بارها در جلسات و رسانه ها به آن پرداخته شد اما همچنان در هاله ای از ابهام است.
گردنه اسدآباد ۱۵ کیلومتر است و به جای آنکه ایجاد تونل ناجی باشد، همچنان راه پر پیچ و خم این گردنه ناجی مرگ است و هفته گذشته نیز سه قربانی دیگر گرفت.
اگرچه شاید راهداری خاکریزهای بازدارندهای را در گردنه ایجاد کرده، اما جای سؤال است، چرا نه تنها طرح ملی تعریض هم به خواب رفته، بلکه این سازمان نسبت به راهکارهای پلیس راهور که از جمله آن نصب نیوجرسی است، اقدامی نمیکند؟!
سالانه ۲۰ کشته در گردنه اسدآباد
بر اساس گزارشات مختلف پلیس این گردنه سالانه ۲۰ کشته و صدها زخمی در تصادفات و واژگونیها را شاهد بوده که سؤالی مطرح است آیا وقت آن نرسیده مسئولان نسبت به کاهش این حوادث پای کار بیایند.
در این زمینه نماینده مردم اسدآباد در مجلس در تذکری به وزیر راه و شهرسازی، این مسئله را به عنوان سؤال از وی مطرح کرده است و البته در نشست مجمع نمایندگان مجلس استان با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و در سفر اخیر نوبخت به استان همدان هم بار دیگر با طرح این مسئله خواستار حل مشکلات این جاده مرگ شد؛ برای پیگیری بیشتر موضوع با آقای کیومرث سرمدی نماینده این شهرستان به گفتگو نشستیم.
گردنه اسدآباد جاده معمولی نیست، مسئله ملی است
کیومرث سرمدی نماینده مردم اسدآباد در خانه ملت به خبرنگار عصر همدان، گفت: گردنه اسدآباد یک جاده معمولی و بحث شهرستانی و محلی نیست بلکه به عنوان یک مسئله ملی و راه ارتباطی استانها و کشور است.
وی افزود: خاموشی مداوم گردنه، نصب نیوجرسی، جداسازی مسیر رفت و برگشت از مواردی است که در این گردنه به آن کمتر توجه شده و با توجه به در مسیر بزرگراه کربلا و راه استراتژیکی بودن بخشی از سؤال ما از وزیر محترم راه و شهرسازی بوده که سؤال ما به کمیسیون ارجاع داده شده و اما هنوز به علت محدودیتهای کرونایی جلسه علنی که وی حضور یابد برای پاسخگویی هنوز برگزار نشده است.
هنوز جلسه ای برای جلسه پاسخ وزیر به سؤالات برگزار نشده
نماینده مردم اسدآباد در مجلس یادآور شد: البته در سؤال ما راههای ارتباطی دیگر شهرستان از جمله راههای روستایی هم در این سؤال گنجانده شده که هنوز پاسخی برای آن دریافت نکردیم.
وی در خصوص موضوع ایجاد تونل در گردنه اسدآباد، هم گفت: این مسئله از گذشته مطرح بوده و پیگیری های آن را انجام میدهیم اما اینکه بگوییم در سالجاری و یا سال آینده قابل انجام است، نمیتوانیم چیزی بگوییم.
سرمدی گفت: هنوز فاز مطالعاتی ایجاد تونل در گردنه اسدآباد هم صورت نگرفته اما اینکه این مسئله اجرایی بشود و یا با آن موافق کنند را باید کار کارشناسی شود.
در ادامه گزارش با سرپرست معاونت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای استان همدان به گفتگو نشستیم؛
پروژه تعریض گردنه قبلا” با ما نبوده
مسعود رستمی سرپرست معاونت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای استان همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به اینکه اجرای طرح ملی تعریض گردنه اسدآباد زیرمجموعه اداره راه و شهرسازی در قراردادی با پیمانکار در حال انجام بود، اظهار کرد: عملیات خاکبرادری و بخشی از تعریض آن توسط پیمانکار انجام شد اما به دلیل مشکلاتی که پیمانکار مشکل داشت و یا تأمین اعتبار نشد، قرارداد را خاتمه و به ما در راهداری واگذار کردند.
انتهای پیام/ن