• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

پل عابر پیاده مکانیزه همدان دائم در انحصار قفل

  • کد خبر : 217472
  • 10 خرداد 1403 - 8:27
پل عابر پیاده مکانیزه همدان دائم در انحصار قفل
فراهم کردن امکان استفاده عموم مردم از پیاده‌روی، یکی از ارکان دستیابی به حمل‌ و نقل پایدار به شمار می‌رود. با توجه به اینکه درصد قابل‌توجهی از تلفات ناشی از تصادفات رانندگی مربوط به عابران پیاده و مخصوصاً کودکان و افراد مسن است، پل‌های هوایی عابر پیاده برای بالا بردن امنیت جسمانی عابران و جلوگیری از اختلاط سواره و پیاده احداث می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، مکانیزه شدن می‌تواند به افزایش عبور عابران از پل‌های عابر کمک نماید سرعت خودروهای عبوری و نرده‌های محدودکننده زیر پل عابر از عوامل مؤثر در عبور عابران از روی پل‌های عابر پیاده است. وجود آسانسور در کنار پل‌های عابر پیاده می‌تواند کمک شایانی به عبور همه افراد جامعه و خصوصا کم توان‌ها بکند.

با توجه به اینکه یک نگرانی جهانی در همه کشورها در مورد سوانح رانندگی وجود دارد و سالانه ۱/۲ میلیون نفر کشته و ۵۰ میلیون نفر زخمی می‌شوند، بسته به متغیرهای منطقه‌ها آمار قابل توجهی مربوط به عابران پیاده است، در ایران ساالنه ۵۰۰۰ هزار عابر پیاده براثر سوانح ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند با توجه به آمار، ۳۱/۵ درصد از کل کشته‌شدگان تصادفات درونشهری و ۴۳ درصد از مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات را عابران پیاده تشکیل داده‌اند. مرگ عابران پیاده در ایران حدود ۶ درصد از میانگین جهانی بیشتر است، کودکان ۵ تا ۹ سال تجربه بالاترین نرخ آسیب‌دیدگی نسبت به جمعیت در تصادفات و افراد با سنین بیش از ۸۰ سال دارای بالاترین نرخ مرگ‌ومیر مبتنی بر جمعیت را دارا می‌باشند{۱}.

اتومبیل‌ها روز به روز حاکمیت خود را بر شهر بیشتر می‌کنند، فضاهای غیر ایمن و مخاطره آمیز از تردد سالمندان و معلولان و خردسالان در شهر می‌کاهد که این به نوع خود نقص بزرگی در عملکرد یک محیط شهری به شمار می‌رود.

اغلب کودکان و نوجوانان و افراد خانه‌دار یا کهنسال، برای رفتن به مدرسه و خرید مجبورند از چند گذر و خیابان عبور کنند. بر اساس آمار منتشرشده در ایران، بین ۳۰ تا ۴۵ درصد سفرهای درونشهری به صورت پیاده صورت می‌گیرد.
یکی از ویژگی‌ها و روشهای اثرگذار در تعریف مسیر حرکت عابر پیاده، تقاطعهای غیر همسطح و به صورت پل عابر پیاده است که ایجاد آن‌ها پرهزینه است و احداث آن‌ها همیشه باید بر مبنای ارزیابی‌های منسجم اقتصادی صورت پذیرد.

تعادل هزینه نصب و نگهداری می‌تواند، به واسطه صرفه جویی‌هایی که در اثر کاهش تصادفات برای عابران پیاده و خودروها، تبیین گردد.

پل‌های هوایی عابر پیاده به منظور جلوگیری از اختلاط حرکت سواره و پیاده تعبیه شده‌اند، عبور عابران پیاده از سطح خیابان علاوه بر اینکه باعث ایجاد اختلال درحرکت اتومبیل‌ها می‌شود، خطرات جانی را هم برای عابران به همراه خواهد داشت. آگاهی از این موضوع بیشتر درزمینه‌ بررسی اثربخشی و نوع برخورد با مسئله پل عابر پیاده و همچنین انگیزه‌های رفتاری مؤثر در استفاده از پل‌های عابر به جهت جلوگیری از سوانح عابر پیاده مخصوصاً در افراد مسن و خردسال و ارائه راهکار مناسب جهت استفاده شهروندان را ایجاب مینماید.

مکانیزه کردن پلهای عابر پیاده در افزایش کارکرد آن‌ها تأثیر بسزایی دارد، احداث پل‌های عابر پیاده و مکانیزه کردن آن‌ها می‌تواند تصادفات را با توجه به پارامتر سن، در عابران کودک و مسن کاهش دهند، عابران خردسال و کودک و همچنین مسن و سالخورده می‌توانند با توجه به نسبت جمعیتشان از گروه‌های آسیب پذیر در تصادفات محسوب گردند.

بنابراین با توجه به تاثیر به سزای مکانیزه کردن آسانسور‌ها در تشویق استفاده کودکان جوانان میان‌سالان، مسن‌ها، کم توان‌ها و ناتوتان‌ها از پل‌های عابر و همچنین کاهش چشمگیر تصادفات عابران پیاده از مشاوران، کارشناسان و مسئولان ذی ربط در معاونت حمل ونقل شهرداری و پلیس راهور تقاضا داریم به جد پیگیر باز شدن قفل‌های پل عابر پیاده مکانیزه، این مشکل اساسی و مهم در همدان که بارها و بارها به گوش مسئولان رسیده باشند.

انتهای خبر/ب

منبع
{۱}علیرضا افشاری، محسن ابوطالبی اصفهانی.۱۳۹۰٫ بررسی تأثیر احداث پل عابر پیاده مکانیزه در کاهش تصادفات و افزایش ایمنی عابران کمتوان

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=217472
  • دیدگاه‌ها برای پل عابر پیاده مکانیزه همدان دائم در انحصار قفل بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.