• امروز : دوشنبه, ۲۳ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 14 October - 2024
0
پرشین یاقوت، رویایی که در دامنه کوهستان الوند به خواب رفته است؛

پروژه میلیاردی بلاتکلیف در همدان

  • کد خبر : 225440
  • 23 مهر 1403 - 11:14
پروژه میلیاردی بلاتکلیف در همدان
بعد از گذشت سال‌ها از کلنگ‌زنی پرشین‌یاقوت هنوز هیچ تصویر درستی از آینده آن وجود ندارد و اداره کل میراث فرهنگی استان نیز با سکوت از مسئولیت خود در برابر این پروژه چند ده میلیاردی شانه‌خالی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ پروژه پرشین یاقوت، رویایی که در دامنه کوهستان الوند به خواب رفته است، بار دیگر به تیتر خبرها تبدیل شد.

این پروژه عظیم که قرار بود همدان را به قطب تولید جواهرات کشور تبدیل کند و هزاران فرصت شغلی ایجاد کند، از سال ۱۳۸۷ کلنگ‌زنی شد اما پس از گذشت بیش از یک دهه، همچنان در پیچ و خم وعده‌ها و تعلل‌ها گرفتار است.

به گزارش سپهرغرب بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ بود که پس از ۱۳ سال از راکد ماندن پروژه پرشین یاقوت، شیخ احمد شیخ، سرمایه‌گذار عراقی به این عرصه ورود کرد و با ابراز علاقه‌مندی برای سرمایه‌گذاری، در دیداری با نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی وقت استان، خواهان تسهیل مسیر برای سرمایه‌گذاری در این پروژه شد.

در پروژه پرشین یاقوت معادن رز کوارتز و یاقوت کبود، دو معدن سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی استان وجود دارد که می‌توان با استفاده از این معادن هم ارزآوری خوبی ایجاد کرد و هم موجب اشتغال سه هزار و ۵۰۰ نفر در استان و کشور شد.

۱۴ کارگاه، ایجاد هتل پنج ستاره، رستوران، مرکز آموزش تراش سنگ‌های قیمتی، کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی، فروشگاه و بازارچه فروش صنایع‌دستی ازجمله مواردی است که در این مجتمع بزرگ در نظر گرفته شده‌است.

اکنون بعد از گذشت سال‌ها از کلنگ‌زنی این پروژه هنوز هیچ تصویر درستی از آینده آن وجود ندارد و اداره کل میراث فرهنگی استان نیز با سکوت از مسئولیت خود در برابر این پروژه چند ده میلیاردی شانه‌خالی می‌کند.

در این‌باره گفتگویی با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشتیم.

محسن معصوم علیزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه اتمام پروژه «پرشین یاقوت» چندین سال است که طول کشیده، اظهار کرد: بر اساس مجوزهایی که از قبل صادر شده اقداماتی در این پروژه انجام شده و کار ادامه پروژه در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه قرار بر این بوده که سرمایه‌گذار خارجی و بخش خصوصی وارد این پروژه شده و اقدامات اجرایی آن به انجام رسد، ادامه داد: بخشی از این پروژه در اختیار سازمان صنعت، معدن تجارت است و به جد بدنبال اتمام این پروژه از سوی سرمایه گذاران هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به اینکه مجوز‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری بسیار تسهیل شده است، برحمایت از سرمایه گذاران گردشگری در استان همدان تأکید کرد.

وی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تمام قد از حوزه سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند تا زیرساخت‌های مناسب گردشگری و اقامتی در استان گسترش یابد، ابراز کرد: با توجه به شرایط پروژه، سرمایه‌گذار و الزامات پروژه ممکن است اقدامات زمان‌بر باشد.

علیزاده با بیان اینکه هیئت‌مدیره پرشین یاقوت به دنبال فعال‌سازی پروژه هستند و در کنار آن‌ها سرمایه‌گذار عراقی هم به آن‌ها اضافه خواهد شد، عنوان کرد: اخذ موافقت اصولی این پروژه یک نوبت صادر و دو دوره نیز تمدید شده است و با توجه به اتمام پروانه موافقت اصولی نیازمند ثبت مجدد در سامانه مربوطه کشوری است که به محض بارگذاری از سوی متولیان پروژه این اداره‌کل سریعا نسبت به صدور مجدد موافقت اصولی اقدام خواهد نمود.

وی خاطرنشان کرد: روند ایجاد سرمایه‌گذاری بر اساس تأکید و حمایت آقای استاندار برای سرمایه گذاران صنعت گردشگری در استان مهیا است.

انتهای خبر/حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=225440

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.