• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
1
قصه‌ای تلخ با پایانی نامعلوم؛

همدان شهری که در ترافیک گیر کرده است

  • کد خبر : 223197
  • 18 شهریور 1403 - 10:06
همدان شهری که در ترافیک گیر کرده است
ترافیک همدان، کابوسی که هر روز تکرار می‌شود و مدارس غیرانتفاعی، تصمیم‌گیری‌های نادرست، زندگی را برای شهروندان سخت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ کارشناسان معتقدند که جانمایی نامناسب مدارس غیر‌دولتی در معابر کم‌عرض و پرترافیک شهر همدان و نیز وجود سرویس مدارس و خودروهای شخصی خانواده‌ها به هنگام جابه‌جایی دانش‌آموزان به مدرسه و بازگرداندن آن‌ها به علت نبود محلی برای پارک خودرو در محدوده برخی مدارس که آن‌ها را مجبور به پارک دوبله می‌کنند از عوامل ایجاد گره‌های کور ترافیکی همزمان با آغاز سال‌تحصیلی است.

مافیای مدارس غیرانتفاعی مانع اصلی حل بحران ترافیک همدان

مسئولان به دنبال راهکاری برای حل این مشکل بودند که مافیای مدارس غیرانتفاعی در همدان عامل عدم رفع است و این مشکل امسال نیز به قوت خود باقی خواهد‌ماند.

با توجه به افزایش ترافیک ناشی از جانمایی نادرست مدارس غیردولتی در سطح شهر همدان با تصمیم‌هایی که در شورای ترافیک طی سال‌های اخیر گرفته‌شد قرار بر این بود که با دو راهکار جلوی ترافیک ناشی از مدارس غیر‌انتفاعی به ویژه از میدان پژوهش تا بعثت و از بعثت تا میدان بیمه و نیز از چهار راه سعیدیه تا استادان گرفته‌شود اما مافیای مدارس غیر‌انتفاعی که عموماً در این مناطق دایر هستند مانع شدند.

مدارس غیر انتفاعی قارچ‌گونه در نقاط پرترافیک تاسیس می‌شوند که راهکار اول در شورای ترافیک این بود که برای تاسیس مدارس غیر‌دولتی باید مجوز و استعلامات ترافیکی از شورای حمل و نقل و ترافیک شهرستان دریافت شود و در این بستر قرار بود به درخواست‌هایی که برای ایجاد مدرسه غیر دولتی در نقاط پرترافیک و مهم بود مجوز داده نشود اما همچنان بیشتر مدارس غیر‌دولتی در معابر شلوغ به ویژه در محدوده پولساز و پول‌خیز میدان پژوهش تا بعثت و به بالا بدون هیچ مشکلی تاسیس می‌شوند و پول بر پول موسسان مدارس غیرانتفاعی افزوده می‌شود و مردم در ترافیک دچار مشکلات روحی و روانی می‌شوند.

مصوبات شورای ترافیک همدان در برابر قدرت مدارس غیرانتفاعی ناتوان

کارشناسان معتقدند یکی دیگر از راهکارهای شورای ترافیک برای کاهش ترافیک آغاز سال‌تحصیلی جابجایی مدارس غیر دولتی از محدوده‌های پرترافیکی چون میدان پژوهش تا میدان بعثت و رو به بالا بوده‌است که قرار بود تعدادی از این مدارس در این محدوده خاص پیش از آغاز سال‌تحصیلی جابجا شوند اما علی رغم برخی اخطارها هیچ مدرسه‌ای تا به این لحظه اقدام به حابجایی نکرده‌است و تنها یک مورد جابجایی داشتیم که آن‌هم به خاطر به توافق نرسیدن موسسان با مالک بوده است که متاسفانه على‌رغم مصوبه شورای ترافیک امسال مدرسه‌ای در محدوده‌های پرترافیک جابجا نشد.

در تأسیس مدارس غیر‌انتفاعی بسیاری از مسئولان آموزش و پرورش و حتی مسئولان ارشد استان از موسسان یا سهامداران مدارس غیرانتفاعی هستند و همانطور که برخوردی با حقوق اندک و بیمه‌نشدن معلمان مدارس غیرانتفاعی نکردند در بخش جابجایی مدارس مستقر در محدوده پرترافیک نیز منفعل بودند.

از دیگر راهکارهایی که در شورای ترافیک استان مصوب شده‌بود متفاوت بودن شیفت مدارس غیر‌انتفاعی با مدارس دولتی است و همچنین اجباری شدن سرویس برای همه دانش‌آموزان با در نظر گرفتن شرایط مالی برخی خانواده‌ها پیشنهاد کارشناسان این حوزه است.

تصویب مطالعات جامع ترافیک شهر همدان در شورای عالی ترافیک کشور

مهدی حیدری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» اظهار کرد: در شهرهای بالای ۵۰۰‌هزار نفر جمعیت الزام قانونی وجود دارد که مطالعات جامع حمل و نقل ترافیک را انجام دهند و افق و دورنمای اقدامات حوزه ترافیکی در این سند مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: این مطالعات، مطالعات گسترده‌ای است از آماربرداری، تجزیه مبدأ و مقصد سفرها، تعداد و ساعت، جنس سفرها و تطبیق آن با اسناد بالا‌دستی مانند طرح جامع شهرسازی و معماری و طرح تفضیلی و در نهایت خروجی این مطالعات نسخه‌هایی برای بهبود سطح ترافیکی و وضعیت آمد و شد آن شهر خواهد بود.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان با بیان اینکه در همدان هم در سال ۹۲ مطالعاتی انجام شده بود که نیاز به بازنگری داشت چرا که این مدت تغییراتی در جنس تقاضای سفرها، کالبد شهر همدان، تغییراتی در مدل جذب سفرها اتفاق افتاده که باید در بازنگری طرح جامع لحاظ می‌شد، ابراز کرد: در ابتدای این دوره تأکید کمیسیون فنی عمرانی بر انجام هر چه سریع‌تر و عالمانه فرایند کارشناسی در مطالعات جامع بود.

وی با بیان اینکه در همدان سلیقه‌هایی وجود داشت یک عده قول سیستم‌های انبوه‌بر خاصی مانند سیستم‌های ریلی را به مردم داده بودند که باید در طرح جامع مورد بررسی قرار می گرفت، گفت: آنچه که خروجی این مطالعات بود را ما می‌توانستیم به مردم قول دهیم.

ترافیک همدان قربانی جانمایی نامناسب مدارس و بی‌توجهی مسئولان

حیدری با اشاره به فرایند طرح جامع با بیان اینکه مطالعات توسط کارفرما که شهرداری است به مشاوران ذی‌صلاح ارجاع داده شد و قرارداد آن منعقد شده‌است، ادامه داد: خروجی مطالعات باید ابتدا در شورای ترافیک استان به تصویب و بعد در شورای عالی ترافیک کشور به تصویب می‌رسید که به لطف خدا در حال حاضر این فرایند طی
شده است و طرح ترافیک جامع ترافیک شهر همدان بازنگری و در شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده و در دست اقدام است.

وی با تأکید بر اینکه در این مطالعات بسیاری از طرح‌ها مانند طرح زوج و فرد و طرح ترافیک و افق نیازمندی‌های ترافیکی این شهر تعیین تکلیف شده و تا سال ۱۴۱۳ معتبر خواهد بود، بیان کرد: در این مطالعات تعداد اتوبوس مورد نیاز خطوط حمل و نقل عمومیکریدور هایپرتقاضا شهر تعداد تاکسی مورد نیاز بررسی شده که نتیجه این مطالعات این است که در خطوط موجود شهر همدان ۱۰۰۰ تاکسی بیش‌تر از نیاز خود در حال فعالیت دارد مگر اینکه خطوط جدیدی تعریف شود.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان مطرح کرد: طبق این مطالعات در حوزه اتوبوسرانی ما ۲۵۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم که در حال حاضر کمتر از نیمی از این مقدار اتوبوس فعال داریم که باید در تأمین اتوبوس مورد نیاز اقدامات جدی داشته‌باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل‌های سبک و هوشمندسازی خرید و بازتعریف خطوط هم مطالعاتی انجام شده که خروجی‌های خوبی به دست آمده که در بودجه نویسی‌های آینده شورا و شهرداری و سیاسیت‌گذاری‌های شورای هماهنگی ترافیک استان مورد توجه قرار بگیرد، تأکید کرد: باید همه تصمیمات بودجه‌نویسی‌ها بر‌اساس همین سند و افق بالادستی اتفاق بیفتد.

مافیای مدارس سد راه توسعه پایدار همدان

حیدری با بیان اینکه این طرح نقاطی را برای غیر هم سطح‌سازی پیشنهاد می‌دهد بسیار قابل اعتنا و کارسازی خواهد بود، افزود، مناطقی که باید پارک ممنوع شود و مناطقی که نیازمند احداث پارکینگ عمومی و پایانه است در طرح جامع مطالعات حمل و نقل مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سیستم انبوه‌بری که به صورت بی‌آر‌تی در واقع اتوبوس‌های تندرو در کوریدور‌های پرتقاضا در این طرح در نظر گرفته شده است، ابراز کرد: امیدواریم که همه اقدامات آینده ترافیکی شهر همدان در دستگاه‌های مختلف از شورای همکار، پلیس راهور، شهرداری، راه و شهرسازی در چارچوب این طرح حرکت کنند.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان با بیان اینکه بازنگری و تصویب طرح جامع ترافیک با بازنگری و تصویب طرح جامع شهرسازی مقارن شده است که اتفاق خوبی بود، عنوان کرد: این طرح هم از مدل سازی ترافیکی مطالعات جامع ترافیک استفاده شد و برخی خروجی‌های طرح جامع ترافیک مانند احداث کمربندی و نیم‌رینگ سوم در طرح جامع شهرسازی جانمایی شد‌.

وی با اشاره به اینکه الحاقات جدید و کوی پرواز هم در مدل‌سازی مطالعات جامع ترافیک لحاظ شده است، ابراز کرد: همین امر باعث شد که در تصویب شورای عالی ترافیک کشور مسیر هموارتری را در پیش روی خودش داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم همه ما بتوانیم به وظایف خود در حوزه ترافیک عمل کنیم و شاهد این باشیم که شهروندان ما کمتر دچار آسیب و نارضایتی باشند.

انتهای خبر/حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=223197

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

هشت + 19 =