• امروز : دوشنبه, ۹ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 30 September - 2024
5
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان:

نقش ماماها در معقوله جمعیت بی‌بدیل است

  • کد خبر : 215631
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
نقش ماماها در معقوله جمعیت بی‌بدیل است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر اینکه امروز در معقوله جمعیت، نقش ماماها بی‌بدیل است، گفت: با اینکه با کاهش جمعیتی مواجه شدیم اما امروز این شیب کمی کُند شده که نقش ماماها را می‌رساند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» صبح امروز محمدمهدی مجذوبی در همایش گرامیداشت روز ماما در دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن تبریک روز ماما، گفت: یاد ۳۰ نفر از همکار ماما را که در سال‌های گذشته و در ایام همه‌گیری کرونا به دیار باقی شتافتند را گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به اینکه به سختی‌های شغل ماما آگاه است، افزود: امروز نقش ماماها بزرگ‌تر شده و در مشاوره دادن قبل از ازدواج، ازدواج و تا زمانی که فرد به سن یائسگی می‌رسد نقش مراقبتی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر اینکه امروز در معقوله جمعیت، نقش ماماها بی‌بدیل است، تصریح کرد: با اینکه با کاهش جمعیتی مواجه شدیم اما امروز این شیب کمی کُند شده که نقش ماماها را می‌رساند.

مجذوبی خاطرنشان: روند کاهشی مرده‌زایی و فعال شدن مراکز درمان ناباروری موضوعاتی است که بازهم نقش پررنگ ماماها را در کنار متخصصین امر نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه موضوع جمعیت در کشور موضوع مهمی است، گفت: در سال ۹۴ آمار زایمان حدودا بالای ۳۲ هزار بوده اما الان به ۲۲ هزار زایمان رسیده و این یعنی خطر کاهش جمعیت جدی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: موضوع تاثیرگذار در کاهش جمعیت، تغییر سبک زندگی است، علی‌رغم اینکه برخی‌ها علت کاهش جمعیت را به سمت خاصی می‌برند اما علت اصلی همین تغییر سبک زندگی بوده و علوم پزشکی و دستگاه‌ها نقش مهمی در حوزه جوانی جمعیت دارند.

مجذوبی با تأکید بر اینکه در موضع جوانی جمعیت باید نقش دستگاه‌ها در شهرستان‌ها به درستی مشخص شود، افزود: مثلا مشخص شود که میراث فرهنگی و ورزش جوانان و سایر سازمان‌ها چه وظایف و نقشی در این حوزه دارند.

وی با بیان اینکه باید در جامعه تبیین شود که کاهش جمعیت در کشور و نظام بین‌المللی چه تأثیراتی دارد، گفت: ما فقط به تشویق فرزندآوری می‌پردازیم اما به تبیین آن توجه نشده و اگر تبیین انجام شود موفقیت بیشتری خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: بحث جریان‌سازی در جوانی جمعیت اثربخش است و هر چقدر کار فرهنگی کنیم اما به جریان‌سازی منجر نشود موفقیت کسب نخواهیم کرد.

مجذوبی با بیان اینکه مشکلات پیرامون رسته مامایی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: یک مشکل در سطح ملی وجود دارد و آن این است که ماماها را تربیت می‌کنیم اما برای آن‌ها سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی درستی نداریم.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان حدود ۳۰۰ نفر ماما بیکار وجود دارد، گفت: باید بتوانیم فرصت شغلی مناسبی برای این افراد ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: موضوع پزشک خانواده در ۲ شهرستان استان را آغاز کردیم و باید در هفت شهرستان دیگر نیز آغاز شود، یکی از رسته‌های شغلی که در این حوزه نقش اساسی دارد مامایی است.

مجذوبی با بیان اینکه نقش مامایی انکار ناپذیر بوده و گاهی مواقع مورد بی‌مهری قرار گرفته است، افزود: به دلیل اینکه در برخی مواقع کمبود نیروها داریم در برخی مراکز شاهدیم ماماها کار تزریقات و یا ارایه دارو را انجام می‌دهند و همین تنوع خدمات رسالت اصلی را کمرنگ می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۵۴ درصد زایمان‌ها به صورت سزارین بوده است، گفت: علی‌رغم اقداماتی که انجام شده اما هنوز آمار زایمان سزارین نسبت به زایمان طبیعی بیشتر است و این موضوع نیاز به کارهای فرهنگی و جریان‌سازی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: وقتی مرگ مادر بارداری رخ می‌دهد در کمیته مرگ مادر همه علت‌ها بررسی می‌شود و در اینجا باید گفت که عمده علت‌ها مربوط به مراقبت در دوران بارداری نیست و این نشان می‌دهد مراقبت‌ ماماها از مادران به درستی انجام می‌شود.

مجذوبی با اشاره به حوزه آموزشی در رسته مامایی گفت: در حوزه آموزشی ورود کردیم و جلساتی در سطح دانشگاه با همکاران دانشکده برگزار شد، در این حوزه گله زیاد بود و همکاران ماما نسبت به مبحث مهارت‌آموزی و کسب مهارت انتقاداتی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: موضوعی که باید به آن بپردازیم کسب مهارت در حد عالی در حوزه دانشجویان مامایی است و اگر نیاز به دوره‌های کسب مهارت هست باز هم باید این دوره‌ها برگزار شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان عنوان کرد: هرکجا بتوانیم به نفع پرسنل، کارکنان و کارمندان دانشگاه عمل می‌کنیم.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=215631
  • دیدگاه‌ها برای نقش ماماها در معقوله جمعیت بی‌بدیل است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.