• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
3
بحران خاک و گاز سفالگران را تهدید می‌کند؛

مشکلات سفالگران و آینده نامعلوم یک میراث جهانی

  • کد خبر : 223291
  • 20 شهریور 1403 - 8:07
مشکلات سفالگران و آینده نامعلوم یک میراث جهانی
لالجین به عنوان شهر جهانی سفال یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین همدان است که بیش از یک هزار و ۲۰۰ کارگاه سفالگری در آن به فعالیت می‌پردازند و بخش زیادی از محصولات سفال کشور را تولید می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ در حالی جشنواره پاسداشت هشتمین سالروز جهانی شدن لالجین برگزار می‌شود که همچنان سفالگران با مشکلاتی همچون نداشتن خاک، مشکلات بیمه‌ای و گازرسانی مواجه هستند.

خاک یک مسأله جدی برای شهر لالجین است و برای سفال با کیفیت نیازمند خاک مرغوب هستند در صورتی که در بسیاری از مواقع از خاک کشاورزی که با ماسه ترکیب شده استفاده می‌کنند که سست است و خاک با کیفیت را اجازه نمی‌دهند استفاده کنند که باید قبل از پاییز خاک رُسی که برداشت می‌کنند و به سفالگران ارائه می‌شود در جایی دپو شود.

طلای سرخ لالجین در گرو خاک است

وقتی خاک رُس مورد استفاده سفالگر تمام شود در بازار هم تاثیر خودش را می‌گذارد.

از دیگر مشکلات سفالگران تامین سوخت و گازرسانی است که وقتی سفالگران برای دریافت گاز به شهرداری مراجعه می‌کنند شهرداری اعلام می‌کند طبق قانون باید عقب‌تشینی کنید در صورتی که ۸۰ درصد کارگاه‌های لالجین مسکونی با سند عادی هستند و سال ۱۴۰۰ تصمیماتی گرفته شده به کاربری‌های مسکونی انشعاب گاز فشار قوی و یا گاز صنعتی داده نشود.

مشکل دیگر سفالگران شهر جهانی لالجین مشکل بیمه است که با گران بودن حق بیمه در تنگنا هستند.

محمدهادی احمدی معاون معادن صمت استان با بیان اینکه از سال ۹۷ پیگیر صدور مجوز شرکت تعاونی بودیم، گفت: با موافقت وزارتخانه مجوز صادر شده اما مستلزم این است که بتوانیم تغییر کاربری را از امور اراضی بگیریم که تاکنون اداره کل جهاد کشاورزی نتوانسته تعیین تکلیف کند.

محمدرضا خلج معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه فضایی شناسایی شده که خاک مرغوبی دارد و در حال حاضر به صورت غیرقانونی برداشت می‌شود که برای تولید آجرهای سفالی استفاده می‌شود، گفت: اگر خاک را ما از لالجین حذف کنیم که لالجین برای بقا چیزی برای گفتن نخواهد داشت.

آتش بی‌مهری بر جان صنایع دستی ایران

وی با بیان اینکه مجوز موقت برداشت خاک هم صادر نشده است، گفت: جلسات مختلفی با معاون امور‌اقتصادی، مدیرکل اقتصادی داشتیم که هنوز بعد از گذشت ۶ ماه هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به اینکه ماده ۴۱ و ۴۲ هنرمندان صنایع‌ساز در ازای پرداخت اظهارنامه معاف هستند در صورتی که برای همه هنرمندان قبوض مالیاتی ارسال می‌شود، عنوان کرد: برخی دستگاه‌ها مانند تأمین اجتماعی خود را در جایگاه کارشناسان صنایع دستی قرار می‌دهند که باید کارشناسی شود و دستگاه متولی باید راستی آزمایی کند که آیا کارگاه صنایع دستی است یا نه؟

موسوی شهردار لالجین و دبیر شهر جهانی سفال با بیان اینکه در قوانین کشور برای لالجین جایگاه اجرایی پیش‌بینی نشده‌ است، مطرح کرد: مسئولین وضعیت شهر لالجین را باید با توجه به شرایط خاصی که دارد در اولویت قرار دهند و با ضرب‌الاجل تصمیمات گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» حال سوال این است که آیا بعد از گذشت ۸ سال از ثبت ملی و ثبت جهانی و صرف میلیاردها تومان هزینه برای آن عایده‌ای برای مردم استان داشته یا نه!

انتظار می‌رود مسئولین استان این روزها نیم‌نگاهی به حال و روز هنرمندان و تولید کنندگان لالجینی بیاندازند در راستای تحقق شعار حمایت از تولید قدم بردارند و با رفع موانع راه را برای هنرمندان و تولید کنندگان لالجینی هموار کنند.

انتهای خبر/حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=223291

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

15 + پنج =