• امروز : سه شنبه, ۱۰ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 1 October - 2024
1
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

سگ‌های ولگرد، بلای جان کودکان و حیات وحش

  • کد خبر : 217845
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۷:۱۵
سگ‌های ولگرد، بلای جان کودکان و حیات وحش
چند سالیست که با پدیده ناهمگون و بعضاً نامبارکی در طبیعت مواجه شده‌ایم که هرازچندگاهی صدایش از گوشه‌ کنار کشور به گوش رسیده که این اخبار غم‌انگیز، اسباب ناراحتی و نگرانی خانواده‌ها را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ چند سالیست که با پدیده ناهمگون و بعضاً نامبارکی در طبیعت مواجه شده‌ایم که هراز چندگاهی صدایش از گوشه‌ای از کشور به گوش رسیده که این اخبار غم‌انگیز، اسباب ناراحتی و نگرانی خانواده‌ها را فراهم می‌کند.

سگ در طبیعت، یک حیوان مانند دیگر حیوانات است و بصورت طبیعی تعداد هر نوع از حیوانات نباید از یک تعداد و حسابی کمتر و یا بیشتر باشد چرا که دستکاری در این امر، در چرخه طبیعت، دیگر حیوانات و موجودات وحشی، باعث خلل و نقصان جدی می‌شود.
مثلاً اگر تعداد خرگوش‌ها کمتر از حد طبیعی خود شود بسیاری از حیوانات شکارچی و درنده گرسنه می‌‌مانند و برعکس اگر تعداد حیوانات شکارچی در طبیعت زیاد شود قطعاً تعداد حیوانات گیاه‌خوار بسیار کم می‌شود و ممکن است نسل بعضی از آنها حتی منقرض شود.

متاسفانه در زمانه‌ای که در کشورمان با فاجعه‌ای بنام کاهش جمعیت و سقوط در چاله جمعیتی مواجه هستیم و بسیاری از خانواده‌ها، کاهش درآمد و هزینه‌های سنگین فرزندآوری را عامل کاهش جمعیت و رفع مسؤلیت از خود می‌دانند ، شاهد پدیده‌ای عجیب و غریب هستیم که ظاهری بسیار خوب ولی باطنی بشدت زشت، ناراحت کننده و به عبارتی دخالت در چرخه طبیعی سگ‌های وحشی و ولگرد دارد هستیم.

در زمانه‌ای که بسیاری از خانواده‌ها قدرت خرید گوشت را ندارند، در فضای مجازی شاهد آن هستیم عده از مرفهین بی‌درد گوشت تازه گوسفندی را طی مراسمی خاص و مجلل به صحرا‌ها، حاشیه شهرها و روستاها برده به سگ‌های ولگرد می‌دهند و این دخالت در چرخه زندگی این حیوان وحشی باعث شده که جمعیت سگ‌های ولگرد بشدت در کشور زیاده شده است.

از آنجا که سگ‌ها بصورت گله‌ای زندگی می‌کنند، نه تنها حیوانات گیاه‌خوار از دست گله‌های پرتعداد سگ‌های ولگرد در امان نبوده، بلکه دیگر درندگان مانند روباه‌ها و حتی گرگ‌ها هم دیگر از دست این گله‌ها در امان نیستند.

اما این فاجعه به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه در سال، چند کودک نگون بخت هم طعمه این گله‌های پرتعداد سگ‌های ولگرد شده و عاملان اصلی این فاجعه بی‌توجه به این اتفاقات ناگوار همچنان به ترحم‌های بیجای خود ادامه می‌دهند!

معلوم نیست کدام خانواده قرار است داغ‌دار عاقبت تلخ کودک مظلوم خود شود،

مهم‌تر از هر چیزی، در این موارد خیلی وقت‌ها معظلات موجود فضای مجازی، علی‌الخصوص اینستاگرام، متهم ردیف اول است که دائما بستری برای خودنمایی افرادی کوته فکر و کم‌مایه شده است.

در خصوص مرگ هولناک کودکی ۹ ساله در روستای ده‌دلیان همدان توسط سگ‌های ولگرد با چندین ارگان تماس گرفته شد و اکثر این مسئولان مهم‌ترین دلیل زیاد شدن این حیوانات ولگرد را دلسوزی بی‌جا و بی‌مورد شهروندان دانسته و عنوان کردند: دادن غذا به این حیوانات چرخه طبیعت را تغییر داده و باعث زیاد شدن تعداد این سگ‌ها در حاشیه شهرها و روستاها شده است که این امر، جان شهروندان را تهدید می‌کند.

افزایش مزرعه پرورش سگ در سطح شهر

روح الله وجدی هویدا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر افزایش مزرعه پرورش سگ در سطح شهر، اظهار کرد: باید با کسی که بصورت غیرقانونی در مکانی مشغول پرورش سگ باشد، برخورد شود.

وی افزود: بخش عمده‌ای از موضوعاتی که در این زمینه با آن، مواجه هستیم این است که خود مردم در تشدید و زیاد شدن زاد و ولد این حیوانات شریک هستند که این موضوع، مشکلات عدیده‌ای را در شهر ایجاد می‌کند.

خطر تغییر سبک زندگی‌ها

رئیس مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری همدان ادامه داد: زمانیکه شهرداری برای جمع‌آوری این حیوانات کاری می‌کند در فضای رسانه‌ای برعلیه شهرداری مطالبی گفته می‌شود که چرا شهرداری بدنبال حذف این موجود است!

وجدی هویدا با بیان اینکه اکنون مشکل اصلی در این زمینه ازدیاد زنجیره غذایی و رسیدگی به این حیوانات است، عنوان کرد: رسیدگی به این حیوانات، به هم ریختگی طبیعت را به همراه داشته و همچنین نگهداری از سگ مشکلاتی را در چرخه طبیعت و زندگی ایجاد خواهد کرد.

وی یادآور شد: رسیدگی بیش از اندازه به این حیوانات، انگیزه آنان را در زندگی در شهر بیشتر کرده و باعث افزایش زاد و ولد آنها خواهد شد. که در جایی آنها به بچه‌ها و حتی بزرگترها نیز حمله می‌کنند و زندگی را برای انسانها سخت می‌کنند.

رئیس مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری همدان با بیان اینکه بهتر است در این مورد با مردم شفاف صحبت کنیم، افزود: ما الان در این حوزه سبک زندگی دچار مشکل شده‌ایم و به نوعی با دخالت در این امر، به حیوانات نیز خیانت می کنیم.

وجدی هویدا با اشاره به نگهداری سگهای فانتزی، گفت: هزینه‌هایی گزافی که برای نگهداری این حیوانات صرف می‌شود، به غیر از حمله کردن سگها، متاسفانه ما شاهد تغییر محسوس سبک زندگی‌ها هستیم که این موضوع بسیار خطرناک است.

دخالت‌های بی‌جای برخی از افراد در چرخه طبیعت

مسلم مخفی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ اظهار کرد: متاسفانه زیاد شد سگهای ولگرد، معلول دخالت‌های بی‌جای برخی از انسان‌ها در چرخه طبیعت است.

وی افزود: متاسفانه بعضی‌ از افراد با احساس مسئولیت‌هایی مانند رسیدگی به این حیوانات و غذا دادن به آنها، باعث برهم خوردن چرخه طبیعت و زیاد شدن مسئله زاد و ولد این حیوانات می‌شوند که محصول آن ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای دیگر شهروندان است.

فرماندار همدان اضافه کرد: با زیاد شدن تعداد سگها ما شاهد هجوم آنها به اطراف شهرها و روستاها هستیم که متاسفانه نتیجه آن اتفاق افتادن حوادثی است که غیرقابل جبران است.

بی‌تفاوتی برخی از افراد از قربانی شدن کودکان توسط این حیوانات

مخفی با بیان اینکه بدتر از آن ما شاهد این هستیم که اگر یک نهاد و مسئولی در این قضیه ورود می‌کند توسط برخی افراد مورد مواخذه قرار گرفته، عنوان کرد: جای تعجب است که این افراد حیوان دوست، زمانی که شاهد آسیب دیدن انسانها توسط این حیوانات می‌شوند، کاملاً سکوت کرده و حرفی برای گفتن ندارند.

شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مسئول هستند

وی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در این حوزه مسئولیت دارند و باید این مسئله کنترل شود، بیان کرد: در این حوزه قوانینی وجود دارد که باید اجرا شود.

فرماندار همدان تاکید کرد: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید در این مقوله به سرعت و با جدیت ورود کرده و اگر شهرداری، دهیاری و یا هر نهاد مسئول دیگری در امر جمع آوری و کنترل این حیوانات تعلل کند، در برابر پیگیری قضایی باید پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ جان باختن کودکی در روستای ده‌دلیان همدان اولین گزارش از مرگ دلخراش کودکان معصوم به دست سگ‌های ولگرد نبوده و با توجه به روند افزایشی جمعیت سگ‌های ولگرد، آخرین آن هم نخواهد بود.

جمعیت سگ‌های ولگرد به واسطه کم‌کاری ارگان‌های مسئول در جمع‌آوری آن‌ها و همچنین غذارسانی افراد به اصطلاح حامی حیوانات در حال افزایش است و این سگ‌ها که تهدید بالقوه حیات وحش کشور محسوب می‌شوند، جان خیلی از شهروندان را نیز به ویژه در مناطق روستایی و حاشیه شهرها تهدید می‌کنند و بهتر از قبل از آنکه شاهد مرگ عزیز دیگری باشیم، مسئولان مربوطه کاری بکنند.

انتهای خبر/ سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=217845
  • دیدگاه‌ها برای سگ‌های ولگرد، بلای جان کودکان و حیات وحش بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.