• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4
«عصر همدان» گزارش مي‌دهد؛

علل و عوامل اعتیاد نوجوانان و جوانان

  • کد خبر : 216485
  • 27 اردیبهشت 1403 - 6:54
علل و عوامل اعتیاد نوجوانان و جوانان
فهرستی از مواد اعتیاد آور در حوزه مواد مخدر صنعتی شیشه، کراک، هروئین، کوکائین، الكل، كافئين، حشيش، ال اس دی و نیکوتین از جمله مواردی است که اعتیاد آور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ غالباً در تظاهرات اعتیاد، فرد دچار سرخوشی موقت، رخوت و بی‌حالی، سستی و خستگی می‌شود و همین خستگی و افسردگی و بی‌مسئولیتی موجبات بی‌توجهی به بنیان محکم خانواده، پرخاشگری و بی‌برنامگی و همچنین تغییر در خلق و خوی فرد خواهد داشت.

نگرش سنتی و کلاسیک به اعتیاد یکی از موضوعاتی هستش که باید به آن پرداخت.

نیاز فرد معتاد به مصرف مواد مخدر پس از اعتیاد، روز به روز بیشتر می‌شود و مصرف کنندگان مواد مخدر چه در قالب سنتی و چه در قالب صنعتی قادر به قطع این مواد نخواهند بود و یا قطع مصرف مواد دشوارتر خواهد شد و ادامه مصرفین چرخه اعتیاد را از یک فرد سالم به یک فرد بیمار تبدیل خواهد کرد و احتمال ترک آن هم بسیار سخت‌تر خواهد بود.

در خصوص علل و عوامل اعتیاد نوجوانان و جوانان خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان به گفتگو پرداخت.

حسین عسگری با اشاره به اینکه خانواده‌ها باید علل و عوامل اعتیاد در نوجوانان و جوانان را بدانند و اقداماتی در این زمینه داشته باشند گفت: یکی از عوامل اعتیاد قشر جوانان به مواد صنعتی الگو از همسالان و دوستان است.

وی ابراز کرد: از عوامل دیگر می‌توان به خود درمانی نسبت به افسردگی، دنبال هیجان بودن، اثبات استقلال و طغیان در مقابل والدین دانست.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان افزود: به هر میزان که خانواده‌ها بین خودشان اختلاف داشته باشند به همان میزان احتمال درگیر شدن اعضای خانواده و جوانان و نوجوانان همان خانواده به مواد مخدر بیشتر خواهد شد.

عسگری ادامه داد: وسوسه دوستان، عدم آشنایی دقیق نوجوانان از عواقب اعتیاد، کسب لذت کنجکاوی و مشکلات افت تحصیلی و فقدان شغل مناسب ومشکلات جسمانی از جمله علل و عوامل اعتیاد به مواد مخدر است.

وی اذعان داشت: عدم توجه خانواده‌ها به فرزندان، اختلاف فی مابین والدین و تنش‌ها و نزاع‌های خانوادگی که محیط زندگی پرآشوبی جهت نوجوان ایجاد می‌کند و احساس امنیت نوجوان و جوانان در خانواده متزلزل می‌سازد و حس انزوا طلبی و افسردگی در نوجوان و جوان تشدید می‌کند همین عوامل یکی از دلایل گرایش جوانان و اعضای خانواده به اعتیاد هست.

علائم اعتیاد در نوجوانان و جوانان

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با تاکید بر اینکه خانواده‌ها از علائم اعتیاد در نوجوانان و جوانان کمتر مطلع هستند، افزود: نداشتند تغییر در ظاهر، کم اشتهایی، افزایش اشتها، تنبلی، خواب آلودگی مدام و کمبود انرژی، بی‌توجهی به ظاهر، عدم علاقه به انتخاب لباس، افت تحصیلی، مخفی کاری و افسردگی از عواملی است که متاسفانه خانواده‌ها کمتر به آن توجه می‌کنند.

عسگری با توصیه‌ای به والدین و خانواده‌ها در پیشگیری از اعتیاد اعضای خانواده اظهار کرد: اگر خانواده مصرف سیگار فرزند خود را پذیرفت قطعاً برای اعتیاد و مواد خطرناک‌تر از سیگار باید آماده بشود و همچنان که اگر فرزندانشان درخصوص مواد مخدر علی‌الخصوص روانگردان‌ها اطلاعاتی بخواهد و خانواده‌ها جواب مناسب و اطلاعات کافی نداشته باشند قطعا دوستان این فرد پاسخ‌های غلط به او خواهند داد.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان گفت: لذا توصیه می‌کنم والدین قطعاً مراقبت نمایند که فرزندانشان از عزت نفس بالایی برخوردار باشد و ضمن تبیین و تشریح عواقب سوء مصرف مواد مخدر در پیشگیری از اعتیاد جوان‌های خودکمک کنند و فضای مناسب جهت رشد تعالی فرزندان خود در خانواده ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد باعث اختلاف زن و شوهر می‌شود، گفت: یکی از علت‌های اصلی طلاق، اعتیاد است.

عسگری با اشاره به گرایش مواد مخدر دختر‌ها گفت: گرایش دختران به مصرف سیگار در جامعه یک زنگ خطر است.

وی ادامه داد: گزارش‌هایی که در قالب مدیران مدارس و اشخاص عادی داده می‌شود، آمار خوبی نیست و واقعاً نگران کننده است.

بیشتر جوان‌ها قلیان را به عنوان تفریح و سرگرمی می‌دانند چه بسا که قلیان خود موجب گرایش اصلی به مواد مخدر است.

تشخیص اعتیاد در مواد مخدر سنتی که ما شاهدش هستیم، تغییر در فیزیک فرد ایجاد شده ولی در مواد مخدر صنعتی این کمتر ایجاد می‌شود.

و امروز با تشویقاتی که در شبکه‌های مجازی اتفاق می‌افتد مثلا اینکه می‌توان با مصرف فلان مواد مخدر شب بیدار ماند و خوب درس خواند و جوانان از قرص‌هایی که تشویق می‌شود، استفاده کنند این موارد باعث شده تشخیص نوع اعتیاد در نوجوانان و جوانان خیلی از حیث ظاهر برای والدین دشوار شود، هرچند بد خلقی، عصبانیت بیش از معمول از دلایل علائم مصرف این مواد هستند.

مشکلاتی که در مدرسه یا محل کار، غیبت‌های مکرر یک دانش آموز یا یک دانشجو از محل تحصیل، مسائل مربوط به جسمانی فرد، کمبود انرژی و انگیزه و کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، قرمزی چشم و بی توجهی به ظاهر و تغییر در خلق وخو و رفتار، تلاش مبالغه‌آمیز جهت جلوگیری از اعضای خانواده به مسائل مخفی کاری و مسائل مالی از دیگر عوامل مصرف مواد مواد هستند.

والدین باید با افزایش آگاهی و اطلاعات به نوجوانان و جوانان، افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان، ایجاد مسئولیت‌پذیری در جوانان و داشتن رابطه صمیمی جوانان و نوجوانان با اعضای خانواده و دقت در انتخاب دوستانی که نوجوانان و جوانان انتخاب می‌کنند باعث پیشگیری از اعتیاد آن‌ها شوند.

انتهای خبر/ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=216485
  • دیدگاه‌ها برای علل و عوامل اعتیاد نوجوانان و جوانان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.