• امروز : یکشنبه, ۸ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
3

علاقمندم که زندگی و خاطره شهدای زن بهار را گردآوری کنم

  • کد خبر : 96416
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
علاقمندم که زندگی و خاطره شهدای زن بهار را گردآوری کنم

با خبر شدیم یکی از زنان بسیجی با همکاری کمیته زن و دفاع مقدس در حال جمع آوری و گردآوری کتاب های خاطرات و زندگی نامه شهدای زن می باشد و به زودی یکی از کتاب ها به مرحله چاپ خواهد رسید. به گزارش عصر همدان، گفتگویی با سیما یونسی دبیر بازنشسته آموزش و پروش […]

با خبر شدیم یکی از زنان بسیجی با همکاری کمیته زن و دفاع مقدس در حال جمع آوری و گردآوری کتاب های خاطرات و زندگی نامه شهدای زن می باشد و به زودی یکی از کتاب ها به مرحله چاپ خواهد رسید.

به گزارش عصر همدان، گفتگویی با سیما یونسی دبیر بازنشسته آموزش و پروش در مورد کتاب در آستانه چاپش داشتیم که در زیر می خوانید؛

عصر همدان: چه حسی دارید که برای شهدا قلم می زنید؟

خوشحالم که در خدمت شهدا هستم، همه می دانیم که ریشه این انقلاب با ایثار خون شهدا و فداکاری مردم و اطاعت از رهبری امام خمینی و امام خامنه ای محکم شده است.

عصر همدان: آغاز فعالیتتان در عرصه فرهنگی چگونه بود؟

در دوران انقلاب، و دوران دفاع مقدس ، فعالیت های فرهنگی داشتم و در مدرسه عضو انجمن اسلامی و مسئول تدارکات بسیج بودم و بعدا عضو حزب جمهوری اسلامی در زمان شهید دکتر بهشتی بودم.

آموزش های نظامی و تیراندازی را همراه خواهرم در بسیج گذراندم و در زمان جنگ تحمیلی با بافتن پوشاک گرم ، دلجویی از خانواده شهدا، مراسم و همایش ها در خدمت مردم بودم .

بعد از اخذ مدرک دیپلم در آموزش و پرورش استخدام شدم، همواره در بسیج فرهنگیان فعالیت داشتم، ده سال سابقه تدریس در مقطع ابتدایی و ۱۶ سال سابقه مدیریت دبستان را دارم.

در طی سال های مدیریت در رشته مدیریت آموزشگاهی ادامه تحصیل دادم، بعداز بازنشستگی از کلاس های فنی و حرفه ای در رشته های سرمه دوزی ، نقره کوبی و بافت تابلو فرش بهره بردم.

در سال ۹۲ به درخواست مسئول بسیج جامعه زنان ، مسئولیت پایگاه حضرت رباب سلام الله علیها را پذیرفتم و در عرصه های مختلف مجازی ، شورای حوزه و پایگاه، سرگروه و مربی در بسیج خواهران شهرستان بهار ایفای نقش کردم.

هم اکنون با همکاری کمیته زن و دفاع مقدس شروع به جمع آوری خاطرات شهدا و رزمندگان زن شهرستان کرده ام.

عصر همدان: درباره عنوان کتاب و شخصیت اصلی کتاب حاضر”شهیده وارسته” توضیح بدهید؟

شهیده صفیه وارسته جزء شش زن شهیده در شهرستان بهار است که توفیق پیدا کردم به پیشنهاد خانم کتابی فرمانده محترم حوزه فاطمه الزهرا سلام الله علیها شهرستان بهار و مسئول کمیته زن و دفاع مقدس ، برای جمع آوری خاطرات و زندگی نامه وی اقدام نمایم.

شهیده اهل روستای رباط زعفرانیه بودا که همراه فرزندانش در تاریخ نوزدهم اسفند هزار و سیصد و شصت و شش در بمباران مناطق مسکونی به شهادت رسیدند و یک دختر جانباز به نام فاطمه کاویانی مشهور که اکنون هم مصیبت همان زمان را با خود یدک می کشد، از او به یادگار مانده و مهدی چهار ساله اش شهید می شود.

ضمنا ایشان زمان شهادت و بمباران چهار ماهه باردار بوده ودر ۲۴ سالگی به شهادت می رسد. شخصیت اصلی کتاب شهیده صفیه و مهدی هست.

عصر همدان: چه عاملی سبب نوشتن این کتاب شد؟ آیا پیش از این تجربه نوشتن داستان را داشته اید؟

زنده نگه داشتن یاد شهدا به فرموده رهبر عزیزمان را ادای تکلیف می دانم.
کتاب “خاکریز مجنون ” زندگی نامه دو فرمانده شهید مهدی فریدونی معروف به ربانی شهید شاخص سال ۹۹ و حاج محمد رحیمی.

عصر همدان: از چه سالی فعالیت خود را در عرصه نویسندگی آغاز کردید؟

در سال ۹۵ به پیشنهاد قسمت فرهنگی سپاه ناحیه بهار شروع به نوشتن کردم.

عصر همدان: همیشه بین عنوان و درونمایه ارتباط خاصی وجود دارد. چرا این عنوان را برای کتاب انتخاب کردید؟

بله ارتباط وجود دارد . نام کتاب ابتدا “صفیه مادر پهلو شکسته بود ” که با مشورت تغییر کرد ، عنوان “ماهی ها زنده اند تا شهادت دهند” انتخاب شد.

علت آن علاقه مهدی به ماهی هایش و زنده ماندن ماهی های مهدی بعد از شهادت او و مادرش بود.

عصر همدان: چقدر از عنصر گفتگو در گردآوری کتاب استفاده کردید؟

صد در صد این کتاب با مصاحبه و گفتگوی مستقیم و تماس های تلفنی انجام گرفته است.

عصر همدان: آیا نزدیکان و دوستان شهیدان با شما همکاری میکردند؟

بله خانواده، دوستان و به ویژه خانم فاطمه شجاعی مسئول پایگاه روستا از بستگان نزدیک شهیده بود که نهایت همکاری را در ارتباط گرفتن با خانواده شهید را با ما داشت.

عصر همدان: چه کسانی در این راه به شما کمک کردند؟

فرمانده حوزه خانم کتابی که مسئول کمیته زن و دفاع مقدس را بر عهده دارد در زمینه پیشنهاد ثبت و هماهنگی و ایاب و ذهاب کمک شایانی داشتند.

عصر همدان: آیا کتابهای قبلی به مرحله ی چاپ رسیده؟

بله چاپ شده اند ، در سال ۹۷ در دو مرحله با حضور آقای حاج بابایی و همکاری دکتر موسوی در دانشگاه علوم پزشکی و باردوم در حسینیه مسجد النبی با سخنرانی سردار طلایی و خانواده شهدا رونمایی شد.

ضمنا یاد آوری می کنم ابتدا بنده کتاب را جمع بندی کردم و در زمینه چاپ و انتشار آن از آقای سید حسین حسینی که تز نویسندگان مقاومت می باشند کمک گرفتم که ایشان هم چون خاطراتی اضافه کردند، کار مشترک انجام شد.

کتاب خاکریز مجنون دو بار چاپ شد یک بار دفتر حفظ آثار برای راهیان نور منتشر کرد و چون از نظر ما نحوه چاپ آن زیاد مطلوب نبود بار دوم شخصی چاپ شد.

عصر همدان: آیا برای مجوز و چاپ کسب به شما کمک میکند؟

بله دفتر حفظ آثار دفاع مقدس استان همدان . در کتاب قبلی هم جناب سرهنگ خلیل افشاری حمایت مالی کردند.

عصر همدان: کتابی در دست نوشتن دارید؟

کتاب زندگی شهیده کبری گنجی به درخواست بنده، که با همکاری دخترم مریم مهدوی در دست تکمیل است.

خدا توفیق بدهد و خانواده شهیده همکاری کنند گردآوری خاطرات و زندگی نامه شهید سیده فاطمه موسوی را در اسرع وقت شروع می کنیم.

ما کتاب شهیده صفیه را با رویکرد سبک زندگی سالم و اسلامی و ایرانی نوشتیم که ان شاءالله جوانان هم الگوی برادری کنند.

ضمنا همسرم آقای مهدوی در تمام مسیر همراه و کمک من بوده اند که لازم است از ایشان قدردانی نمایم و اگر جوانان توانایی دارند قدمی برای ثبت خاطرات و نکات اخلاقی شهدا برادرند.

عصر همدان: چه حرفی برای جوانان در رابطه با شهدا و ادامه دادن راه شهدا دارید؟

ان شاءالله که خداوند به جوانان ما توفیق همکاری در راه زنده نگه داشتن شهدا عنایت فرماید و مطمئن باشید هرکس قدمی برای انقلاب و شهدا و امام شهدا برادرد خداوند اجرش را خواهد داد.

عصر همدان: ان شاءالله که خداوند به جوانان ما توفیق همکاری در راه زنده نگه داشتن شهدا عنایت فرماید . و مطمئن باشید هرکس قدمی برای انقلاب و شهدا و امام شهدا برادرد خداوند اجرش را خواهد داد.

انتهای پیام/ک

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=96416
  • دیدگاه‌ها برای علاقمندم که زندگی و خاطره شهدای زن بهار را گردآوری کنم بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.