به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» مسئله حجاب در کشورمان همواره مورد هجمه دشمنان بوده تا جامعه ایرانی خصوصا بانوان را از آن دور کنند و با تغییر فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی به اهداف مد نظر خود برسند.
اینکه دشمن در کنار اقداماتش به دنبال تخریب دین و مذهب ایرانیها است موضوعی کاملا طبیعی است چراکه اساساً کار دشمن همین است اما باید دید مسئولان و خانوادههای ایرانی برای تقابل با این اقدامات دشمنان، چه کردند؟
شاید در گذشته سیاستی که مسئولان مربوطه برای تقابل با دشمنان در خصوص حجابزدایی آنها در نظر داشتند جوابگو بود اما در سالهای اخیر با تغییرات فرهنگی که در بستر فضای مجازی توسط دشمنان صورت گرفت موجب شد تا دیگر با قوانین قبلی نتوانیم وضعیت عفاف و حجاب را حتی در حد یک قانون در کشور اجرا کنیم به همین دلیل طرح نور که یکی از بخشهای این طرح به حجاب و عفاف مربوط است اجرایی شد.
با اجرا شدن این طرح تا حدودی شاهد جمع شدن بساط قبحشکنی عدهای که مشخص شد از خارج مرزها دستور میگیرند جمع شد اما باید دید آیا این طرح برای داشتن جامعهای که همه آنها قوانین حجاب و عفاف را رعایت میکنند و آن را با منطق و قلب خود میپذیرند کافیست؟
تحقق اهداف فرهنگی با سیاستگذاری صحیح
زهرا اسدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه سیاستگذاری فرهنگی نوعی برنامهریزی کلان است که اهداف مد نظر را توسط دولت و دولتمردان در سطح کلان عملیاتی میکند، گفت: اگر بخواهیم به چشمانداز نظام برسیم باید سیاستگذاری فرهنگی در کشور اعمال شود.
کارشناس سیاستگذاری فرهنگی با اشاره با تاکید بر اینکه سیاستگذاری فرهنگی باید به درستی چینش شود، افزود: در این صورت به چشم اندازی میرسیم که شامل خط مشی اهداف سیاست و قوانین است.
وی با اشاره به اینکه مثلاً سیاستگذاری در حوزه عفاف و حجاب معقولهای است که مربوط به تمام زنان مربوط میشود، تصریح کرد: حال ممکن است فردی بنا به شرایط مختلف در فطرت خود دستخوش تغییراتی شود و نگاهش به این موضوع عوض شود اما باید بدانیم عفت، ذات همه زنان مسلمان و مسیحی است و باعث آرامش فرد جامعه و استحکام خانواده میشود.
اسدی با بیان اینکه اگر حجاب از دوران کودکی به افراد آموزش داده نشود در بزرگسالی فرد، به سختی میتوان این موضوع را برایش تبیین کرد، گفت: خانواده در کنار مسئولین سیاستگذار و کادر آموزش و پرورش موظف به تبیین حجاب و عفاف از کودکی هستند.
حجاب استایلها، پدیده هجوم فضای مجازی در جامعه
وی خاطرنشان کرد: در عصر رسانه قرار داریم و همین موضوع در مسائل مختلف مثل حجاب و عفاف تأثیراتی گذاشتند، یکی از پدیدههای فضای مجازی حجاب استایلها هستند و چون نتوانستیم فلسفه حجاب را به خوبی جا بیاندازیم شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.
کارشناس سیاستگذاری فرهنگی با اشاره به اینکه فلسفه اصلی حجاب این است که حجاب برای برگرداندن نگاه طرف مقابل است نه جذب نگاه طرف مقابل، افزود: از آنجایی که نتوانستیم فلسفه حجاب را به خوبی برای نسلها توضیح دهیم حالا شاهد حجاب استایلهایی هستیم که در کنار پوشش خود، زینتهایی دارند که جلوهگری میکنند و معنی حجاب را تغییر دادند.
اسدی با تأکید براینکه رسانهها باور مردم را تغییر میدهند، تصریح کرد: از آنجایی که رسانه در دست کسانی است که با دین و فرهنگ ما مخالف است در نتیجه این تغییرات به سمت فرهنگ غالب غربی که در دنیا وجود دارد میرود.
وی ادامه داد: فرهنگ غرب به سمت برهنگی، همجنسگرایی و فروپاشی نظام خانواده است و اگر این موضوع را جدی نگیریم آینده خطرناکی پیشرو خواهیم داشت.
کارشناس سیاستگذاری فرهنگی با بیان اینکه در حاشیه مسابقات المپیک پاریس تصاویر ۱۲۰ سال پیش خانم ها در المپیک منتشر شد، گفت: جالب بود که خانمها دارای پوششهایی مثل دامن بلند و حتی کلاه بودند و فرقی نداشت که مربوط به کدام کشور هستند بلکه همه زنان دارای پوشش بودند.
اسدی با اشاره به اینکه در فضای مجازی که این تصاویر منتشر شد عکسالعملها نیز متفاوت بود، عنوان کرد: همین تصاویر نشان میدهد در سالهای قبل برهنگی حتی در سایر کشورها هم نبوده و عفت زنانگی کاملا لحاظ میشده اما با تغییر فرهنگها توسط غرب، همه دنیا به سمت برهنگی حرکت کردند.
لزوم بررسی ابعاد حجاب برای سیاستگذاری در این حوزه
وی با تأکید بر اینکه ما نمیتوانیم فرهنگ جامعه خود را نادیده بگیریم، افزود: باید برای جلوگیری از حرکت به سمت فرهنگ غربی برنامهریزی داشته باشیم و درکنار برنامهها، مسئله عفاف و حجاب را درست تبیین کنیم.
کارشناس سیاستگذاری فرهنگی با بیان اینکه تأثیر رسانهها در دختران و بانوان آنقدر زیاد بوده که وقتی مسئله حجاب مطرح میشود، میگویند در قرآن سخنی از حجاب نشده است، گفت: این قدرت رسانه است که همه واقعیتها را انکار میکند و باعث شده برخی از بانوان ما آیات قرآن کریم در خصوص حجاب را انکار کنند.
اسدی با اشاره به اینکه باید در سیاستگذاری فرهنگی ابعاد مسئله را به خوبی بشناسیم، تصریح کرد: باید جوانب موضوع بررسی شود و برای سنین مختلف برنامههایی در نظر بگیریم تا تأثیرگذار باشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مثلا وقتی برای حجاب و عفاف قرار است برنامهریزی کنیم باید اقوام، مذاهب، روستایی و شهری بودن جامعه هدف مد نظر باشد تا سیاستگذاری فرهنگی در این حوزه به درستی انجام شود.
ضرورت سیاستگذاری صحیح برای پذیرش عقلانی حجاب
بهنظر میرسد که در مسئله عفاف و حجاب، اصلیترین اقدام سیاستگذاری صحیح در حوزه فرهنگی است؛ قوانینی در حوزه حجاب و عفاف وجود داشته که جامعه موظف به اجرای آنها بوده اما در سالهای اخیر این قوانین در سایه نفوذ فرهنگ غربی مؤثر نبوده است.
وجود قوانین در این حوزه ضروری است اما بهترین راه، تبیین و نشان دادن مفهوم حجاب و عفاف به جامعه بوده و حتی باید زودتر از اینها سازمانها و ارگانهای مربوطه اقداماتی در این راستا انجام میدادند اما متأسفانه اقدامات آنها ثمربخش نبوده است.
حالا باید فرصتها را غنیمت شمرد و از کانونهای اصلی تربیتی یعنی خانواده و مدارس آغاز کنیم تا زیباییها و مفهوم حقیقی حجاب و عفاف را به نسل جدید و آیندهسازان آموزش دهیم، البته از قدرت رسانه نیز نباید غافل شد چراکه برنامهسازان و صاحبان رسانه در تبیین مسئله حجاب سهم بسیار بزرگی دارند.
نشان دادن زنان موفقی که در سایه حجاب به جایگاه های بزرگی رسیدند و حجاب هیچگاه مانع پیشرفت آنها نشد میتواند یکی از اقدامات مؤثر باشد.
پذیرش عقلانی و قلبی حجاب برای جامعهای که حفظ فرهنگها در آن اهمیت دارد امری ضروری است و امیدواریم که سیاستگذاران فرهنگی کشور هنگام تدوین برنامهها در این خصوص به این نکته مهم توجه داشته باشند.
انتهای پیام/ سع