• امروز : سه شنبه, ۱۰ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 1 October - 2024
4
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

ضرورت توجه به زیباسازی شهری برای جذب گردشگر

  • کد خبر : 217944
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴
ضرورت توجه به زیباسازی شهری برای جذب گردشگر
معرفی همدان از طریق ساخت المان و توجه به زیبایی بصری در افزایش گردشگر تأثیر دارد و در این راستا اقداماتی شده اما واقعیت آن است که اقدامات صورت گرفت در حد استانی که پایتخت تاریخ و تمدن ایران اسلامی است، نیست و طی سال‌های اخیر شاهد اصل پایستگی المان در شهر بودیم!

به گزارش خبرنگار گردشگری پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» اگر نیم نگاهی به نحوه جذب گردشگر در سایر استان‌ها و حتی کشورها داشته باشیم شاهد آن هستیم که توجه به ساخت المان‌های شهری، نمادهای تاریخی، فرهنگی و مذهبی و در مجموع زیباسازی شهری یکی از راه‌های جذب گردشگر در آن منطقه است.

این مسئله در استان همدان مورد مغفول قرار گرفته و تقریبا با وجود جاذبه‌های تاریخی بسیار ارزشمند و حتی مشاهیر و مفاخر زیادی که در همدان داریم اما نماد و المانی از آن‌ها در میادین شهر خصوصا ورودی‌های شهر نمی‌بینیم.

یکی از راه‌های معرفی همدان از نظر گردشگری، ساخت و نصب المان‌های دائمی و جذاب تاریخی در شهر است تا با نشر تصاویر آن‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها به معرفی همدان کمک کند.

البته درکنار ساخت المان‌های تاریخی و هویتی می‌توان از المان‌های مدرن و خلاقانه نیز در مبلمان شهری استفاده کرد.

همدان کارنامه مناسبی در جذب گردشگر از طریق المان شهری ندارد

یک فعال گردشگری در گفتگو با خبرنگار «عصر همدان» با بیان اینکه مشکلات گردشگری در استان ریشه دارد، گفت: یکی از مشکلات اصلی این است که همدان در مسیر گردشگری داخلی و اولویت اول کشور نیست.

بهنام نادری با اشاره به اینکه همدان با وجود آثار ارزشمند، فقط در ایام عصر نوروز و تعطیلات تابستان گردشگر دارد، افزود: در غرب کشور کرمانشاه و کردستان پررنگ شدند و در مسیر گردشگران خارجی هم قرار گرفتند اما همدان هنوز در این مسیر قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: باید در فصول مختلف سال مثل زمستان و پاییز، رویداد‌های گردشگری برگزار شود تا گردشگر به همدان بیاید اما متأسفانه برنامه‌ریزی مشخصی برای این مسئله نداریم.

این فعال گردشگری با بیان اینکه گردشگران خارجی پس از ورود به ایران، تهران، اصفهان، فارس و شیراز را در اولویت گردشگری خود قرار می‌دهند، عنوان کرد: نهایتا همدان را در مسیر گردشگری خود قرار می‌دهند و تنها پس از بازدید از آرامگاه بوعلی سینا از همدان خارج و به سمت کرمانشاه می‌روند.

نادری با تأکید بر اینکه ثبت جهانی هگمتانه در حضور گردشگران خارجی در همدان تاثیر بسیار زیادی دارد، گفت: کرمانشاه بخاطر ثبت جهانی بیستون است که می‌تواند گردشگران خارجی را جذب کند.

وی با اشاره به اینکه در فضای جستجوی یوتیوب و اینستاگرام محتوای هشتک همدان را با هشتک یزد، تهران، فارس مقایسه کنید، افزود: محتواها بایکدیگر بسیار متفاوت است و ما از همدان واقعی هیچ صحبتی نداریم.

این فعال گردشگری ادامه داد: نبود زیباسازی یکی از مشکلات دیگر در حوزه گردشگری همدان است، هر گردشگری قبل از ورود به شهر اولین چیز یکه می‌بیند ورودی شهر است در حالی که ورودی‌های شهر ما خالی از المان‌های تاریخی، مذهبی و مشاهیر است.

نادری با بیان اینکه اخیرا المان جدیدی از سمت مریانج در مسیر تردد زائران کربلا ساخته شده است، عنوان کرد: این کار خوب است اما درحالی که سالانه حدود سه ونیم میلیون نفر از همدان برای سفر به کربلا عبور می‌کنند کافی نیست.

وی خاطرنشان کرد: استفاده ما از ظرفیت زائران کربلا صفر است و باید در مسیر بازگشت زائران فروشگاه صنایع دستی داشته باشیم.

این فعال گردشگری با تأکید بر اینکه شهرداری همدان هیچ برنامه‌ای برای زیباسازی شهری در ورودی‌های شهر ندارد، گفت: تنها جاذبه بصری ورودی شهر جاذبه طبیعی کوه الوند است.

نادری با اشاره به اینکه در ساخت المان‌های داخل شهر طی چند سال گذشته شاهد آلمان فاخری جز تندیس باباطاهر که چندروز گذشته رونمایی شد نبودیم، افزود: رونمایی از این تندیس قرار بود به خوبی رسانه‌ای شود که با شهادت رئیس جمهور همراه شد و برنامه‌ها لغو شدند.

وی ادامه داد: المانی که در ایام عید نوروز در میدان مرکزی شهر نصب شد کپی شده از هنرمند مشهور فرانسوی بود و به جز آن نیز المان فاخری در شهر شاهد نبودیم.

بدنه شهرداری، خالی از نیروهای متخصص

این فعال گردشگری با بیان اینکه زیباسازی شهر به شهرداری برمی‌گردد اما بدنه شهرداری همدان خالی از نیروهای متخصص است، تصریح کرد: شهرداری نیازمند افرادی است که با فکر و ایده برای زیباسازی شهر تلاش کنند.

نادری با اشاره به اینکه باید مطالبه‌گری در این حوزه توسط فعالان فرهنگی و خبرنگاران انجام شود، گفت: رسانه‌های باید به این مسئله اهمیت دهند اما چنین چیزی وجود ندارد.
وی در پایان با بیان اینکه به نظر می‌رسد شهرداری همدان و شهردار به دنبال این هستند تا المان شخصیت‌های مهم را در شهر نصب کنند، افزود: یکی از جاذبه‌های تبلیغات بصری وجود المان‌های فاخر هستند و همدان در این حوزه کارنامه مناسبی ندارد.

به دنبال حفظ هویت خود هستیم

در ادامه رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری همدان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه یکی از وظایف سیما و منظر شهرداری، هویت‌سازی در شهر است، گفت: عناصر هویتی شهرها مخصوصا همدان تقریبا از بین رفته است.

حسین خانجانی با اشاره به اینکه هیچ خانه‌ای در همدان نیست که مربوط به دوهزار سال پیش باشد، افزود: از گذشته به این مسائل فکر نشده تا ساز و کاری باشد به عناصر هویتی شهر فکر کند.

وی ادامه داد: عناصری که در تپه مخروبه هگمتانه وجود دارد دارای دیوارهایی است که بازسازی شده و آنطور که باید گردشگر در آن فضای تارخی برقرار نمی‌گیرد اما وقتی وارد تخت جمشید می‌شویم تمام عناصر هویتی خود را می‌بینیم.‌

رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری همدان با بیان اینکه درست است در تخت جمشید سردیس‌ها تخریب شدند اما تاریخ و هویت را می‌شود در آن‌جا لمس کرد، گفت: این موضوع در همدان نیست و ما مجبوریم هویت قبلی خود را زنده کنیم.

خانجانی با اشاره به اینکه امروز به عنوان دوره‌ای از تاریخ باید هویتی از خود به جای بگذاریم و کم و کاستی گذشتگان را برطرف کنیم، تصریح کرد: اقداماتی انجام شده و ساخت هرساله دو یا سه المان در دستور کار است.

وی خاطرنشان کرد: در چندسال اخیر المان کوه نورد در میدان گنج‌نامه، المان پرستار با توجه به شرایط کرونایی در بلوار شهید فهمیده و المان شهید در بلوار آیت‌الله موسوی نصب شد تا این هویت سازی فعلی انجام شود.

رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری همدان با بیان اینکه برای زنده ماندن هویت گذشته خود سردیس مفاخر و مشاهیر ک ۲۳ نفر هستند در آرامگاه بوعلی سینا و پارک مشاهیر نصب شد، افزود: نماد ریتون در میدان هگمتانه و ظرف‌های آتشدان‌های روغنی در میدان اکباتان کار شد.

خانجانی با تاکید براینکه امسال نیز المان فاخر باباطاهر در میدان باباطاهر نصب شد، عنوان کرد: مجموع این اقدامات می‌تواند هویت قبلی شهر را حفظ کند.

وی از ساخت المان ستون‌های کاخ آناهیتا در سال جاری خبر داد و گفت: اقدامات مقدماتی توسط هنرمند این کار انجام شده تا بتوانیم امسال به رونمایی برسیم.

رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری همدان ادامه داد: ساخت تندیس و المان فاخر عین القضات همدانی نیز در دستور کار هست.

خانجانی با اشاره به اینکه برنامه ای برای حفظ هویت خانم دباغ در دستور کار است، عنوان کرد: فعلا در مرحله جانمایی هستیم و با مشخص شدن آن کار ساخت نیز انجام می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا عملکرد شهرداری در خصوص زیباسازی شهری طی چندسال گذشته ضعیف بوده است، گفت: توسعه تا سمت و سویش مشخص شود نیازمند زمان است، شهرداری‌ها در قالب مدیریت شهری مستقل هستند و متأسفانه از تجربیات بقیه استفاده نمی‌کنند و همین موجب می‌شود تا قالب سمت توسعه مشخص شود زمان برای عملی شدن اقدامات طولانی شود.

گردشگر را با زیباسازی شهر، جذب همدان کنیم

با توجه به سخنان رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری همدان و ارائه عملکرد شاید بررسی کاغذ، اقدامات پررنگ باشند اما واقعیت آن است که اقدامات صورت گرفت در حد استانی که پایتخت تاریخ و تمدن ایران اسلامی است، نیست!

در همدان نام و المان میادین هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و مشکل اصلی جانمایی المان‌ها است، مثلا در میدان امام خمینی(ره) نمادی از این شخصیت ارزشمند که غرور و هویت خود را مدیون او هستیم دیده نمی‌شود.

جدای از المان‌های دائمی، در اعیادی مثل نوروز نیز المان‌های جذابی خصوصا در ورودی‌های شهر نمی‌بینیم و یا تعدادی المان دیده می‌شود که بسیار قدیمی هستند و فقط از نقطه‌‌ای به نقطه‌ای دیگر در شهر منتقل می‌شوند و ظاهراً اصل پایستگی المان در شهر را شاهد هستیم!

بدون شک معرفی همدان از طریق نمادها و زیبایی بصری در فضای مجازی در افزایش گردشگر تأثیر دارد و اقدامات صورت گرفته طی چندماه اخیر روزنه امیدی شده تا کمی به این سمت و سو پیش رویم اما مسئولان مربوطه باید بدانند که این اقدامات در مقایسه با اقدامات سایر شهرها اصلا قابل قیاس نیستند.

همدان دارای یک هزار و ۸۵۰ اثر تاریخی و گردشگری است و بدون شک می‌تواند در تمام فصول سال گردشگر پذیر باشد، کمی همت و خلاقیت از سوی مسئولان مربوطه می‌تواند فضای گردشگری همدان را متحول کند.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=217944
  • دیدگاه‌ها برای ضرورت توجه به زیباسازی شهری برای جذب گردشگر بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.