• امروز : یکشنبه, ۸ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
2

صنعتی که در حسرت توجه مسئولین پیرتر می شود

  • کد خبر : 8532
  • ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۸:۱۵
صنعتی که در حسرت توجه مسئولین پیرتر می شود

از دیر باز صنعت فرش اولین صنعت کشور بوده و همواره علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان کشور، یکی از محصولات صادراتی کشور نیز محسوب می شد که مردم سایر ملت ها برای خرید آن استقبال می کردند.   به گزارش عصر همدان، وقتی سخن از هنر ایرانیان میشود ذهن اکثر افراد به سمت قالی […]

از دیر باز صنعت فرش اولین صنعت کشور بوده و همواره علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان کشور، یکی از محصولات صادراتی کشور نیز محسوب می شد که مردم سایر ملت ها برای خرید آن استقبال می کردند.

 

به گزارش عصر همدان، وقتی سخن از هنر ایرانیان میشود ذهن اکثر افراد به سمت قالی و فرش های دستبافت میرود که در جهان نیز زبانزد سایر ملت ها بوده و طی سال ها، از صادرات فرش های ما به کشورهایشان استقبال میکردند.

بافت فرش در کشور ما اولین صنعت محسوب میشود و تاریخ شناسان نیز با شواهد به دست آمده اولین فرشی که در، دره پازیریک پیدا کردند را متعلق به دوران مادها و پارت ها و مردم ایران دانستند و نام قالی را قالی پازیریک به ثبت رساندند.

همه میدانیم که طی سال ها صادرات فرش باعث میشد تا چرخ اقتصاد کشور بچرخد و افراد زیادی با فراگرفتن این هنر، وارد چرخه اشتغال میشدند اما با پررنگ تر شدن ارزش نفت، صادرات فرش جای خود را به نفت داد و دیگر خبری از حمایت های مسئولین از تولیدکنندگان زحمت کش قالی بافی نمی شود.

همین موضوع باعث شد تا به سراغ چندنفر از تولید کنندگان فرش دستباف برویم و صحبت هایشان در مورد مشکلات این حوزه را بدانیم که اکثر آن ها از عدم حمایت مسئولین گلایه مند بودند.

در ادامه گفتگو با دونفر از  تولید کنندگان را خواهید خواند.

فرش دستباف وزیر میخواهد

محمد اسدی، یکی از تولید کنندگان فرش دستباف کشور، در گفتگو با خبرنگار عصر همدان،  با بیان اینکه از سن ۱۵ سالگی وارد کسب و کار بافندگی فرش شد گفت: از همان ابتدا مشکلات زیادی در این حوزه  می دیدم و مسئولین توجه زیادی به تولید کنندگان فرش نمیکردند در صورتی که فرش دستباف اولین صادرات کشور ایران است.

وی، با اشاره بر اینکه اکثر تولید کنندگان مشکلات بیمه دارند و حتی باید به دارایی هزینه پرداخت کنند افزود: فرش بر اساس قانون معاف از پرداخت دارایی است اما هرساله از ما میخواند مبالغی را به دارایی پرداخت کنیم و این درحالی است که فردی همچون من که ۵۰۰ کارگاه دارم باید ماهانه به تعداد زیادی از افراد که وارد کسب و کار کردم حقوق نیز بدهم.

این تولید کننده فرش دستباف، با تاکید بر اینکه دولت هیچ خدمتی به تولید کنندگان فرش دستباف نمی کند، تصریح کرد: به نظر من فرش باید همچون نفت وزیر داشته باشد، صادرات اول کشور ایران فرش بوده و سایر کشورها فرش ایرانی را بسیار با ارزش میدانند اما این صنعت در کشور مورد حمایت دولتمردان قرار نگرفته است.

وی، با بیان اینکه تا زمانی که صنعت فرش وزیر نداشته باشد یک صنعتِ بی سرپرست است گفت: اگر مسئولین فکری به حال صنعت فرش کنند قطعا اقتصاد کشور بهتر میچرخد و جوانان زیادی پا در این عرصه میگذارند و به اشتغال جوانان کمک میشود.

اسدی، در پاسخ به اینکه تا کنون باعث اشتغال چند نفر شده است افزود: تاکنون بیش از هزار نفر را توانستم وارد کسب و کار کنم و طی این سال ها  در کنار آموزش قالی بافی، کارگاه هم تاسیس و در اکثر استان ها از جمله کرج و تهران قالی دارم.

مسئولین فکری به حال صادرات فرش کنند

این تولید کننده فرش، با اشاره بر اینکه امروزه کشورهای چین و افغانستان و پاکستان جای فرش ایرانی را در بازارهای خارجی پر کردند تصریح کرد: مسئولین باید فکری به حال صادرات فرش بکنند تا کشور های دیگر مخصوصا چین نتوانند اقتصاد کشور مارا فلج کنند.

وی با بیان اینکه مردم کشور استقبال نسبتا خوبی از فرش دستباف می کنند یاد آورشد: مردم قدر زحمتی که برای بافت فرش کشیده میشود را میدانند و از جوانان میخواهم به سمت این هنر بیایند.

فرش مشکل ندارد، اقتصاد مریض است

در ادامه آقای دلیری، یکی از تولید کنندگان فرش دستباف با رنگ های گیاهی، در گفتگو باخبر نگار عصر همدان گفت: من از سن هفت سالگی وارد این کار شدم و پدر و پدر بزرگم هردو همین شغل را داشتند.

دلیری، با بیان اینکه همه ی فرش ها از مرحله اول توسط کارگاه خودشان تولید میشود افزود: ما نخ های ابریشم، رنگ های گیاهی و نقشه ی فرش عشایر و ایلیاتی را خودمان تهییه میکنیم ولی متاسفانه در پایان کار سود خاصی نمیکنیم و صرفا در این مسیر به این فکر میکنیم تا حرکتی  اشته باشیم و این هنر را ادامه بدهیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا از نظر فروش فرش ها در بازار و در نمایشگاه فرش همدان سود داشتند یا خیر گفت: در بازار فروش ها چنگی به دل نمیزند و در نمایشگاه نیز فروش نداشتیم و مردم بیشتر از فرش هایی استقبال میکنند که رنگ های شیمایی دارند نه گیاهی.

این تولید کننده فرش دستباف، با تاکید بر اینکه اصیل ترین نقشه های ایران، عشایری بودند، تصریح کرد: مشکل امروز ما اقتصاد مریض است وگرنه فرش مشکلی ندارد، در کشور ما فرش اصیل تر از نفت است اما مسئولین فقط به نفت بها میدند.

دلیری، با اشاره به اینکه در گذشته صادرات فرش به آلمان، ایتالیا و آفریقای جنوبی داشتند افزود: دوسال است بخاطر شرایط کشور و مشکلاتی که در معاملات بانکی وجود دارد، فرشی صادر نکردیم و این باعث تاسف است.

وی در پایان با بیان اینکه تا کنون ۱۲۰ نفر را وارد کسب و کار کرده است گفت: در حال حاضرتولیدی فعال ما در شیراز و بختیار است و دائم در حال تولید هستیم.

 

کم شدن وابستگی به صادرات نفتی با کمک قالی

در پایان اینطور که معلوم است، دولت ها طی چندسال اخیر فقط شعار ایجاد اشتغال را دادند و حتی از افرادی که خودشان اقدام به ایجاد اشتغال برای خود و سایر مردم کشور داشتند هم حمایتی نکردند.

با وجود شرایط کنونی کشور، شاید اگر وابستگی را به نفت و صادرات نفت کمتر کنیم و بیشتر به صنعت های اصیل کشور که اشتغال بسیاری را فراهم کرده توجه کنیم به نفع همه باشد.

مردم سایر ملت ها برای فرش های اصیل کشور ما سرو دست میشکنند در حالی که مسئولین کشور، حتی بیمه کردن بافندگان قالی را هم که ابتدایی ترین نوع حمایت است سخت میدانند و هرساله تعداد اندکی را در لیست بیمه قرار میدهند و این قدر نشناسی اصلاً زیبنده نمی باشد.

اگر مسئولین به همین روند ادامه دهند همانطور که امروزه اکثر بازارهای خارجی را قالی های چینی گرفتند، در آینده ای نه چندان دور قالی های چینی تمام بازار های خارجی را برای خود میکنند و اصلاً بعید نیست درکل جهان قالی اصیل را برای کشور چین بدانند!

زینب سعیدی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=8532
  • دیدگاه‌ها برای صنعتی که در حسرت توجه مسئولین پیرتر می شود بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.