• امروز : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
3
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

سرزمین تاک‌ستان‌های زرخیز نیازمند کارخانه فرآوری

  • کد خبر : 222043
  • 29 مرداد 1403 - 13:03
سرزمین تاک‌ستان‌های زرخیز نیازمند کارخانه فرآوری
انگور یکی از محصولات تولیدی اصلی در ملایر است، که باعث شده در کشور دارای جایگاه ویژه‌ای باشد اما خلأ وجود کارخانه‌های فرآوری به وضوح در این شهرستان حس می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ از دیرباز تاکنون نام ملایر با انگور عجین شده است و هرگاه نام این شهر برده می‌شود محال است از خوشه‌های شیرین و مشتقات آن نام برده نشود.

کیفیت و ویژگی خاص انگور ملایر باعث ثبت جهانی آن در سازمان فائو شد و انگور دره جوزان ملایر امروز جهانی شده است و جهانشهر ملایر امروز دارای دو نشان منبت و انگور جهانی است.

در کنار کیفیت بالای انگور ملایر اما نکته قابل توجه عدم بهره‌برداری از ارزش افزوده این محصول با کیفیت است و عمده محصول تولیدی انگور ملایر به صورت کشمش درآمده و در کارخانه‌های سبزه پا‌ک‌کنی بسته‌بندی و صادرات می‌شود.

از انگور فرآورده‌های فراوانی از جمله شیره، باسلق، انواع کشمش، آبغوره و سرکه به دست می‌آید که در کنار کنسانتره و آبمیوه می‌تواند ارزش افزوده ای فراوان برای باغداران ملایری داشته باشد اما این محصولات عمدتا به صورت سنتی تهیه شده و خلأ وجود کارخانه فرآوری به وضوح حس می‌شود.

باغداران ملایری عمدتا محصول انگور را با استفاده کربنات پتاسیم و روغن سبزه و یا دود گوگرد خشک می‌کنند و به فروش می‌رسانند که این روش دارای معایبی که در بازارهای جهانی باعث پایین آمدن قیمت و کیفیت این محصول شده است.

* پیش‌بینی برداشت ۳۰۴ هزار تن انگور در ملایر

مدیر جهاد کشاورزی ملایر در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به آخرین وضعیت انگور در ملایر تصریح کرد: تولید انگور در ملایر در کشور دارای جایگاه ویژه‌ای است و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۳۰۴ تن انگور از باغات ملایر برداشت شود.

علیرضا زنگنه بیان کرد: ۱۳ هزار هکتار اراضی شهرستان ملایر زیر کشت انگور است و که بیش از ۷۰ درصد آن به کشمش تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به انواع مشتقات تولیدی انگور تصریح کرد: از ۳۰۴ هزار تن انگور تولیدی ملایر ۴.۵ تن به آبغوره و ۱۲.۵ درصد صرف تولید سرکه، باسلق و شیره می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به مشکلات پیش آمده در سال گذشته برای انگور ملایر تصریح کرد: سرمازدگی بهاره خسارت فراوانی در سال ۱۴۰۲ زد و باعث کاهش فراوان تولید انگور در ملایر شد.

* اقدامات در راستای صنایع تبدیلی انگور در ملایر کافی نبوده است

وی با بیان اینکه امسال شرایط برداشت انگور بسیار مناسب است، تأکید کرد: نیاز به صنایع تبدیلی انگور از نیازهای مهم این محصول تولیدی است.

زنگنه عنوان کرد: در راستای صنایع تبدیلی تاکنون اقداماتی انجام شده است اما کافی نبوده است که از جمله آن احداث پالایشگاه انگور است که در حال تکمیل است.

وی افزود: این پالایشگاه از صفر تا صد تمامی مشتقات انگور را روغن دانه انگور، کنسانتره و آبمیوه بهره‌برداری می‌کند.


مدیر جهادکشاورزی ملایر با بیان اینکه تولید برخی از مشتقات انگور به صورت سنتی در حال اجرا است، تصریح کرد: باسلق و شیره عمده محصولی است که به صورت سنتی تهیه و به عنوان سوغات شهرستان عرضه می‌شود.

*توجه به صنایع تبدیلی باعث ایجاد ارزش افزوده برای کشاورزان می‌شود

وی عنوان کرد: اگر بتوان آبمیوه، کنسانتره، دلستر و سایر مشتقات دیگر انگور را به صورت صنعتی تهیه کرد ارزش افزوده فراوانی را برای کشاورزان و شهرستان ایجاد می‌کند.

زنگنه بیان کرد: امروزه بیشتر انگور ملایر به صورت کشمش و یا سبزه تولید شده و صادرات می‌شود که برای تهیه آن کشاورزان و باغداران باید از روغن سبزه و کربنات پتاسیم استفاده کنند که خود آن برای کشاورزان هزینه‌بر است.

وی گفت: سرمایه‌گذاران برای کارخانه‌های فرآورده‌های انگور پیگیری‌هایی انجام داده‌اند شده‌اند که حمایت از آنان باعث پیشرفت شهرستان می‌شود.

*جای خالی صنایع تبدیلی انگور در ملایر حس می‌شود

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به لزوم توجه به صنایع تبدیلی انگور در ملایر عنوان کرد: جای خالی این صنعت به وضوح در شهرستان حس می‌شود.

احمد آریایی‌نژاد بیان کرد: یکی از اهداف اصلی در شهرستان جلوگیری از خام فروشی در محصولات مختلف صنعتی، معدنی و کشاورزی است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: برای فرآوری محصولات انگور نیاز به کارگاه‌ها و کارخانه‌های مختلف در شهرستان است و باید از سرمایه‌گذاران اصلح حمایت شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه توجه به عدم خام‌فروشی و گردشگری اهدافی است که باید در شهرستان دنبال شود، تأکید کرد: برگزاری جشنواره‌های برداشت محصولات می‌تواند در رونق گردشگری کشاورزی و معرفی هر چه بیشتر انگور ملایر مؤثر باشد.

وی گفت: انگور از محصولات برجسته ملایر است اما نباید فقط دیدگاهمان به یک محصول باشد که یک سرمازدگی همچون سال گذشته تمام زحمات کشاورزان و باغداران را از بین ببرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ بی‌شک جایگاه انگور ملایر بر مشی پوشیده نیست و این محصول جایگاه ویژه‌ای در وضعیت درآمدی شهرستان دارد و بسیاری از کشاورزان ملایری به این محصول وابسته هستند.

توجه به فرآوری این محصول در کنار استفاده از علم روز برای تولید و برداشت محصول همچون تولید ارقام مقاوم به سرما می‌تواند نقشی مؤثر در جایگاه انگور داشته باشد.

انگور ملایر سرمایه بزرگی است که حفظ آن باید از اولویت‌های شهرستان باشد چرا که معیشت بسیاری از روستائیان ملایر به این محصول وابسته است.

محمد گل محمدی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=222043
  • دیدگاه‌ها برای سرزمین تاک‌ستان‌های زرخیز نیازمند کارخانه فرآوری بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.