مهدی حیدری، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، به تشریح وضعیت ترافیکی بلوار شهید رجایی و تقاطع شهید مدرس پرداخت و اظهار کرد: یکی از بارزترین وظایف مدیریتهای شهری در سراسر کشور، تسهیل تردد و بهبود فضای آمدوشد در شهرهاست.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از تصمیمات مربوط به ساماندهی ترافیکی در سطوح بالاتر از مدیریت شهری اتخاذ میشود، افزود: به عنوان مثال، تصمیم نهایی در خصوص احداث روگذر یا زیرگذر در تقاطع شهید مدرس، بر عهده شورای هماهنگی ترافیک استان است و مدیریت شهری صرفاً نقش پشتیبان و اجراکننده را ایفا میکند.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر وجود مشکلات ترافیکی محسوس در بلوار شهید رجایی و تقاطع شهید مدرس، به ویژه در ساعات اوج ترافیک، گفت: شهروندان و مسافرانی که قصد عزیمت به نقاط گردشگری گنجنامه و عباسآباد را دارند، با معضل ترافیک در این محور مواجه هستند. ساکنان شهرک الوند، کوی ولیعصر نیز به طور روزانه این ترافیک را تجربه میکنند.
وی با اشاره به تصاویر هوایی این منطقه، ابراز کرد: تشکیل صف خودروها از ورودی خیابان عقیل تا خروجی کوی منوچهری، به وضوح در تصاویر هوایی قابل مشاهده است؛ این امر ناشی از خروج خودروها از کوی منوچهری و ورود ناگهانی آنها به بلوار شهید رجایی است که ظرفیت عبوردهی این بلوار را کاهش میدهد.
حیدری در خصوص راهکارهای پیشنهادی برای حل این مشکل، تأکید کرد: تصمیم نهایی در خصوص ساماندهی و غیرهمسطحسازی این تقاطع، بر عهده شورای هماهنگی ترافیک استان است، اما تهیه طرحها و مطالعات لازم توسط مدیریت شهری انجام میشود.
وی با اشاره به مطالعات جامع حملونقل شهر همدان که به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسیده است، افزود: در این مطالعات، تقاطع شهید مدرس به عنوان اولویت اول غیرهمسطحسازی معرفی شده است.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان همچنین به مطالعات یک شرکت مهندسین مشاور دیگر اشاره کرد که بر ساماندهی بلوار شهید رجایی و تقاطع شهید مدرس تأکید کرده است.
وی با تأکید بر لزوم ساماندهی خروجی کوی منوچهری و کاهش زاویه تند آن با بلوار شهید رجایی، مطرح کرد: پیشنهاداتی در این زمینه به شورای هماهنگی ترافیک استان ارائه شده است، اما متأسفانه در سالهای اخیر، با مخالفت این شورا مواجه شدهایم.
حیدری همچنین به اختصاص بودجه ۹۰ میلیاردی برای تعریض بلوار شهید رجایی در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: به دلیل مشکلات مربوط به تملک املاک مجاور، این بودجه محقق نشد چرا که با آن بودجه فقط انگشتسمار ملک را میشد تملک کرد و بودجه کمی بود.
وی در خصوص اقدامات در دست اجرا، گفت: در حال حاضر، طرح تعریض بلوار شهید رجایی با عقبنشینی بخشی از رفوژ میانی، به تصویب استانداری رسیده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است که لازمه آن این است که درختان جابهجا شوند.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح و همچنین ساماندهی خروجی خیابان عقیل، بخشی از مشکلات ترافیکی این محور برطرف شود و تأکید کرد: پس از حل مشکلات ترافیکی بلوار شهید رجایی، باید اقدامات لازم برای ساماندهی تقاطع شهید مدرس نیز انجام شود.
وی با بیان اینکه کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان از دو سال گذشته، موضوع تقاطع شهید مدرس را به عنوان یکی از دغدغههای اصلی خود مورد بررسی قرار داده است، ادامه داد: در این راستا، بیش از ده جلسه با حضور اساتید، مشاوران، مدیران شهرداری و دستگاههای خدماترسان برگزار شده و ابعاد مختلف این پروژه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.
حیدری با اشاره به اینکه در جلسات گذشته شورت، گزینه زیرگذر به عنوان بهترین گزینه از نظر کارشناسان و اعضای کمیسیون مطرح شد، بیان کرد: این گزینه، علاوه بر مزایای بصری و امکان توسعه آتی، از نظر کارشناسان فنی نیز مناسبتر تشخیص داده شد؛ با این حال، بررسیهای دقیقتر و مطالعات میدانی نشان داد که وجود تأسیسات شهری متعدد و پیچیده در محل پروژه، اجرای زیرگذر را با چالشهای جدی مواجه میکند.
وی با بیان اینکه شرکت مشاور پس از انجام مطالعات و بررسیهای لازم، اعلام کرد که در صورت عدم همکاری کامل دستگاههای خدماترسان، اجرای زیرگذر امکانپذیر نخواهد بود، افزود: این موضوع به دلیل وجود لولههای اصلی آب، برق، گاز و سایر تأسیسات زیربنایی در محل پروژه است که جابهجایی آنها نیازمند هماهنگی و همکاری کامل دستگاههای مربوطه است.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه از سوی دیگر، هزینههای اجرای زیرگذر نیز بسیار بالا است، تصریح کرد: برآوردها نشان میدهد که جابهجایی تأسیسات شهری توسط دستگاههای خدماترسان، حدود ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت، این در حالی است که هزینه اجرای روگذر نیز ۱۲۰ میلیارد تومان برآورد شده است، علاوه بر این، اجرای زیرگذر به دلیل نیاز به حفاریهای عمیق و شمعکوبی، زمان بیشتری نسبت به روگذر نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه با توجه به محدودیتهای موجود و عدم همکاری دستگاههای خدماترسان، مدیریت شهری تصمیم گرفت گزینه روگذر را به عنوان جایگزین زیرگذر در نظر بگیرد، تصریح کرد: این تصمیم با توجه به شرایط موجود و به منظور تسریع در اجرای پروژه اتخاذ شده است.
حیدری تأکید کرد: کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان، همچنان به دنبال یافتن راهکارهایی برای بهبود وضعیت ترافیکی این تقاطع است و در آینده نیز جلسات و بررسیهای لازم را در این خصوص ادامه خواهد داد.
وی عنوان کرد: تصمیمگیری در خصوص اینکه این پروژه به صورت زیرگذر یا روگذر اجرا شود، فراتر از اختیارات شورای شهر است و باید در شورای هماهنگی ترافیک استان و توسط مدیریت ارشد استان با بررسی نتایج کارشناسی اتخاذ شود.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه اصل طرح غیرهمسطحسازی در قالب طرح جامع و مطالعات جامع ترافیک شهر همدان به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسیده است، افزود: این پروژه ارتباطی به دوره فعلی یا دورههای قبل و بعد ندارد، بلکه خواستهای مردمی است که سالهاست از ترافیک سنگین این بلوار رنج میبرند.
ترافیک سنگین و هدر رفتن منابع
وی با انتقاد از کسانی که مسائل فنی را سیاسی میکنند، گفت: مردم در بلوار شهید رجایی در عذاب هستند و عمر و سرمایه آنها در ترافیک هدر میرود و هیچکس با کاربری فعلی این بلوار موافق نیست.
حیدری یادآور شد: دو سال پیش در شورای هماهنگی ترافیک پیشنهاد دادم که این محور به صورت پارک ممنوع یا حتی توقف ممنوع اعلام شود، اما به دلیل شرایط خاص اقتصادی و سیاسی آن زمان، این پیشنهاد پذیرفته نشد.
وی با اشاره به اینکه باید تمام قطعات پازل را با هم دید، تصریح کرد: نمیتوان حقوق مکتسبه کسبوکارهایی که سالها در این منطقه فعالیت میکنند را نادیده گرفت و آنها را مجبور به جابهجایی کرد؛ ضمن اینکه این کار تنها بخشی از مشکل را حل میکند و ریشه اصلی ترافیک را از بین نمیبرد.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان بر اهمیت تعریف مسیرهای جایگزین در هر پروژه عمرانی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر نیز مسیرهای جایگزینی وجود دارد که با اطلاعرسانی بهتر میتوان از آنها استفاده کرد. به عنوان مثال، مسیری جدیدالاحداث از سمت الوند و کوی ولیعصر وجود دارد که پس از عبور از جانبازان، به ابتدای چهارراه کنار باغ ایرانی متصل میشود.
وی با اشاره به اینکه پروژه اتصال بلوار ارتش و شهرک الوند به چرمسازی هنوز تکمیل نشده و نیاز به تملک و پوشش رودخانه دارد، تأکید کرد: اگر پروژه به صورت روگذر اجرا شود و از قطعات پیشساخته استفاده شود، سرعت اجرا افزایش مییابد، اشغال معبر کاهش مییابد و هزینه پروژه نیز کمتر خواهد بود.
حیدری افزود: البته اجرای روگذر ممکن است تا حدی بر سیما و منظر شهری تاثیر بگذارد، اما این موضوع در بسیاری از تقاطعهای دیگر نیز وجود دارد، به عنوان مثال، در پروژه تقاطع غدیر نیز میتوانستیم همین موارد را مطرح کنیم.
وی تصریح کرد: پروژه تقاطع غدیر در ورودی شهر همدان و مجاورت شهرک فرهنگیان آغاز شد که در آن زمان، میتوانستیم ملاحظات مربوط به حفظ خط آسمان الوند را در نظر بگیریم تا منظرهای بدون اغتشاش برای مسافرانی که از سمت پایتخت وارد شهر میشوند، فراهم کنیم، اما در آن دوره، تصمیم بر اجرای پلی با طرح فعلی گرفته شد.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه درصد پیشرفت این پروژه تا آغاز دوره فعلی شورا، حدود ۶۰ درصد بود و با بدهی چند ده میلیارد تومانی مواجه بود، مطرح کرد: در این دوره، بدهیها تسویه و ۴۰ درصد باقیمانده پروژه ظرف یک سال اجرا شد که البته، حواشی نیز به دنبال داشت که ناشی از سختگیریهای شورا بود و اگر این سختگیریها در دورههای قبل اعمال میشد، احتمالاً مشکلات جدیتری کشف میشد.
وی با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ همدان، پروژه غدیر تحت آزمایش بارگذاری قرار گرفت که پیش از این، سابقه نداشت که یک سازه شهری پس از اتمام و قبل از بهرهبرداری، با شرایط آییننامهای و خودروهای استاندارد، تحت آزمایش بارگذاری قرار گیرد، افزود: همچنین، عایقبندیهایی به آن اضافه شد که در افزایش طول عمر آن بسیار مؤثر است.
حیدری با تأکید بر اینکه اصرار شورا بر رعایت ضوابط، در پروژه پل غدیر نیز وجود داشت، شاید اگر همین اصرار در دوره گذشته نیز اعمال میشد، شاهد شکستن عرشه پل شهید همدانی نبودیم، عنوان کرد: در آن پروژه، کابل در نرفت، بلکه عرشه شکست، بتن ریخته شده باید به سن مقاومتی خود میرسید و قبل از آن، نباید کابلها کشیده میشدند، اما این کار انجام شد و عرشه دچار گسیختگی و تسلیم فشاری شد و بحث در رفتگی کابل، بیشتر خوراک رسانهای داشت.
وی ابراز کرد: هر پروژه عمرانی، بخشهای آسان و سخت دارد، سطح یک پل شهید همدانی در دوره گذشته بهرهبرداری شد، اما سطح دو آن به دلیل ویژگیهای خاص و شکستگی رخ داده، بسیار دشوارتر بود، با این حال، در این دوره انجام شد و برای اولین بار، آزمایش بارگذاری روی آن انجام شد و با اطمینان خاطر به مردم تحویل داده شد.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به پروژههای عمرانی در حال اجرا، مطرح کرد: پروژه پارک آقاجانی بیگ در مراحل پایانی خود قرار دارد و شهرداری باید به دنبال انجام پروژههای بزرگ دیگری نیز باشد که گرههای ترافیکی شهر را رفع کنند.
وی با تأکید بر اینکه پروژهها با نظر مشاور و بر اساس سند بالادستی انتخاب میشوند، بیان کرد: در گذشته برخی افراد بدون توجه به مطالعات کارشناسی، پروژههایی را پیشنهاد میدادند که مشکلات زیادی را ایجاد میکرد، اما اکنون این فرایند به صورت علمی و کارشناسی انجام میشود.
حیدری با انتقاد از سختگیریهای شورا در حوزه فروش املاک، گفت: اگر این سختگیریها در دورههای قبل نیز اعمال میشد، بخش عمدهای از درآمد شهرداری مختل میشد، اما اکنون این سختگیریها نتایج مثبتی به همراه داشته است، مانند سختگیریهایی که در پروژه غدیر و سطح دو و سه شهید همدانی اعمال شد.
وی در خصوص حادثه جابهجایی درختان در پروژه بلوار شهید رجایی، خاطرنشان کرد: این اتفاق تلخ بود و کوتاهی صورت گرفته باید پیگیری و با آن برخورد شود، اما نباید به خاطر این اتفاق، اصل پروژه تعطیل شود. خوشبختانه با ورود قسمت نظارتی، از تکرار این اتفاق جلوگیری شد.
انتهای خبر/حا