• امروز : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
1
گفتگویی صمیمی با یکی از موکب‌داران همدانی؛

دولت در کمک به مواکب کم‌کاری می‌کند

  • کد خبر : 222504
  • 04 شهریور 1403 - 23:49
دولت در کمک به مواکب کم‌کاری می‌کند
مسئول موکب لواء‌الحسین(ع)، گفت: دولت موظف است برای خدمت‌رسانی زائران به کمک مواکب آمده، اما متاسفانه دولت ما در این راستا، کم‌کاری می‌کند.

سیدعلی رضایی‌پور، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ موکب ما به‌طور غیر رسمی از سال ۱۳۹۳ شروع به‌فعالیت کرده و در سال ۱۳۹۷ پروانه موکب‌داری گرفته و از همان سال، هر ساله مقداری از نذورات مردم و مقداری هم از هزینه‌های شخصی خودمان را با ماشین‌های ستاد عتبات عالیات استان همدان، ۱۰ روز مانده به اربعین به کربلا می‌‌بریم.

وی افزود: موکب ما با شراکت دوستان عراقی برپا شده و هردو موکب هم به اسم موکب لواءالحسین، برنامه‌های خیلی خوبی را برای زائران تدارک می‌بینیم. صبحانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ پذیرایی، ناهار تعداد خیلی محدود و شام هم بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر را پذیرا هستیم.

مسئول موکب لواء‌الحسین(ع)، با بیان اینکه شعار اصلی ما خدمت به زائر اباعبدالله است، عنوان کرد: حالا به هر طریقی که می‌توانیم به زائران، خدمت می‌کنیم، ان‌شاالله که این مدال نوکری را که خود حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، به ما داده را بخوبی حفظ کنیم.

عصر همدان: انگیزه اصلی شما برای برپایی موکب و خدمت‌رسانی به زوار اربعین حسینی چیست؟

مسئول موکب لواء‌الحسین(ع) گفت: هر کسی که زائر اباعبدالله‌الحسین(ع) می‌شود، خدا پذیرایش است و ما کاره‌ای نیستیم، ما هم می‌خواستیم مقداری در ثواب این امر، شریک باشیم. در این کار الهی، هر کسی در حد توان خودش به مواکب کمک می‌کند و این کمک‌ها مانند قطره‌ایست که در داخل دریا انداخته و با این کار با دریا یکی می‌شود.

وی افزود: هر کسی به حد توانش می‌خواهد از زائر اباعبدالله‌الحسین(ع) پذیرایی کرده و برای اشاعه فرهنگ دین ناب اسلام محمدی فعالیت کند، ما هم دوست داریم که خادم زائران باشیم، موکب ما معروف به فقط نان دادن است، مسئله غذا دادن در موکب ما در اولویت آخر است.

عصر همدان: مهم‌ترین چالش‌هایی که در برپایی و مدیریت موکب با آن مواجه هستید، کدام‌اند؟
مسئول موکب لواء‌الحسین(ع) بیان کرد: با توجه به اینکه من تجربه دارم که چه موقع از همدان راه بیافتم و در کشور عراق چکار کنم، کارهایی در این راه وجود دارد که نیاز گذراندن پروسه اداری داشته، برای انجام کارهای رفت و برگشت به کشور عراق هربار بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت در مرز معطل می‌شوم که این معطلی به صبرو حوصله زیادی نیاز دارد.

وی ادامه داد: در این راه مشکل خاصی ندارم، این چندین سالی هم که به عراق بار می‌برم به مشکل خاصی برنخورده‌ و کسی مانع کار من نشده است، فقط تعلل در کار اداری چه در مرز ایران و چه در مرز عراق ما را اذیت می‌کند که من نام آن را بی‌تدبیری نمی‌دانم، بلکه در این کار کمی تنبلی می‌کنند.

عصر همدان: چه تغییراتی را در طول سال‌های فعالیت موکب در شیوه خدمت‌رسانی و نوع خدمات ارائه شده ایجاد کرده‌اید؟

مسئول موکب لواء‌الحسین(ع) پاسخ داد: شیوه پذیرایی از عزاداران اباعبدالله‌الحسین(ع) در کشور ایران و عراق بسیار متفاوت بوده، باتوجه به محدودیت نذورات در ایران، توزیع آن بسیار سخت بوده این در حالی است که توزیع نذورات در کشور عراق بعلت وفور و فراوانی با التماس به زوار صورت می‌گیرد.

عصر همدان: به نظر شما، چه عواملی باعث موفقیت یک موکب می‌شود و چه مواردی می‌تواند در این زمینه موثر باشد؟

مسئول موکب لواء‌الحسین(ع) با بیان اینکه انتخاب هیئت امناء باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد، عنوان کرد: در اولین قدم باید هیئت امناء توان موکب‌داری داشته باشند، به این معنی که با توان مالی خود موکب‌داری کند، موکب‌دار باید اولین کسی باشد که در راستای خدمت به زائران اربعین قدم بردارد و خود را خادم زائران امام حسین(ع)، بدلنند.

رضایی‌پور افزود: قدم بعدی، توزیع غذاهای حلال و طیب است، ما برای تهیه این غذاها آنقدر نسبت به برخی از مسائل وسواس هستیم که بهترین و حلال‌ترین غذاها را به‌دست زائران برسانیم.

وی ادامه داد: زائر اباعبدالله خسته است و ما باید با زبان و رفتار شایسته این خستگی را از تن آن دربیاریم، اعتقاد قلبی من بر این است که من خودم که مدیر اجرایی موکب هستم، باید بیشترین و بهترین خدمت را نسبت به زائران داشته و بیشتر از خادمان فعالیت کنم.

عصر همدان: چه پیامی برای سایر افرادی که قصد برپایی موکب دارند، دارید؟

مسئول موکب لواء‌الحسین(ع)، با تاکید بر اینکه طرز موکب‌داری ایرانی‌ها با عراقی‌ها، بسیار متفاوت بوده، عنوان کرد: بارها و بارها شده در عراق دیدم که موکب‌دار یک سال خرجی خود را جمع کرده و برای ایام اربعین هزینه می‌کند.

رضایی‌پور همچنین افزود: نباید عشق و علاقه‌ای که به اباعبدالله‌الحسین(ع) داریم، فقط عشق و علاقه زیارت بوده، نباید عشق و علاقه، در حد رفتن به زیارت باشد، بلکه کمک به مواکب و زائران یکی از راه‌های رسیدن به رضایت اهل‌بیت علیهماالسلام است.

وی با تاکید بر اینکه دولت نیز موظف است در این راستا به کمک مواکب آمده، گفت: ما به مدت ۱۰ الی ۱۵ سالی که در خدمت زائران هستیم، هیچ کمک دولتی را دریافت نکرده‌ایم.
مسئول موکب لواء‌الحسین(ع)، خاطرنشان کرد: دولت موظف است برای خدمت‌رسانی زائران به کمک مواکب آمده، اما متاسفانه دولت ما در این راستا، کم‌کاری می‌کند.

رضایی‌پور با اشاره به آنکه اکثر مردم ما از طیف، قشر ضعیف جامعه هستند، بیان کرد: واقعا ارزش پول ما در برابر پول عراقی‌ها پائین بوده، ضعف قدرت مالی هم یکی از دلایل کمبود خدمات مواکب برای زائران در کشور است.

وی با بیان اینکه طرز مهمان‌داری عراق‌ها در ایام اربعین، بسیار عاشقانه است، افزود: وقتی عراقی‌ها با التماس و منت ایرانی‌ها را به منازل خود برده و از آنها پذیرایی می‌کنند، ما نیز باید مانند آنها برای مواکب و خدمت‌رسانی به زائران تلاش کنیم.

مسئول موکب لواء‌الحسین(ع)، ادامه داد: پیر زنی که فقط یک قوری چایی درست کرده و در حد توان خود از زائران اربعین پذیرایی می‌کند، درس عبرتی برای ما است.

رضایی‌پور یادآور شد: کدام یک از کارخانه‌دارن ما به موکب‌داران می‌گویند که من ۳۶۵روز دارم کار می‌کنم، سود یک روزش را برای زائران اربعین خرج کنم؟

وی اضافه کرد: برخی از مردم نه‌تنها در راه امام حسین(ع) خرج نمی‌کنند، بلکه به ماهم می‌گویند همان نذورات را خرج فقرا کنید، این درحالی‌است خودشان برای فقرا هم قدمی برنمی‌دارند.

عصر همدان: چه توصیه‌ای به دیگران دارید؟
باید سفره‌ای برای زائرا کربلا بیاندازید که بدون دغدغه از غذا‌ها بخورد و به زیارت خود بپردازد، باید طوری باشد که اگر زائر اباعبدالله‌الحسین(ع)، ۱۰ پرس، غذا خواست ما ۱۵ پرس غذا به او بدهیم، بطوریکه چشم و دلش سیر شود.

مسئول موکب لواء‌الحسین(ع)، گفت: اگر توجه کنید می‌بینید که در کربلا غذا و میوه را وسط خیابان‌ها گذاشته و هر زائری که دلش می‌خواهد، به‌هر اندازه که می‌تواند از آن استفاده می‌کند و می‌رود.

رضایی‌پور افزود: پس ما باید آنقدر باید برای امام حسین(ع)، کار کنیم تا امام حسین(ع)، هم جوابش را آنگونه که در شانش است به او بدهد، هر چقدر شما برای امام حسین(ع)، خرج کنید، امام حسین(ع)، زیر منت و دین کسی نمی‌ماند. اهل‌بیت‌ علیهماالسلام، خان کرم هستند، کریم‌ابن کریم هستند و نمی‌گذارند حق کسی ضایع شود.

عصر همدان: دولت چگونه می‌تواند در این راستا به کمک مواکب بیاید؟

وی ادامه داد: مسئولان همدان به مواکب سرزده با تهیه زمین، پارکینگ و سایر خدمات برای راحتی زائران، تلاش کنند.

مسئول موکب لواء‌الحسین(ع)، بابیان اینکه اگر دولت خادمانی را در این ایام برای مواکب استخدام کند، عنوان کرد: اگر به برخی از خادمان مبلغ معقولی برای خادمی پرداخت کنند، آنها شبانه‌روز بدون خستگی کار کرده، و این خودش کمک خیلی بزرگی برای هرچه باشکوه شدن این راهپیمایی عظیم خواهد شد.

رضایی‌پور تاکید کرد: باید دولت کاری کند که در شان اباعبدالله‌الحسین سفره‌ای بیاندازیم، باید کاری کنیم کسی که از همدان با زن و فرزندانش به اینجا می‌آید، بهترین خدمات را دریافت کند.

 

انتهای خبر/سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=222504
  • دیدگاه‌ها برای دولت در کمک به مواکب کم‌کاری می‌کند بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.