• امروز : سه شنبه, ۳ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 24 September - 2024
0
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

حیاتی بودن پیشگیری از اعتیاد

  • کد خبر : 224210
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۲۶
حیاتی بودن پیشگیری از اعتیاد
توجه به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد به‌عنوان یکی از مسائل مهم و حیاتی در سطح ملی و جامعه است، بنابراین برای پیشگیری از اعتیاد، نیاز است که به عوامل مختلفی که در این امر تاثیرگذار هستند توجه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»، امروزه اعتیاد به مواد مخدر یکی از چالش‌های مهمی است که همه جوامع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اعتیاد به مواد مخدر به‌عنوان جدی‌ترین مسأله اجتماعی، همواره مورد بررسی قرار گرفته است.

توجه به پیشگیری از اعتیاد به‌عنوان یکی از مسائل مهم و حیاتی در سطح ملی و جامعه است، بنابراین برای پیشگیری از اعتیاد، نیاز است که به عوامل مختلفی که در این امر تاثیرگذار هستند توجه کرد.

به اعتقاد تحلیل‌گران اجتماعی، این معضل اجتماعی به‌عنوان پیچیده‌ترین مسئله اجتماعی درعصر حاضر بوده که زمینه‌ساز بروز بسیاری از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی می‌باشد.

شاید برخی از افراد فکر کنند که اعتیاد، فقط جنبه فردی و شخصی داشته و به جامعه ارتباطی ندارد، اما در حقیقت این مسئله یک آسیب اجتماعی بوده که علاوه بر تهدید سلامت جسم و روان افراد در جنبه‌های مهم زندگی سایر افراد جامعه همچون اخلاق، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع آثار زیانبار و جبران‌ناپذیری از خود برجای می‌گذارد.

اهمیّت توجه به آسیب‌های اجتماعی

حمزه عبدکمند، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ در خصوص اهمیّت توجه به آسیب‌های اجتماعی و در اولویت قرار دادن پیشگیری از این مسائل، اظهار کرد: برای حل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، بحث پیشگیری و اثر‌بخشی فعّالیّت‌های فرهنگی حائز اهمیت است.

اهمیّت آموزش در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

وی با بیان اینکه آموزش در پیشگیری از این مسائل تاثیر بسزایی داشته، عنوان کرد: آموزش برای پیشگیری این مسائل هم کم هزینه‌تر است، هم خیلی فراگیرتر و راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان تاکید کرد: بهتر است برای آموزش، به گلوگاه‌ها توجه بیشتری کنیم، که در این امر، گلوگاه اصلی خانواده‌ها هستند.

ارتباط مستقیم بین باورهای دینی و کاهش آسیب‌های اجتماعی

عبدکمند، با تاکید بر اینکه اولین نهاد اجتماعی خانواده بوده، ابراز کرد: اگر واقعاً در هر خانواده‌ای، ما یک پدر و مادر قانون‌مدار و سالم، باسواد و متعهد داشته باشیم که نسبت به باورهای دینی و ارزشی اعتقاد داشته باشند، قطعاً فرزندان این خانواده، به‌سمت آسیبهای اجتماعی نمی‌روند.

وی خاطرنشان کرد: ولی متاسفانه امروزه شاهد این هستیم که ارزش‌ها و باورهای دینی در خانواده‌ها، کمرنگ شده و از طرفی خیلی از خانواده‌ها نیز نسبت به فرزندانشان چندان اهتمام، جدیّت، مراقبت و صیانتی ندارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان همچنین ادامه داد: بی‌توجهی به نوجوانان باعث پرخاشگری و ناراحتی آنها شده و ممکن است آنها با کوچکترین تنشی از منزل بیرون رفته و در دامن دوستان ناباب بیافتند.

عبدکمند تصریح کرد: ما برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد، بر اساس برنامه حرکت می‌کنیم، برنامه‌هایی که برگرفته از اسناد بالادستی مثل سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه مسائل فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی سند چشم‌انداز ۲۰ساله و مصوبات و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر که در راس آن رئیس جمهور است، گفت: در ابتدا برنامه‌های حوزه فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌ها، به‌صورت مکتوب ابلاغ می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با بیان اینکه وظیفه ما در اینجا نظارتی بوده، تاکید کرد: در این مورد اسناد بالادستی در جلسات استانی بومی‌سازی شده و براساس اولویت‌ها و شرایط استان‌ها، برای دستگاه‌های فرهنگی تکلیف می‌شود.

عبدکمند همچنین افزود: این دستگاه‌ها باید بتوانند با رویکرد فرهنگی آموزشی و پیشگیرانه، فعالیت‌ها و برنامه‌های خودشان را در سطح دستگاه‌های مربوطه، با دو نگاه مراقبت و صیانت از کارکنان و خانواده و اهمیّت دادن به جامعه هدفشان، انجام دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ مشخص است که پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، نیازمند یک رویکرد چندجانبه و هماهنگ بین خانواده‌ها و دولت بوده تا بتوان با تلاش‌های همگانی به چالش اعتیاد و آسیب‌های وابسته به آن در جامعه پایان داد.

انتهای خبر/ سا

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=224210

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.