• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
2
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

حکمرانی در فضای مجازی ضرورت انکار ناپذیر غرب

  • کد خبر : 222823
  • 12 شهریور 1403 - 16:40
حکمرانی در فضای مجازی ضرورت انکار ناپذیر غرب
مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی همچون ایکس، اینستاگرام و یوتویوب توسط کشورهای غربی در راستای مهندسی حکمرانی فضای مجازی است تا منافع کشورشان حفظ شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» هفته گذشته بود که خبر دستگیری مدیرعامل تلگرام در فرانسه کاربران جامعه اطلاعاتی و شبکه ای را متعجب کرد.

‌بر اساس اعلام دادستانی فرانسه، اتهامات پاول دوروف بدین شرح بود: مدیریت یک پلتفرم آنلاین به منظور فراهم‌کردن امکان معامله غیرقانونی در گروه سازمان‌یافته، امتناع از ارائه اطلاعات لازم برای عملیات شنودهای مجاز قانونی، به درخواست مقامات ذیصلاح، در اختیار گذاشتن تصاویر پورنوگرافی به کودکان و توزیع، پیشنهاد یا در دسترس قرار دادن تصاویر پورنوگرافی کودکان در گروه‌های سازمان‌یافته، همکاری در جرم به واسطه تهیه، حمل، در اختیار داشتن، پیشنهاد یا فروش مواد مخدر، پیشنهاد، فروش یا در دسترس قرار دادن، بدون دلیل موجه، تجهیزات، ابزار، برنامه‌ها یا داده‌هایی که برای دسترسی و آسیب رساندن به عملکرد یک سیستم پردازش داده خودکار طراحی یا سازگار شده‌اند.

کلاهبرداری سازمان‌یافته، همکاری در جرم با هدف ارتکاب جنایت یا جرمی که مجازات آن پنج سال حبس یا بیشتر است، پولشویی عواید حاصل از جرایم و جنایات گروه سازمان‌یافته، ارائه خدمات رمزنگاری با هدف تضمین محرمانگی بدون اعلامیه تأیید شده و ارائه و واردت ابزار رمزنگاری که امکان احراز هویت یا نظارت یکپارچه را نمی‌دهد.

جدای از دلایل دستگیری مدیرعامل تلگرام، موضوع مهم نحوه حکمرانی فرانسه و حتی سایر کشورهای غربی در فضای مجازی است که اینچنین سخت و قانون‌مندانه می‌باشد تا جایی که به خود اجازه می‌دهند مدیرعامل یکی از پرمخاطب‌ترین پیام‌رسان‌ها را در شرایطی که احساس کنند قوانین کشورشان را نقض می‌کند، محکوم کنند.

کشورهای غربی برخلاف ادعای آزادی اطلاعات عمل می‌کنند

امیرحسین حسینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه کشورهای غربی با استفاده از الگوریتم‌هایی در رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های مجازی بیشترین سانسورها را اعمال می‌کنند، گفت: این کشورها با توجه به ادعای آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات آزاد و آزادی اطلاعات، کاملا برخلاف ادعای خود عمل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه جریان نظام سلطه در شبکه‌های اجتماعی از طریق حباب فیلتر و یا پژواک صدا موجب ایجاد مانع در مقابل آگاهی کاربران می‌شوند، افزود: آن‌ها مانع شنیدن و یا دیدن اخبار متفاوت و روایت متضاد نسبت به روایت‌های رسمی می‌شوند.

کارشناس رسانه ادامه داد: هرچند کشورهای غربی از حق دسترسی به اطلاعات صحبت می‌کنند اما اطلاعاتی که موجب آگاهی عمومی نسبت به سیاست‌های سلطه‌گرانه و سلطه‌جویانه نظام استکباری باشد را سانسور می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه کشورهای نظام سلطه با ابزارهای هوشمند در حوزه رسانه و مالکیت بخش عظیمی از جریان امپراطوری رسانه‌ای علاوه بر کنترل بر محتوای رسانه‌ای هیچ تعارفی هم با محتوای ضد نظام سرمایه‌داری و منافع صاحبان قدرت و ثروت ندارند، گفت: علی‌رغم ادعای آزادی در این کشورها آن‌ها کوچکترین صدای ضد قوانین و مقررات خود را هم برنمی‌تابند، نمونه این رفتار دوگانه غربی‌ها دستگیری پاول دورف مدیرعامل تلگرام بود.

وی با اشاره به اینکه امروز شاهد این هستیم که رسانه‌های رسمی غرب به جز اندک اخباری در حوزه دستگیری پاول دورف، بازتاب زیادی نسبت به این خبر در رسانه‌های خود نداشتند، تصریح کرد: این موضوع نشان دهنده این است که کنترل و اعمال قدرت بر حاکمیت فضای مجازی و اعمال قدرت غرب بر رسانه‌های اجتماعی امری ضروری است.

کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: در حالی‌ که کوچک‌ترین خبر در برخی از کشورهای جهان بلافاصله تیتر یک رسانه‌های غربی می‌شود اما خبرهایی که موجب تزلزل در نظام غرب و سیستم سرمایه‌داری می‌شود را سانسور و یا در چارچوب دیگری که تأمین‌کننده منافع خود باشد پوشش می‌دهد.

حسینی تأکید کرد: تحریف رویدادها و بحران‌ها و یا نگاه به جنگ و صلح در منطقه غرب آسیا خصوصا در مسئله غزه و فلسطین یک نمونه از رویکرد سانسور اخبار در رسانه‌های غربی است.

وی در پایان با بیان اینکه شاید کاربران در رسانه‌های اجتماعی فکر می‌کنند که به بسیاری از اطلاعات دست یافته‌اند، گفت: حقیقت آن است که دسترسی به اطلاعات آزاد با آزادی دسترسی به اطلاعات تفاوت دارد چرا که آنچه کاربران در این فضا به آن دسترسی دارند در راستای سیاست‌های نظام سلطه و رسانه‌های غربی است و این به معنای ایزوله کردن کاربران با استفاده از ابزارهای هوشمند در این پلتفرم‌ها است.

حکمرانی در فضای مجازی ضرورت انکار ناپذیر غرب

واضح است که غرب ر‌ویکردی دوگانه در آزادی بیان و آزادی اطلاعات دارد و در عین حال دولت‌های غربی برای دستبرد به اطلاعات کاربران فشار زیادی به مدیران پلتفرم‌ها می‌آوردند.
همین کشورهای غربی از جمله فرانسه همواره به دنبال قانون‌مند شدن حکمرانی فضای مجازی در کشورشان هستند تا پروتکل‌های مد نظرشان را در جامعه خود اعمال کنند.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=222823

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

پنج × 3 =