• امروز : دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 21 October - 2024
0
۳۰ مهر ۵۷ روزی که همدان به پایگاه انقلاب تبدیل شد؛

حادثه ۳۰ مهر همدان شتاب‌دهنده انقلاب

  • کد خبر : 225979
  • 30 مهر 1403 - 8:05
حادثه ۳۰ مهر همدان شتاب‌دهنده انقلاب
سی‌ام مهرماه یادآور حماسه‌ای ماندگار در شهر همدان است دانش‌آموزان و دانشجویان غیرتمند، فرهنگیان و مردم انقلابی این شهر هیچ‌گاه خاطره سی‌ام مهرماه سال ۵۷ را فراموش نمی‌کنند، روزی که با تظاهرات گسترده و بی‌سابقه این قشر انقلابی علیه رژیم منحوس پهلوی مصادف بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»؛ روزهای بسیاری آمده‌اند و رفته‌اند اما برخی روزها در تاریخ ماندگار شده‌اند که ۳۰ مهر سال ۵۷ از آن روزها است و این روز نقطه طلایی در تاریخ انقلاب ثبت شده‌است چرا که یک قیام دانش‌آموزی بزرگ بود.

سی‌ام مهرماه یادآور حماسه‌ای ماندگار در شهر همدان است دانش‌آموزان و دانشجویان غیرتمند فرهنگیان و مردم انقلابی این شهر هیچ‌گاه خاطره سی‌ام مهرماه سال ۵۷ را فراموش نمی‌کنند، روزی که با تظاهرات گسترده و بی‌سابقه این قشر انقلابی علیه رژیم منحوس پهلوی مصادف بود.

تظاهرات گسترده مردم دانشجویان دانش‌آموزان از دبیرستان‌های شهر مانند دبیرستان شریعتی و پروین اعتصامی شروع شد و دامنه تظاهرات به مسیرهای مختلف منتهی به میدان مرکزی شهر کشیده شد در طول مسیر جمعیت زیادی از همه اقشار استان همدان به این جمع پرشور پیوستند و این تظاهرات تاریخی شهر ده‌ها هزار نفری شد که فریاد «الله اکبر» سر می‌دادند و این شعار به شعار «مرگ بر شاه» تبدیل شد.

در این روز مأموران رژیم طاغوت در ابتدای خیابان شورین یا شهدای کنونی از بلندای ساختمان هتل کاخ قدیم و بانک ملی مردم انقلابی و دانش‌آموران بی‌گناه را بی‌رحمانه به گلوله بستن و ده‌ها نفر مجروح و سه نفر شهید شدند.

بعداز ظهر همان روز مجروحان به بیمارستان‌های همدان منتقل شدند و مردم برای اهدای خون به آن‌ها مقابل بیمارستا‌ها صف کشیدند.

این حرکت عظیم مردم همدان در واقع ادامه نهضت اسلامی ملت ایران بود و زمینه روز تاریخی ۱۳ آبان و روز دانش‌آموز را فراهم کرد و شعار اصلی تظاهرکننده‌گان روز ۱۳ آبان «درود بر همدان، برادر قهرمان» بود.

این رویداد الگویی شد برای سایر شهرهای کشور که به میدان بیایند و علیه رژیم طاغوت تظاهرات کنند.

این رویداد جرقه‌ای شد تا در تهران صدای خشم و اعتراض دانشجویان و دانش‌آموزان انقلابی شنیده شود و مقدمه‌ای شد تا واقعه تاریخی ۱۳ آبان شکل گیرد و انقلاب اسلامی ایران به ثمر بنشیند.

فردای آن روز مراجع وقت مرعشی نجفی و گلپایگانی نسبت به این واقعه در همدان واکنش نشان دادند و کارکنان صنعت نفت و انجمن روزنامه‌نگاران ایران دست به اعتصاب زدند و روزنامه کیهان تیتر یک خود را به تظاهرات خونین همدان اختصاص داد.

علما، اهالی قلم، دانشجویان و تشکل‌های انقلابی هم در سراسر کشور با ارسال پیام و با صدور اعلامیه با خانواده‌های شهدا مصدومان و مردمان همدان ابراز همدردی و اعلام همبستگی کردند.

دو روز بعد در دوم آبان ۵۷ حضرت امام‌خمینی(ره) در پاریس درباره اتفاقات همدان و ضرب و جرح دانش‌آموزان سخنرانی کرده و با ارسال پیامی اظهار لطف و محبت کردند.

سی‌ام مهرماه ۵۷ به عنوان نقطه عطف تاریخ مبارزات مردم همدان هرگز از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد و آن حرکت تاریخی مردم همدان نقطه قوتی در توانمندسازی انقلابیون کشور و فرار شاه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

حماسه سی‌ام مهرماه ۵۷ هجری شمسی تجلی مردم مومن همدان در به هم‌ریختن بساط دو هزار ۵۰۰ ساله شاهنشاهی بود و امروز این روز الگوی نسل جوان برای دفاع از آرمان‌های کشور شده است.

سی مهر ۵۷ روز بیداری دانش آموزان است که فصل جدیدی از مبارزه علیه ظلم را به ثمر رسانده‌اند.

حجت‌الله کریمپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»گفت: شرایطی که قبل از انقلاب در کشور ما حاکم بود شرایطی مشابه شرایط فعلی دولت عربستان، ترکیه و کشورهای منطقه بود، اظهار کرد: قبل از انقلاب آمریکا و صهیونیستم بر ارکان حکومتی حکومت و برای فرهنگ، امور نظامی و اقتصاد ما تصمیم‌گیری می‌کردند.

وی با بیان قبل از انقلاب ایرانی‌ها در تصمیمات و انتخابات دخالتی نداشتند و سفارت آمریکا نمایندگان را مشخص می‌کرد، افزود: با تشکیل انتخابات فرمایشی در استان‌ها دست‌پرورده‌های آمریکا به مجلس راه پیدا می‌کردند و آنچه را که آن‌ها می‌خواستند در مجلس تصویب می‌کردند.

فعال سیاسی و مذهبی با بیان اینکه شاه هم گماشته آمریکا و سیاست‌های آن‌ها که مغایر فرهنگ ما بود را اجرا می‌کرد، گفت: ما که در جلسات قرآن و روضه‌های خانگی بزرگ شده بودیم و هویت مذهبی داشتیم در حالی که آن‌ها می‌خواستند ما را بی‌هویت کنند که نتوانند جایگاه خود را تشخیص دهند.

وی با تأکید بر اینکه نقش جلسات قرآن، هیئت‌ها، دین و فرهنگ عاشورا و مهدویت در مردم ایران باعث شده‌بود که کاملاً حق را از باطل تشخیص دهند، ابراز کرد: مردم از سلطه آمریکا بیزار بودند و ما هم که در سن نوجوانی بودیم این اتفاقات را درک می‌کردیم.

دانش‌آموزان همدانی؛ پیشقراولان انقلاب

کریمپور با اشاره به اینکه سال ۱۳۵۰ به توصیه انگلیس و آمریکا بحرین از کشور ما جدا شد و قتل‌عام «صبرا و شتیلا» در فلسطین اتفاق افتاد و تحمل این وحشی‌گری‌های اسرائیل غیر قابل تحمل بود، بیان کرد: بعد از این اتفاقات مردم با خواندن کُتب مذهبی و با در جریان قرار گرفتن این جنایت‌ها و محسوس و غیر محسوس وارد مسائل سیاسی شدند.

وی با بیان اینکه در سال ۵۳ و ۵۴ من در دوره راهنمایی مشغول به تحصیل بودم از اتفاقات روز کاملا آگاه بودیم و شیربچه‌های حزب‌اللهی و افراد شاخص مانند هادی خضریان در همدان اتفاقات را برای دیگران تبیین می‌کردند، افزود: افراد شاخص مردم را با فجایعی که در حال رخ دادن بود آشنا می‌کردند.

فعال سیاسی و مذهبی با اشاره به اینکه در آن سال‌ها امام خمینی(ره) را به نجف که مرجع تقلید ما بود را تبعید کردند، ادامه‌ داد: هر کس از امام خمینی(ره) صحبت می‌کرد زندانی می‌شد.

وی با بیان اینکه همین اتفاقات باعث شده‌بود مردم احساس تکلیف کنند و هویت دینی ما چراغ راه ما بود و می‌دانستیم باید با این رژیم مخالف کنیم و این قضایا را برای دیگران تبیین کنیم تا انقلاب همگانی صورت بگیرد، مطرح کرد: با این تفکر اقشار مختلف مردم تلاش کردند تا دیگران را آگاه کنند.

کریمپور با بیان اینکه در این مسیر اتفاقات غمناکی مانند حادثه رحلت آقا مصطفی فرزند ارشد حضرت امام خمینی(ره)، کشتار میدان ژاله تهران رخ داد، یادآور شد: در اوایل سال ۵۷ آقای آخوند همدان هم فوت شد و مردم تظاهرات ده‌ها هزار نفری را راه انداختند و به این بهانه علیه شاه شعار دادند.

وی با بیان اینکه در همین سال آتش سوزی سینما رکس آبادان توسط ساواک و به آتش کشیدن مسجدجامع کرمان اتفاق افتاد و ده‌ها هزار نفر از جوانان در زندان‌های ساواک تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفته بودند، افزود: سردمداران موساد اسرائیل و سازمان سیا آمریکا جهت‌دهنده و برنامه‌ریز ساواک بودند.

فعال سیاسی و مذهبی با بیان اینکه این اتفاقات باعث شد که مردم به خصوص نوجوانان در انقلاب حضور فعال داشته باشند و با سلطه آمریکا در کشور مقابله کنند، مطرح کرد: من در سال ۵۷ در دبیرستان امام خمینی(ره) مشغول به تحصیل بودم و از ابتدای مهر در زنگ‌های تفریح تظاهرات می‌کردیم و شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر شاه، استقلال آزادی جمهوری اسلامی ، سر می‌دادیم.

قیام خونین همدان، پیش‌درآمد ۱۳ آبان

وی بیان اینکه در تاریخ ۲۹ مهرماه سال ۵۷ حادثه دبیرستان پروین اعتصامی در همدان اتفاق افتاد و بعد از تظاهرات دختران ساواک چند نفر را مورد ضرب و شتم قرار داده بود، عنوان کرد: این خبر در همدان منتشر شد و فردای این روز همه مدارس با هم هماهنگ شدند که به سمت میدان مرکزی شهر «میدان پهلوی» قدیم تظاهرات کنند.

کریمپور با بیان اینکه حدود ۷۰۰ نفر از دبیرستان امام خمینی(ره) کنونی به خیابان آمدند و مدارسی که در مسیر حرکت ما قرار داشتند به ما ملحق شدند، گفت: طی مسیر هنگام گذشتن از بازار که قبلا به راسته‌ یهودی‌ها معروف بود شعارهای مانند «ایران شده فلسطین مردم چرا نشستید» سر دادیم که بازاریان هم با بستن مغازه‌های خود به ما ملحق شدند.

وی با بیان اینکه با کمترین زمان جمعیت ده‌هزار نفری در میدان پهلوی جمع شد و نیروهای ساواک احساس خطر کردند و شروع کردند به تیراندازی و گاز اشک‌آور زدند و درگیری به خیابان شهدا کشیده شد، ادامه داد: دانش‌آموزان دبیرستان امام خمینی(ره) در کوچه آخوند و حوزه علمیه و «مدرسه هاتف» مستقر شدند و دیگر دانش‌آموزان هم در کوچه‌های خیابان شهدا استقرار پیدا کردند.

فعال سیاسی و مذهبی با بیان اینکه طلاب حوزه علمیه هم به ما ملحق شدند و از بالای بام حوزه علمیه با چوب و سنگ به سمت نیروهای شاهنشاهی پرتاب می‌کردیم، عنوان کرد: درگیری‌ها چند ساعت ادامه داشت و سرگرد کازرونی رئیس کلانتری ۴ از بالای «هتل یاس» ابتدای کوچه شاهزاده‌حسین به سمت تظاهر‌کنندها تیراندازی کرد که سه نفر از بازاریان به شهادت رساند و دانش‌آموزی شهید نشد و حدود ۲۰ نفر مجروح شدند.

وی با بیان اینکه بعد از خاتمه درگیری مردم برای اهدای خون به مجروحان به سمت بیمارستان‌ها رفتند، عنوان کرد: از فردای آن روز تحصن‌های دانشجویی و اقشار مختلف به خصوص دانشگاه بوعلی شروع شد.

کریمپور با بیان اینکه در آن مقطع حضرت امام خمینی(ره) به پاریس تبعید شده بودند و طی سخنرانی فرمودند آقای کارتر ادعا می‌کند شاه در حال ایجاد دموکراسی است اگر خبرنگاران می‌خواهند دموکراسی شاه را ببینند در همدان مشاهده کنند، ابراز کرد: فردای آن روز مراجع تقلید اعلام عزای عمومی کردند و با صدور اطلاعیه این حادثه را محکوم کردند و از فردای آن روز بازاریان همدان تا پیروزی انقلاب برای همیشه تعطیل کردند و هر روز تحصن می‌کردند.

وی با بیان اینکه مدارس شهرستان‌های همدان از جمله کبودراهنگ ۵ روز بعد از حادثه به حمایت از دانش‌آموزان همدان تظاهرات کردند و حادثه ۵ آبان کبودراهنگ راه رقم زدند که در این رخداد ۱۳ نفر شهید شدند، عنوان کرد: جنبش‌های دانش‌آموزی بعد از اتفاق ۳۰ مهر پایه‌گذاری شد و پیروزی انقلاب اسلامی شتاب فوق‌العاده‌ای گرفت.

فعال سیاسی و مذهبی مطرح کرد: در ۱۳ آبان تمام مدارس تهران به حمایت از دانش‌آموزان همدان تظاهرات کرد که به خاک و خون کشیده شدند و هزار نفر شهید شدند که در سالگرد این حادثه در سال ۵۸ با تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان به نام روز دانش‌آموز و استکبارستیزی مشهور شد.

وی با اشاره به اینکه با حضور آیت‌الله مدنی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان همدان از ابتدای دی‌ماه تظاهرات مدیریت و سازماندهی شد، ادامه داد: بعد از این حادثه شرکت‌ نفت همدان، نفت در اختیار ساواک قرار نمی‌داد و ساواک به تهران گزارش داده بود که در همدان فرماندار و مدیران ادارات از آیت‌الله مدنی دستور می‌گیرند و ما در همدان تصمیم‌گیرنده نیستیم.

فریاد «الله اکبر» در همدان، پژواک انقلاب اسلامی شد

کریمپور با تأکید بر اینکه با حداقل شهید در همدان انقلاب به پیروزی رسید و دست سلطه آمریکا و صهیونیستم در کشور ما قطع شد، بیان کرد: در انتخابات‌ها مردم تصمیم‌گیرنده هستند و حکومت در دیت مردم است و مدیران به عنوان مستأجران میزها و مردم صحنه‌گردان انقلاب هستند.

وی با بیان اینکه این فرهنگ خودباوری، استقلال و غرب‌ستیزی به کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی منتقل شده‌است، خاطرنشان کرد: بر اساس این فرهنگ محور مقاومت شکل گرفته و نقش آمریکا و اسرائیل روز به روز در منطقه کمرنگ شود و ما معتقدیم این انقلاب به انقلاب حضرت ولیعصر(عج) وصل خواهد شد.

روزهای بسیاری آمده‌اند و رفته‌اند اما برخی روزها در تاریخ ماندگار شده‌اند که ۳۰ مهر سال ۵۷ از آن روزها است و این روز نقطه طلایی در تاریخ انقلاب ثبت شده‌است چرا که یک قیام دانش‌آموزی بزرگ بود.

سی‌ام مهرماه یادآور حماسه‌ای ماندگار در شهر همدان است، دانش‌آموزان و دانشجویان غیرتمند فرهنگیان و مردم انقلابی این شهر هیچ‌گاه خاطره سی‌ام مهرماه سال ۵۷ را فراموش نمی‌کنند، روزی که با تظاهرات گسترده و بی‌سابقه این قشر انقلابی علیه رژیم منحوس پهلوی مصادف بود.

تظاهرات گسترده مردم دانشجویان دانش‌آموزان از دبیرستان‌های شهر مانند دبیرستان شریعتی و پروین اعتصامی شروع شد و دامنه تظاهرات به مسیرهای مختلف منتهی به میدان مرکزی شهر کشیده شد در طول مسیر جمعیت زیادی از همه اقشار استان همدان به این جمع پرشور پیوستند و این تظاهرات تاریخی شهر ده‌ها هزار نفری شد که فریاد «الله اکبر» سر می‌دادند و این شعار به شعار «مرگ بر شاه» تبدیل شد.

در این روز مأموران رژیم طاقوت در ابتدای خیابان شورین یا شهدای کنونی از بلندای ساختمان هتل کاخ قدیم و بانک ملی مردم انقلابی و دانش‌آموران بی‌گناه را بی‌رحمانه به گلوله بستن و ده‌ها نفر مجروح و سه نفر شهید شدند.

بعداز ظهر همان روز مجروحان به بیمارستان‌های همدان منتقل شدند و مردم برای اهدای خون به آن‌ها مقابل بیمارستا‌ها صف کشیدند.

این حرکت عظیم مردم همدان در واقع ادامه نهضت اسلامی ملت ایران بود و زمینه روز تاریخی ۱۳ آبان و روز دانش‌آموز را فراهم کرد و شعار اصلی تظاهرکننده‌گان روز ۱۳ آبان «درود بر همدان، برادر قهرمان» بود.

این رویداد الگویی شد برای سایر شهرهای کشور که به میدان بیایند و علیه رژیم طاقوت تظاهرات کنند.

این رویداد جرقه‌ای شد تا در تهران صدای خشم و اعتراض دانشجویان و دانش‌آموزان انقلابی شنیده شود و مقدمه‌ای شد تا واقعه تاریخی ۱۳ آبان شکل گیرد و انقلاب اسلامی ایران به ثمر بنشیند.

فردای آن روز مراجع وقت  مرعشی نجفی و گلپایگانی نسبت به این واقعه در همدان واکنش نشان دادند و کارکنان صنعت نفت و انجمن روزنامه‌نگاران ایران دست به اعتصاب زدند و روزنامه کیهان تیتر یک خود را به تظاهرات خونین همدان اختصاص داد.

علما، اهالی قلم، دانشجویان و تشکل‌های انقلابی هم در سراسر کشور با ارسال پیام و با صدور اعلامیه با خانواده‌های شهدا مصدومان و مردمان همدان ابراز همدردی و اعلام همبستگی کردند.

دو روز بعد در دوم آبان ۵۷ حضرت امام‌خمینی(ره) در پاریس درباره اتفاقات همدان و ضرب و جرح دانش‌آموزان سخنرانی کرده و با ارسال پیامی اظهار لطف و محبت کردند.

سی‌ام مهرماه ۵۷ به عنوان نقطه عطف تاریخ مبارزات مردم همدان هرگز از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد و آن حرکت تاریخی مردم همدان نقطه قوتی در توانمندسازی انقلابیون کشور و فرار شاه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

حمایه سی‌ام مهرماه ۵۷ هجری شمسی تجلی مردم مومن همدان در به هم‌ریختن بساط دو هزار ۵۰۰ ساله شاهنشاهی بود و امروز این روز الگوی نسل جوان برای دفاع از آرمان‌های کشور شده است.

سی مهر ۵۷ روز بیداری دانش آموزان است که فصل جدیدی از مبارزه علیه ظلم را به ثمر رسانده‌اند.

انتهای خبر/ حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=225979

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

5 × پنج =