• امروز : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
1
فرصت برای فرزندآوری رو به پایان است؛

تیک‌تاک زمان در برابر جمعیت ایران

  • کد خبر : 224974
  • 15 مهر 1403 - 11:02
تیک‌تاک زمان در برابر جمعیت ایران
تیک‌تاک زمان برای جمعیت ایران به سرعت می‌گذرد،کاهش نرخ باروری زیر سطح جایگزینی، آینده کشور را با چالش جدی مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» چندی پیش ظفرقندی، وزیر بهداشت هشدار داد اگر با همین روند پیش برویم ایران در آینده نه چندان دور سالمندترین کشور جهان خواهد شد. در عین حال با پیری جمعیت نیاز به نیرو‌هایی که خدمات بهداشتی را ارائه می‌کنند بیشتر خواهد شد.

۷۳ ماده قانونی تصویب شده که بخش عمده آن در حوزه وزارت بهداشت و بخش دیگر نیز در حوزه وزارتخانه‌های دیگر است.

متاسفانه با وجود اینکه ایران طی ۳۰ سال گذشته بالاترین رکورد سرعت کاهش نرخ موالید در دنیا را از آن خود کرده و جمیعت کشورمان با سرعت فزاینده‌ای در حال مسن شدن است و حتی تامین نیروی انسانی و مولد طی ده‌های آینده با چالش جدی مواجه خواهد بود، اقدام عملی خاصی به غیر از تصویب «قانون جوانی جمعیت» برای اصلاح رویه جمعیتی کشور صورت نگرفته و علی‌رغم تذکرات صریح و پی در پی مقام معظم رهبری در مسئله جمعیت، اقدامات درخور بزرگی که تاثیرات محسوسی برای اصلاح شاخصه‌های جمعیتی کشورمان داشته باشد، را شاهد نبوده‌ایم.

کارشناسان حوزه جمعیت معتقدند پیش‌بینی‌ها بیانگر این است که پنجره جمعیتی کشور تا سال ۱۴۲۵ باز بماند و میزان نرخ باروری کشور از ۱.۵ تا ۱.۷ گزارش شده‌ است.

بیشترین میزان تورفتگی هرم جمعیتی مربوط به سال‌های ۸۲ و ۸۳ است که با شعار اشتباه «فرزند کمتر، زندگی بهتر» باعث حرکت جامعه به سوی سالمندی شده است.

تیک‌تاک زمان در برابر جمعیت ایران

حجت‌الاسلام محمد تقی شفیعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه در آینده نزدیک با ابربحران سیاه‌چاله جمعیتی روبه رو هستیم، اظهار کرد: اگر به موقع اقدام نکنیم نهایتاً چهار سال دیگر در سیاه چاله جمعیتی سقوط می‌کنیم و اگر این اتفاق بیفتد بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ سال ایران نمی‌تواند نسل جدید را تولید کند.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه تنها حاکمیت شیعه در جهان ایران است و تنها حاکمیتی که به رهبری این حاکمیت مسأله دفاع از ظلم و مقابله و ایستادگی در مقابل ظالم در حال رخ دادن است، تصریح کرد: امروز حاکمیت مقدس جمهوری اسلامی ایران تنها حاکمیت شیعه در جهان با چالش و جنگی مواجه است و با توجه به اینکه در همه جنگ‌ها پیروز بوده اما در حوزه جمعیت کارهایی که صورت گرفته ایران را با شکست جدی مواجه کرده است‌.

دبیر میز تخصص جمعیت شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسئولین کشوری در حوزه جمعیت اشتباه کرده‌اند و در ادامه فرمود من خودم هم در این اشتباه سهیم هستم باید توبه کنیم و برگردیم، گفت: این توبه از آن شکستی است که خوردیم و بعضاً از عوامل جدی این شکست خود ما بودیم.

وی با بیان اینکه در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند که ایران رتبه اول سقوط نرخ باروری در کشور را به خود اختصاص داد، ابراز کرد: این بسیار عجیب است که کشور ایران با این قدمت، ادبیات و مقاوم در برابر ظلم بیگانگان و استکبار جهانی در مقابل جنگ جمعیتی کمر خم کرد.

شفیعی با تأکید بر اینکه در آینده نزدیک ایران به آن پرتگاه نزدیک می‌شود و متاسفانه هنوز حرکت جدی از سوی برخی مسئولین نظام مقدس نمی‌بینیم، عنوان کرد: در آینده هیچ زمان جبرانی وجود نخواهد داشت و همه فرصت‌ها را از دست خواهیم داد.

وی با بیان اینکه در طی چهار سال پیش‌رو با توجه به اینکه ظرفیت داریم می‌توانیم فرصت از دست رفته را جبران کرد، تصریح کرد: می‌توان در حوزه زیرساخت‌ها ازدواج جوانان و همچنین زنان متاهلی که در سن باروری هستند برنامه‌ریزی جدی صورت بگیرد.

۱۵ میلیون امید: فرصتی طلایی برای جبران کاهش جمعیت

دبیر میز تخصص جمعیت شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه امروز بیش از ۱۵ میلیون زنان متاهل در سن باروری داریم که اگر نصف این آمار در شرایط بسیار مطلوبی باشند به بارداری اقدام کنند و یک فرزند بیاورند بخشی از معطل کشور نسبت به این مسأله حل خواهد شد، مطرح کرد: اگر در آینده اهمیتی قائل نشویم و به ابر سیاه چاله بیفتیم اولین آسیب جدی در حوزه اقتصادی کشور است چرا که در اواسط دهه شصت به ازای یک مادر ۶ و نیم بچه به دنیا می‌آمد یعنی هر مادر ۶۵ بچه به دنیا می‌آورد و امروز ده مادر ۱۶ بچه به دنیا می‌آورد و به ازای ۲۰ پدر و مادر ۶۵ نسل امروز کار می‌کنند، مولد فعال کشور هستند و چرخ اقتصاد کشور را پیش می‌برند.

وی با تأکید بر اینکه این نیروی عظیم امروز سالمندان ما را تأمین می‌کند، نیروی پایه ما را تأمین می‌کند و کشور را رو به جلو حرکت می‌دهد، مطرح کرد:

اما با همه این اوصاف این نیروی عظیم در کشور امروز یارای ما در مقابل هزینه‌های سنگین که از سوی نیروهای سالمند اتفاق می‌افتد نیست و کشور باید هزینه این افراد را که سال‌ها خدمت کرده‌اند را پرداخت کند و حقوق بازنشستگی به آن‌ها بدهد و در ذیل شرکت‌های بیمه‌ای مسائل درمانی آن‌ها تأمین کند اما امروز سازمان‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی کل کشور دچار بحران است و سال‌ها تراز منفی دارند و از سال ۱۴۰۰بیشترین استقراض را از بانک مرکزی داشته‌اند و عملاورشکسته‌اند.

شفیعی با بیان اینکه میزان سالمندان ما از ۶ به ۱۱ درصد رسیده است و ما نزدیک به مرز بحران هستیم، گفت: در آینده نزدیک جوانانی که در خانواده‌های پرجمعیت حدود ۱.۶ فرزند به دنیا می‌آورند و این نسل عظیم اواخر دهه پنجاه، دهه شصت و اوایل دهه هفتاد در حال خروج از سن باروری هستند و وارد عرصه سالمندی می‌شوند و حتی نسل خود را جایگزین نکرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه ۲۰ پدر و مادر ۶۵ نسل جایگزین کرده‌اند اما باز ما مشکل داریم چه بسا در حال حاضر ۲۰ والدین ۲۰ فرزند جایگزین نکرده‌اند، عنوان کرد: ما در آینده با کمبود نیروی کار و مولد که مالیات و حق بیمه پرداخت می‌کند و حجم سالمندان از بیش از ۸ میلیونی که امروز است در دو دهه آینده به بیش از ۱۵ میلیون افزایش خواهد یافت.

دبیر میز تخصص جمعیت شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه در دهه‌های پیش‌رو نیروی مولدی نخواهیم داشت که تولید کننده باشد و بتواند از خدماتی که ارائه می‌دهد اقتصاد کشور را فعال کند و نمی‌توانیم نیروی پایه زیر ۱۵ سال را هم تأمین کنیم، ابراز کرد: با کمبود نیروی مولد با بحران امنیتی روبه رو خواهیم بود همین امروز هم با این مشکل روبه‌رو هستیم و در تامین نیروی سرباز دچار مشکل هستیم و در آینده دو صدچندان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگی به مشکل خواهیم خورد چرا که باید برای جبران نیروی انسانی به مهاجرپذیری تن دهیم که این خود مشکل‌ساز است، تأکید کرد: حاکمیت برای چرخاندن چرخ اقتصاد به نیروی مهاجر نیاز پیدا کند اختلاط فرهنگی ایجاد می‌شود و آمار بزه‌کاری‌ها، قتل‌ها، سرقت‌ها و تجاوز به عنف افزایش می‌یابد.

شفیعی با بیان اینکه با تأکید بر اینکه ما زیرساخت‌های لازم برای بحران جمعیت نداریم، ادامه داد: هزینه‌های هنگفتی که سالمندی بر روی دوش وزارت کشور می‌گذارد یکی از از معضلات بحران جمعیت است و هر سالمند ۶ برابر یک انسان عادی هزینه دارد.

وی با بیان اینکه این سوال مطرح است که آیا به اندازه سالمندان پرستار خواهیم داشت که سالمندان را اکرام کنند، تصریح کرد: سالمندان آینده با توجه به اینکه فرزندان زیادی ندارند از آن‌ها مراقبت و حمایت کنند و به اندازه سالمندان پرستار نداریم که با بحران سالمند سر راهی مواجه خواهیم شد امروز هم شاهد این معضل هستیم و خانواده‌های کم فرزند والدین خود را رها کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» مسئولین باید نسبت بین جمعیت جوان و سالمند را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که با فرزندآوری بیشتر تعادل داشته باشد که دچار سالمندی جمعیت نشویم. این نگرانی بسیار جدی است و اگر خوب تدبیر نکنند، حتماً با بحران سالخوردگی جمعیت مواجه خواهیم شد.

انتظار می‌رود مسئولین باید با ایجاد شرایط و تسهیلات لازم و فرهنگ‌سازی شاخص‌های فرزند‌آوری را از طریق آموزش و پرورش و دانشگاه ها در جامعه را ارتقا دهند.

برگزاری همایش‌های ترغیب به ازدواج، درمان رایگان ناباروری، ارائه خدمات رایگان بهداشتی برای تشویق فرزندآوری و تقویت مبانی دینی و بنیان‌های فرهنگی مردم همراه با پیوست رسانه‌ای توسط نهاد‌های مرتبط، فراهم آوردن بستر ازدواج آسان و سبک زندگی اسلامی، فرهنگ‌سازی با تقویت اعتقاد مردم به فرزندآوری از طریق انجام امور تبلیغی و بهره‌گیری از ابزار‌های متنوع، بیان محاسن چندفرزندی می‌تواند در خصوص تشویق به امر ازدواج و فرزندآوری موثر باشد و باید مورد توجه بیشتر متولیان قرار بگیرد.

 

انتهای خبر/ حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=224974

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سردبیر در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.