• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
5
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان خبر داد:

تعاونی‌ها، موتور محرک اقتصاد همدان

  • کد خبر : 222880
  • 13 شهریور 1403 - 9:43
تعاونی‌ها، موتور محرک اقتصاد همدان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: برای هفته تعاون بالغ بر ۷۵ برنامه از جمله دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و دیدار با استاندار و افتتاح طرح‌های تعاونی با حضور مسئولین و اعضای ستاد در تعاونی‌ها جهت سرکشی و نهایتاً برگزاری نوزدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های استان همدان برنامه‌ریزی شده‌ است.

یوسف شعبانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با تبریک روز تعاون با بیان اینکه اقتصاد بخش تعاون یکی از اضلاع سه‌گانه مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: در قانون اساسی اقتصاد را بر مبنای سه محور بخش خصوصی، دولتی و تعاون قید شده‌است.

وی با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی هم ۲۵‌درصد از سهم اقتصاد کشور را برای بخش تعاون پیش‌بینی کرده‌اند، عنوان کرد: در استان همدان بالغ بر یک‌هزار و۳۳۷ تعاونی فعال در بخش تولید، توزیع و خدمات داریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های استان همدان در بخش تعاون از جمله واحدهای بزرگ پرکارگر در استان ما جزء تعاونی‌ها محسوب می‌شوند، ابراز کرد: در استان تعاونی صنعتی با ۹۰۰‌نفر کارگر را داریم و همچنین در بخش تولید دارو با ۳۰۰‌نفر شاغل و در تولید مخازن تحت‌فشار با بالای ۱۰۰‌نفر کارگر که از ویژگی‌های بخش تعاون استان همدان است که خدمات ارائه‌ می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در این تعاونی‌ها بالغ بر ۱۶‌هزار‌نفر شاغل داریم که تعاونی‌ها بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰هزار نفر از جمعیت استان را تحت پوشش داده‌اند، گفت: هر کدام از شهروندان ما به نوعی در یکی از تعاونی‌های تولید، توزیع و خدمات عضویت دارند و نسبت به انتفاع از مزایای اون تعاونی اقدام می کنند.

شعبانی با بیان اینکه خوشبختانه امروز با افتخار در هر ۱۰‌شهرستان دارای نمایندگی و یا اداره مستقل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم، مطرح کرد: هر شهروند و یا هر گروهی بخواهند در قالب تعاونی به فعالیت‌های کاری خودشان بپردازند می‌توانند با مراجعه به مجموعه اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در مرکز استان یا شهرستان‌های تابع ما در بدو امر سه نفر متقاضی به عنوان هیئت موسس با یک درخواستی مراجعه کنند.

هفته تعاون، فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های تعاونی‌های استان

وی با بیان اینکه با ارائه درخواست فرایند شروع تشکیل یک شرکت تعاونی شروع می‌شود، ادامه داد: مراحل مقدماتی کار معرفی اعضاء، تشکیل مجمع عمومی جهت انتخاب هیئت‌مدیره اصلی به عنوان مدیرعامل، رئیس، خزانه‌دار، بازرس تشکیل می‌شود و پس از تشکیل و ثبت قانونی آن فعالیت‌های قانونی آن شرکت شروع می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه متولی بخشی از فعالیت‌های قانونی اداره‌کل‌تعاون،‌کار‌و‌رفاه‌اجتماعی است، یادآورشد: در طول سال با استفاده از ابزارهای حمایتی که در اختیار دارد حمایت می‌کند و بخشی از خدمات آن شرکت به آحاد جامعه برمی‌گردد که در راستای هدف تشکیل آن تعاونی خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تعاونی‌ها در سه بخش مسکن مصرف و تولید فعالیت کند، بیان کرد: تعاونی در راستای رشته و رسته تشکیل شده آن تعاونی می‌توانند به جامعه هدف خود خدمت‌رسانی کنند.

شعبانی با بیان اینکه در خصوص ابزار‌های حمایتی اقتصاد بخش تعاون خوشبختانه قانون‌گذار در بخش پیش‌بینی خوبی دارد، تصریح کرد: اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از بخش‌هایی هستیم که بانک تخصصی داریم و بانک توسعه تعاون ما بر اساس قوانین و مقررات ۷۰‌درصد از منابع خودش را باید الزاماً در حمایت از این یک هزار و ۳۳۷‌تعاونی باشد.

تخصیص ۱۴۰ میلیارد تومان تسهیلات

وی با تأکید بر اینکه ۷۰‌درصد از منابع بانک ابزار حمایتی مناسبی است و ما یکی از بخش‌های اقتصادی هستیم که صندوق ضمانت داریم و تسهیلاتی که به تعاونی‌ها پرداخت می‌کنیم ضمانت آن را صندوق توسعه و تعاون برعهده می‌گیرد، ابراز کرد: یکی از ویژگی‌های دیگر بخش تعاون که سال جاری با محوریت شخص آقای استاندار در استان همدان اتفاق افتاد این بود که بر اساس مصوبه برنامه‌ریزی استان بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی ملزم شدند تا سقف ۲۵‌درصد از تسهیلات در اختیار استان را در بخش تعاونی هزینه کنند که یکی از امتیازات و حمایت‌های پیش بینی شده قانونی خوبی بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه فعالیت فعالین اقتصادی در بخش تعاون با توجه به ابزارهای حمایتی خوبی که پیش‌بینی شده تسهیلگری‌های زیادی دارد، گفت: از فعالین اقتصادی و کارآفرینان دعوت می‌کنم برای تشکیل تعاونی و فعالیت در این حوزه اقدام نمایند.

* راه‌یابی ۱۵ تعاونی‌ استان به مرحله ملی نوزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر

وی با بیان اینکه سیزدهم تا بیست‌و‌یکم شهریور ماه سال جاری به نام هفته تعاون پیش‌بینی شده‌است که بر اساس ابلاغیه‌ای که از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته و با تشکیل ستاد برگزاری مراسم‌های هفته تعاون در استان همدان برنامه‌های خوبی پیش بینی شده است، عنوان کرد: برای این هفته بالغ بر ۷۵ برنامه از جمله دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و دیدار با استاندار و افتتاح طرح‌های تعاونی با حضور مسئولین و اعضای ستاد در تعاونی‌ها جهت سرکشی و نهایتاً برگزاری نوزدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های استان همدان برنامه‌ریزی شده‌است.

شعبانی با اشاره به اینکه برای اولین بار در سال جاری ۱۵ تعاونی استان به مرحله ملی راه یافته‌اند، عنوان کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم روز پنجشنبه با حضور استاندار از این ۱۵ تعاونی که به مرحله ملی جشنواره تعاونی‌های برتر راه یافتند تقدیر نماییم.

وی مطرح کرد: متقاضیان استفاده از تسهیلات بخش تعاون با ارائه درخواست کتبی در مرکز استان به اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی و در شهرستان‌ها به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌توانند پیگیر دریافت تسهیلات خود باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان ما تاکنون از ردیف‌های ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ بودجه کشور بالغ بر ۱۴۰ میلیارد‌تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: برای سال جدید از محل تسهیلات ردیف ۶۰۰۰ و ۶۰‌هزار ابلاغیه‌هایی صورت گرفته اما تخصیصی وجود نداشته که قاعدتاً بعد از ابلاغیه تخصیص‌هایی وجود خواهد داشت اعتبارات خوبی برای توسعه بخش تعاون دولت سیزدهم پیش‌بینی شده که در دولت چهاردهم ادامه خواهیم داد.

انتهای خبر/حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=222880

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

14 − هفت =