• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
3
مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان خبر داد:

تدوین و اجرای سند توسعه بخش تعاون برای اولین بار در کشور

  • کد خبر : 222905
  • 13 شهریور 1403 - 17:23
تدوین و اجرای  سند  توسعه بخش تعاون برای اولین بار در کشور
مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه در دو سال گذشته، هیچ تجمع و بحرانی در تعاونی ها نداشتیم، خاطرنشان کرد: کمیته حل مشکلات و دعاوی تشکیل شده و این کمیته در پاسخگویی درست به مردم و حل و فصل مشکلات کمک شایانی کرد‌.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» یوسف شعبانی در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه هفته تعاون، از ۱۳ شهریور به عنوان روز تعاون آغاز و تا ۲۱ شهریور ماه ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: در طی این هفته بالغ بر ۷۵ برنامه فرهنگی، اجتماعی، تفریحی، ترویجی و افتصادی پیش بینی کرده‌ایم که در طول هفته توسط اعضای ستاد برگزاری مراسمات تعاون در استان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه اقتصاد بخش تعاون به عنوان یکی از ارکان اقتصادی مندرج در قانون جمهوری اسلامی به سه بخش خصوصی، دولتی و تعاونی تقسیم می‌‌شود، تاکید کرد: در اسناد بالا‌دستی ۲۵‌درصد سهم اقتصاد مختص بخش تعاون است.

مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه طبق آخرین آمار یک هزار و ۳۳۷‌تعاونی فعال در استان در ۳ بخش تولید، توزیع و خدمات مشغول فعالیت هستند، گفت: ۷۶۸‌تعاونی تولیدی، ۳۸۱‌تعاونی خدماتی و ۱۸۸‌تعاونی توزیعی هستند.

وی با اشاره به اینکه تعاونی‌های استان همدان بجز اعضای تعاونی‌های سهام‌عدالت ۳۷‌هزار و ۹۴۲‌نفر عضو دارند، ادامه داد: تعاونی‌های سهام‌عدالت یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار نفر در استان را تحت پوشش قرار می‌دهند که ۱۶‌هزار و ۹۰۵‌نفر در این تعاونی‌ها شاغل هستند.

شعبانی با بیان اینکه شهرستان همدان ۳۵۴‌تعاونی اولین رتبه در استان و شهرستان فامنین با ۵۸ تعاونی رتبه آخر را دارد، مطرح کرد: مجموعه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حیث حمایت، هدایت، نظارت از این تعاونی‌ها از موضع حاکمیتی تکالیف خود را انجام می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها هر ساله تعهداتی داریم، مطرح کرد: هرسال دوره‌های آموزشی برای تعاونی‌ها برگزار می‌شود و در راستای آگاه سازی و نقش هدایتگری ویژه تعاونی‌ها اقدام می‌کنیم.

مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه هر سال برای تعاونی‌ها تعهد فرصت شغلی داریم و با بیان اینکه در سال جاری در بخش تعاونی یک‌هزار و ۴۷۸‌شغل تعهد اشتغال زایی داریم و واحدهای تعاونی باید اشتغال این تعداد نفر را محقق کنند.

وی با بیان اینکه ما در تشکیل تعاونی، توسعه صادرات تعاونی، توسعه و نوسازی تعاونی‌ها، تعهدات داریم، تصریح کرد: برنامه پیش روی ما تبدیل تعاونی‌های سنتی به تعاونی‌های دانش بنیان است.

شعبانی با بیان اینکه نظارت بر عملکرد تعاونی‌ها و ساماندهی و رسیدگی به مشکلات تعاونی‌های مشکل‌دار را در دستور‌کار خود داریم، عنوان کرد: در هفته تعاونی ۱۳‌تعاونی با ایجاد ۷۹‌فرصت شغلی، ۹۷ عضو با ۴۰۰‌میلیارد ریال سرمایه اولیه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برای هفته تعاون امسال، بالغ بر ۷۵ برنامه پیش بینی شده است، گفت: نوزدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود که یکی از مراسمات مهم انتخاب تعاونی‌ها در قالب جشنواره است که امسال نوزدهمین جشنواره است.

مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه در سال‌جاری از بین یک‌هزار و ۳۳۷‌تعاونی ۱۶۸‌تعاونی بر اساس خوداظهاری در رقابت تعاونی‌های برتر استان شرکت کردند، عنوان کرد: از بین این تعداد تعاونی ۴۰‌‌تعاونی رتبه استانی را به دست آوردند و بر اساس آیتم‌های تعیین شده از مرکز ۱۵ تعاونی به عنوان تعاونی برتر در سطح ملی شناخته شدند که در نوزدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر که در روز ۲۰ شهریور ماه برگزار می‌شود تجلیل خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان، در حوزه ارائه تسهیلات حمایتی به بخش تعاون اقدامات خاصی را انجام می‌دهند، ابراز کرد: ۷۰‌درصد منابع بانک تخصصی ما در بانک توسعه‌ و تعاون مختص هزینه‌های بخش تعاون است.

شعبانی با بیان اینکه در حوزه ردیف‌های اعتباری در قالب ردیف‌های ۲‌هزار و ۳‌هزار تا پایان سال گذشته بالغ بر ۱۴۰‌میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی‌ها پرداخت شد، ادامه داد: در سال جاری خط اعتباری ۶ هزار و ۶۰ هزار اعلام شده که
در خط اعتباری ۶ هزار مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان در خط اعتباری ۶۰ هزار مبلغ یک هزار‌میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که باید در راستای توسعه اقتصاد بخش تعاون پرداخت شود.

وی با اشاره به اقدامات تقویت اقتصاد بخش تعاون با بیان اینکه اخذ مصوبه از شورای برنامه ریزی استان مبنی بر تکلیف دستگاه های اجرایی و شبکه بانکی به اختصاص حداکثر ۲۵ درصد تسهیلات در اختیار خود به تعاونی ها یکی از اقدامات ویژه با محوریت شخص استاندار بود، گفت: طی سه سال گذشته در راستای توجه و توسعه فرهنگ تعاون اقدامات ویژه ای از جمله تدوین و اجرای سند توسعه بخش تعاون برای اولین بار در استان به عنوان تنها استان در کشور انجام شده
است.

مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با تأکید به اهمیت نظارت بر تعاونی‌ها با بیان اینکه اعتقاد داریم اگر به تعاونی‌ها در اجرای قوانین نظارت نشود نمی‌توانیم در کیفی‌سازی در این بخش اقدام کنیم، مطرح کرد: بالغ بر ۱۶هزار نفر ساعت ویژه تعاونی‌ها آموزش برگزار شد.

وی عنوان کرد: نگاه ویژه به صادرات در بخش تعاون داشتیم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۳ میلیون دلار، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۸ میلیون دلار، در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۵۰ میلیون دلار، در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۵۸ میلیون دلار از اقتصاد بخش تعاون استان همدان صادرات داشتیم.

شعبانی با اشاره به اینکه تشکیل تعاونی‌های تأمین نیاز برای کانون‌های کسب و کار استان یکی دیگر از اقدامات مهم است، بیان کرد: استان همدان یکی از استان‌های موفق در تشکیل کانون‌های کسب و کار در بخش شهری و روستایی است.

وی با بیان اینکه کانون‌های کسب‌و‌کار و روستاهای کانونی مانند ازندریان، لتگا، کردآباد، نگار خاتون و غیره بدون بخش دولتی در فضای کسب و کار روستاهای موفقی هستند، گفت: با دخالت دادن بخش تعاون در کانون‌های کسب‌و‌کار و تشکیل تعاونی‌های تأمین نیاز به دنبال دو هدف افزایش سهم بخش تعاون از اقتصاد استان و کمک به مردمی سازی فعالیت های اقتصادی بودیم.

مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه ضعف کلی در استان و کشور وجود‌دارد و آن این است که یک زنجیره ای بین بخش تعاون و دیگر بخش‌های اقتصادی وجود ندارد، عنوان کرد: ما برای اولین بار مدل زنجیره خدماتی درون سازمانی را در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی را از مجموع ۳‌مدیریت تعاون، اشتغال و روابط کار با هدف گره زدن فعالیت‌های اقتصادی در بخش تعاونی به دیگر مدیریت‌ها مانند اشتغال با محوریت تسهیلات موجود و روابط کار با محوریت صیانت از نیروی کار را تدوین و ارائه کردیم.

وی یا بیان اینکه در بخش تعاون بر اساس دور نمای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در حرکت هستیم، تصریح کرد: توجه به افزایش سهم اقتصاد در بخش تعاون، تلاش برای تعاونی‌ها نو و گرایش به دانش‌بنیان داشته باشیم، تلاش می‌کنیم تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستان‌ها را تشکیل دهیم چرا که مبنایی است برای مردمی سازی فعالیت‌های اقتصادی است.

شعبانی با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم فرهنگ تعاون را در فضای کسب‌و‌کار استان نهادینه کنیم، ادامه داد: تلاش می‌کنیم با محوریت تعاونی‌های فعلی وضعیت اقتصاد بخش تعاون فعلی را با سه بخش خانواده، کانون‌های کسب‌و‌کار و تعاونی‌های توسعه عمران شهرستان‌ها مرتبط کنیم.

وی با بیان اینکه در تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستان‌ها پیش‌بینی شده حداکثر ظرفیت منابع انسانی موجود در شهرستان عضو این تعاونی‌ها شوند تأکید کرد: با حضور اعضای تعاونی فاز جدیدی از درآمدزایی برای مردم ایجاد می شود و تعاونی می‌تواند در فعالیت های عمرانی خدماتی تولیدی صنعتی توزیعی مشارکت داشته‌باشد.

مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه در دو سال گذشته، هیچ تجمع و بحرانی در تعاونی ها نداشتیم، خاطرنشان کرد: کمیته حل مشکلات و دعاوی تشکیل شده و این کمیته در پاسخگویی درست به مردم و حل و فصل مشکلات کمک شایانی کرد‌.

 

انتهای خبر/حا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=222905

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

2 × 1 =