• امروز : شنبه, ۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
2
کارشناس روابط بین‌الملل تاکید کرد:

تخصص کلید ریاست جمهوری

  • کد خبر : 218650
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
تخصص کلید ریاست جمهوری
یک کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه سیاست خارجی و دیپلماسی ۵۰ درصد کشورداری است و ۵۰ درصد دیگر سیاست داخلی است، گفت: مهم است که رئیس جمهور در کنار داشتن برنامه علمی و جهان‌بینی، توان و تجربه کافی برای تصمیم‌گیری در مواقع مختلف را داشته باشد.

محمدعلی بصیری در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه در ارتباط با نقش رئیس جمهور در سیاست خارجی چند موضوع مهم قابل بیان است، گفت: اصول سیاست خارجی یک امر ثابت برای کشورها بوده و آن در قانون اساسی و اسناد بالادستی مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه مثلا در کشور ما اصل نه شرقی و نه غربی، اصل استدلال، اصل عدم وابستگی وجود دارد، افزود: این اصل‌ها با تغییر رئیس جمهور و رئیس قوه مجریه قابل تغییر نیست.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: آن چیزی که عوض می‌شود دیپلماسی است یعنی سیاست‌ خارجی در اجرا و تاکتیک‌ها هستند که تغییر می‌کنند.

بصیری با بیان اینکه سلیقه‌های عملیاتی هست که رئیس جمهور می‌تواند نسبت به رئیس جمهور سابق تغییراتی درد آن ایجاد کند، تصریح کرد: بنابراین دیپلماسی با رئیس جمهور عوض می‌شود که البته با دو حالت است که بتواند آثار خود را بگذارد.

وی با اشاره به اینکه طرف عملیاتی که رئیس جمهور است مطرح می‌کند که مثلا چه موضع‌گیری در ارتباط با کشورهای همسایه، منطقه، دنیای غرب و دنیای شرق دارد، عنوان کرد: این برنامه‌ها بیان می‌کند که عملیات وی در بحث روابط اقتصادی، روابط علمی و صنعتی چگونه خواهد بود.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطر نشان کرد: کاندیدایی که تعدادی طرح و نظر مطرح کرده نسبت به کاندیدایی که کلی گویی می‌کند و فقط شعار می‌دهد قابل سنجش و رصد است و آن‌چه طرح و ایده دارد موفق‌تر عمل خواهد کرد.

بصیری با بیان اینکه فردی که قرار است رئیس جمهور شود باید دارای گروه و تیم عملیاتی باشد، گفت: این تیم مطالعه در حوزه سیاست بین‌الملل داشتند تا ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه شاخص دوم در بحث دیپلماسی موفق رئیس جمهور و تحقق در سیاست خارجی، شخصیت و تخصص خود رئیس جمهور است، افزود: یعنی رئیس جمهوری که از لحاظ علمی و تجربی و از لحاظ فکری بینشی توانمند دارد بسیار مهم است.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: این مسئله مهم است که رئیس جمهور هنگام اجرای یک عملیات در دیپلماسی چه دیدگاهی دارد و افق و جهان‌بینی او تا چه اندازه است؟ آیا بازی قدرت، بحث رقابت و چالش‌ها را متوجه است؟

بصیری با تأکید بر اینکه سیاست خارجی و دیپلماسی یک امر سیال و متغیر است، عنوان کرد: با تحولاتی که در منطقه و کشورها رخ می‌دهد، مسائل سیاست خارجی نیز تغییر می‌کند و رئیس جمهوری که بینش و تجربه و تخصص دارد می‌تواند این سیال بودن را با برنامه‌ای که در آن آینده نگری شده تنظیم کند.

وی با بیان اینکه اگر کاندیداها در حوزه سیاست خارجی صحبت می‌کنند باید دید دو موردی که توضیح داده شد را تا چه اندازه مورد توجه دارند، گفت: سپس می‌توان تشخیص داد که فرد تا چه اندازه در حوزه سیاست خارجی می‌تواند رفاه ملی، معیشت و اقتدار را برقرار کند.

این کارشناس روابط بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: سیاست خارجی و دیپلماسی ۵۰ درصد کشورداری است و ۵۰ درصد دیگر سیاست داخلی است و این دو موضوع دو روی یک سکه هستند.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=218650
  • دیدگاه‌ها برای تخصص کلید ریاست جمهوری بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.